کد خبر 154082
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

گزارش حیات از حملات عجیب به بذرپاش

وزارت راه و شهرسازی جوان می‌شود؟

وزارت راه و شهرسازی جوان می‌شود؟

فردا نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی خواهند پرداخت و در صورت اعتماد بهارستانی‌ها به وی، کابینه دولت رئیسی دومین وزیر جوان را در میان وزرا خواهد دید.

به گزار خبرنگار اقتصادی حیات؛ از زمان معرفی بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، منتقدان و حاشیه‌سازان به این انتخابات رئیسی اعتراض کردند اما بررسی دقیق محتوای اعتراض‌ها نشان می‌دهد که نقدها به عملکرد وی در پست های مختلف مدیریتی نیست بلکه اهداف شخصی و حاشیه‌ای و جذابیت‌های فرارسانه‌ای موجب شده بذرپاش را برای وزارت راه و شهرسازی نامناسب بخوانند.

به عنوان مثال فارغ از اظهارات و توییت‌های کینه ای - که در جایگاه های مختلف به نقد بذرپاش پرداخته اند - یک سایت خبری اقتصادی اصلاح طلب، انتخاب وی به عنوان وزیر راه و شهرسازی را یک خطای تکراری برای دولت رئیسی خواند اما در متن این مطلب به تنها چیزی که پرداخته نشده عملکرد بذرپاش در جایگاه های  مختلف مدیریتی بوده است! در مطالب مشابه به حاشیه های انتخاب بذرپاش به عنوان ریاست دیوان محاسبات و ادعاهایی که هیچ گاه به اثبات نرسیده اشاره شده اما به این سوال ها پاسخ داده نشده که وی چه کارنامه‌ای در پارس خودرو، سایپا، سازمان ملی جوانان، ریاست دیوان محاسبات و ... داشته است.

بذرپاش که متولد مرداد 1359 است در 22 سالگی به عنوان رییس گروه مشاوران جوان شهرداری تهران مشغول به کار شد و در 27 سالگی و در فروردین 1386 مدیرعامل شرکت پارس خودرو شد و 11 ماه در این جایگاه بود. نکته ای که غالب تحلیلگران مخالف یا موافق بذرپاش به آن تاکید داشتند این بود که پارس خودرو در این مدت از نظر شاخص های مختلف مالی، شاخص های مربوط به عملکرد و تولید محصول و نیز شاخص میزان رضایتمندی ذینفعان ( سهامدارن، کارکنان، مشتریان و ...) وضعیت مناسبی داشته است و در اکثر این شاخص ها بهبود مشاهده می شد. پارس خودرو در این دوره به عنوان سودده ترین شرکت خودرویی بورس شناخته شد، قرارداد جدید برای تولید محصول جدید منعقد کرد، افزایش تولید محصول داشت و تسهیلات زیادی برای کارکنان این شرکت در نظر گرفته شد که میزان رضایتمندی کارکنان از شرکت را افزایش داد.

بذرپاش با این کارنامه به عنوان مدیرعامل سایپا انتخاب شد. در آن زمان منتقدان دولت احمدی نژاد نوشتند: پس از ورود بذرپاش به گروه خودروسازی سایپا وی بر خلاف دوران مدیریت در پارس خودرو این بار مدیران بیشتری را همراه خود به سایپا آورد ولی باز هم تغییرات در ترکیب تیم مدیریتی سایپا کمتر از پیش بینی ها بود. بذرپاش همانند پارس خودرو عملکرد نسبتا قابل قبولی در سایپا از خود بر جای گذاشت. در دوران مدیریت بذرپاش بر سایپا برای اولین بار سهم بازار گروه خودروسازی سایپا از گروه خودروسازی ایران خودرو پیشی گرفت و گروه خودروسازی سایپا به عنوان بزرگترین گروه خودروسازی کشور شناخته شد، عمده شاخص های مالی سایپا بهبود پیدا کرد، محصول جدید سایپا رونمایی شد و پروژه های عمرانی سایپا برای ساخت کارخانه های جدید در شهرهای مختلف کشور با جدیت پیگیری شد.

وی به عنوان مدیر جوان موفق و با کارنامه‌ای قابل قبول زمانی که هنوز به 29 سال سن هم نرسیده بود رئیس سازمان ملی جوانان شد و جشنواره جوان ایرانی را با مشارکت 250 هزار جوان برگزار کرد و با توجه به اختلافات و حاشیه های دولت احمدی نژاد از کابینه دولت دهم کنار رفت.

وی با آغاز به کار مجلس دوازدهم به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد و همان طور که انتظار می رفت عملکرد خوبی در دو سال اخیر از خود به جا گذاشت به طوری که تحسین مقام معظم رهبری را هم برانگیخت. آیت الله خامنه ای در بهار امسال با تمجید از چابکی و گزارشهای به‌موقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، گفتند: اخیرا دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکت‌های دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکت‌های دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.

بدون شک مهرداد بذرپاش با کارنامه فوق توانایی ایجاد تحول در وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی را دارد؛ رستم قاسمی وزیر راه سابق نتوانست انتظارات دولت سیزدهم در بخش مسکن و راه را برآورده کند و این بار رئیسی به یک جوان اعتماد کرده است که در صورت همراهی مجلس می توان امیدوار بود بخش عمده ای از عقب ماندگی ها در همین دولت جبران شود.

برچسب‌ها