کد خبر 153378
۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

حیات گزارش می‌دهد

منتظر فروش سهام عدالت نباشید

منتظر فروش سهام عدالت نباشید

اظهارنظر مسئولان نشان می‌دهد کسانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند حالا حالاها نباید منتظر این اتفاق باشند چراکه مدیران بازار سرمایه از حجم فروش سهام عدالت به شدت وحشت دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مساله فروش سهام عدالت در 10 سال اخیر بیش از اینکه در فاز عملیاتی قرار بگیرد، مشتری ثابت خروجی خبرگزاری‌ها بود. برای اولین  بار در آذر 1392 رئیس وقت سازمان خصوصی سازی وعده آزادسازی 30 درصدی سهام عدالت را داد اما عملیاتی شدن این وعده 7 سال طول کشید و در نهایت همان وعده نصفه و نیمه مقهور ریزش و سقوط تاریخی در سال 1399 قرار گرفت.

در سال 1399 قرار بود در بازه زمانی چند ماهه کل سهام عدالت آزاد شود اما این طرح در همان مرحله اول و آزادسازی 30 درصدی سهام عدالت با ریزش عجیب بازار سرمایه همزمان شد و عملا آزادسازی سهام عدالت حتی از دستور کار وعده‌ها خارج شد. 

با توجه به وضعیت لرزان بازار سرمایه بعید به نظر می‌رسد که دیگر مسئولی جرات کند سهام عدالت را آزاد کند. این مساله حتی در مصاحبه‌های رسمی آنها هویداست و به راحتی می توان متوجه شد که مسئولان از تاثیرگذاری فروش سهام عدالت بر بازار سرمایه ابا دارند.

چند روز پیش پیمان حدادی دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفته بود: «فلسفه اصلی سهام عدالت این بوده است که مردم به‌صورت بلندمدت این سهام را نگهداری کنند و از عواید آن که همان سود سالانه آن است و هر سال از سال قبل بیشتر می‌شود (امسال هم حداقل دو برابر سال قبل است)، بهره ببرند، اما این‌که اختیار فروش این سهام مجدداً کی آزاد می‌شود و در اختیار دارندگان آن قرار می‌گیرد بستگی به مصوبات شورای‌عالی بورس در این خصوص دارد که هنوز چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. اگر (مجدداً) اختیار فروش سهام عدالت  آزاد شود، به‌طور حتم  در شرایط بازار سرمایه تأثیرگذار است.  زمانی که مجوز فروش سهام عدالت صادر شود حتماً شرایطی که سابقاً شاهد آن بودیم (مجوز فروش 30درصدی یا 60درصدی دارندگان این سهام) با در نظر گرفتن سازوکارهای جدید اصلاح خواهد شد. مطمئن باشید مشابه تصمیم سال 99 در خصوص سهام عدالت قطعاً تکرار نخواهد شد. در آن مقطع سیل عظیمی از فروشندگان سهام عدالت به‌سوی بازار سرمایه روانه شد و این موضوع یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه بوده است.»

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز امروز آب پاکی را روی دست منتظران فروش سهام عدالت ریخت و گفت: فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار صورت خواهد گرفت. بازار باید کشش فروش این حجم از سهام را داشته باشد.

وی اعلام کرد در مورد اداره سهام عدالت نیز بین مسئولان توافق وجود ندارد:  آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت سال 1399 تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما درمورد مدلی که درمورد نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام عدالت در شورا به توافق نرسیدیم. تصمیماتی که درمورد سهام عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد و در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهام‌داران در مجامع حاضر شوند. برای دوره گذار تا زمانی که مجامع برگزار شود، یک کمیته سه نفره متشکل از وزارت اقتصاد، عضو حقیقی شورا و کانون سهام عدالت تشکیل شده است تا درمورد نحوه حضور شرکت سرمایه‌پذیر تصمیم‌گیری کند.

 

برچسب‌ها