کد خبر 153296
۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

افزایش کم سابقه ذخایر ارزی روسیه بعد از آغاز جنگ!

افزایش کم سابقه ذخایر ارزی روسیه بعد از آغاز جنگ!

مجموع دارایی های ارزی روسیه به فراتر از 540 میلیارد دلار رسیده و این کشور را به چهارمین دارنده ذخایر بزرگ فارکس جهان تبدیل کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، بر اساس محاسبات خبرگزاری «ریانووستی»، روسیه در میان بزرگترین اقتصادهای جهان از نظر ذخایر ارزی قرار دارد و اکنون به رتبه چهارم رسیده است.

داده های بانک مرکزی روسیه نشان می دهند که در 9 ماهه اول سال، کل دارایی های روسیه، از جمله دارایی های مسدود شده توسط غرب به دلیل تحریم های مرتبط با اوکراین، به 540 میلیارد دلار افزایش یافت.

این اتفاق موجب شد تا روسیه هند را که از تابستان گذشته در جایگاه چهارم گرفته بود، کنار بزند. دارایی هند تا پایان سپتامبر 532 میلیارد دلار بوده است.

مسکو و دهلی نو از سال 2015 بر سر جایگاه خود در این شاخص با یکدیگر رقابت می کنند.

چین با داشتن دارایی خیره کننده 3.193 تریلیون دلاری در پایان سپتامبر سال جاری، رهبری همیشگی خود را از نظر ذخایر بین المللی حفظ کرد. ژاپن با 1.238 تریلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت و سوئیس با 892 میلیارد دلار دارایی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، روند جالبی در نیمه پایین ده کشور اول مشاهده شد که در آن اقتصادهای نوظهور از همتایان خود در بازار توسعه یافته پیشی گرفتند. هنگ کنگ جایگاه خود را از دست داد و عربستان سعودی به عنوان ششمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی جای آن را گرفت. برزیل به رتبه نهم صعود کرد و رتبه سنگاپور به جایگاه دهم کاهش یافت. همچنین کره جنوبی نیز به رتبه هفتم سقوط کرد.

آلمان و آمریکا نسبت به سال گذشته به ترتیب جایگاه های یازدهم و دوازدهم را حفظ کردند و فرانسه به رتبه سیزدهم صعود کرد و پس از آن ایتالیا قرار گرفت.

همچنین مکزیک با سه پله صعود در رتبه 15 قرار گرفت. تایلند، انگلیس، اسرائیل، لهستان و جمهوری چک هم در رتبه های بعدی تا 20 قرار گرفتند.

این گزارش پژوهشی RIA Novosti بر اساس داده‌های بانک‌های مرکزی 90 اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2021 انجام شد. فهرست نهایی البته شامل 50 اقتصاد با بزرگترین ذخایر بود که داده‌های خود را برای سپتامبر در اواسط نوامبر فاش کردند./تحریریه

برچسب‌ها