به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ جلال بهرامی در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش نظارتی 6 ماهه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 500 دستگاه اورهال شود یا نشود تأثیری در حمل و نقل عمومی ندارد، اظهار کرد: اصل موضوع این است که ناوگان ما فرسوده است و اتوبوسی که در خط فعالیت میکند مطمئن نیستیم که تا پایان ساعت اداری بتواند فعالیت کند. ما عقب ماندگی در این زمینه داریم و با 500 دستگاه اتوبوس قابل جبران نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 500 میلیارد تومان باید به وزارت کشور داده میشد که 500 دستگاه اتوبوس تحویل دهند، یادآور شد: ما این مبلغ را پرداخت کرده ایم و تولیدکننده اتوبوس را تحویل نداده که ما از وزارت کشور این اتوبوسها را دریافت کنیم.
بهرامی با تأکید بر اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم میکند، تصریح کرد: برخی شرکتها حتی توان یک دستگاه را نیز ندارند. ما با 15 مدعی تولید کننده اتوبوس وارد مذاکره شدیم که ظرفیت تولید را به ما اعلام کنند. در چهار ماه اول اکثریت این خودروسازان ظرفیت خود را صفر اعلام کرده اند.
وی با بیان اینکه از سال 1404 تا 1408 به طور میانگین افق 10 هزار دستگاه اتوبوس پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: نزدیکترین راه در تأمین اتوبوس واردات است. ما در یک هفته تمام کمیسیونهای مرتبط با این موضوع را در وزارت اقتصاد، هیات دولت و مجلس بررسی کرده ایم. مقدمات واردات دو هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده ایم و رئیس جمهور دستور را صادر کرده، اما وزارت صمت دستورالعمل اجرایی را صادر نکرده است. به سرعت میتوانیم این اتوبوسها را از کشورهای اروپایی تأمین کنیم و قیمت آنها نیز نسبت به اتوبوسهای داخلی مناسب است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دو هزار و 100 دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند، گفت: دو هزار دستگاه را وزارت کشور باید تأمین کند و از 300 دستگاه سه کابینه نیز 25 درصد سهم ما و 75 درصد سهم وزارت کشور است که اقدامات بانکی برای پرداخت هزار و 800 میلیارد تومان آن در حال انجام است. با احتساب این موارد اگر این 300 دستگاه تأمین شود تا کنون پنج هزار دستگاه را تعیین تکلیف کرده ایم.
بهرامی همچنین تصریح کرد: در خرید ظرفیت داخلی جلسات تبصره 18 را برگزار کرده و در خصوص ماده 12 نیز ورود کرده ایم. همچنین ما تضمین کننده تسهیلات بانکی خودروسازان برای تأمین اتوبوسها میشویم. با پنج خودروساز با اولویت هزار و 500 دستگاه گازوئیلی و هزار و 500 دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شده ایم و در حال توافق هستیم که 25 درصد مبالغ به صورت غیرنقد تأمین شود.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که بازپرداخت به صورت هشت ساله انجام و فشار مالی از روی دوش شهرداری برداشته شود، گفت: شرکت خصوصی 10 سال تعهد دارد و پس از آن مالکیت به همان شرکت اختصاص پیدا میکند. در حال حاضر عمر مفید این بخش بیش از 15 سال است و شرکتهای خصوصی هر زمانی که بخواهند میتوانند اتوبوسها را اسقاط کنند و اجازه آنها با شهرداری نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه باید بین افزایش طول خط و ایستگاه تفکیک قائل شویم، تصریح کرد: باید به افزایش تعداد سفرها و تعداد مسافران در سال 1402 توجه کنیم. برخی اقدامات مترو به افزایش تعداد مسافر منجر نمیشود، اما خدمات و ایمنی را تسریع میکند.
وی افزود: واگن ملی 98 درصد فرآیند استاندارد را طی کرده و پس از انجام دو درصد باقی مانده اولین رام وارد ناوگان میشود. درخصوص 630 واگن پیش بینی شده -باید 15 درصد اعتبارات را ما تأمین کنیم و مابقی را دولت پرداخت کند- در بهترین حالت 14 ماه تا دو سال دیگر اولین رام به دست ما میرسد.
بهرامی با بیان اینکه برای واردات واگن با روسیه و چین وارد مذاکره شده ایم، یادآور شد: برای تکمیل خط 6 با جدیت اقدامات لازم را پیگیری میکنیم. در انتخاب پیمانکار نیز اولویت اول برای مان تکمیل خطوط است.
انتهای پیام/