کد خبر 153000
۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

قاضی‌زاده هاشمی در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان قزوین:

عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثار و شهادت احصا شود/ اختصاص 5 درصد طرح ملی مسکن به ایثارگران

عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثار و شهادت احصا شود/ اختصاص 5 درصد طرح ملی مسکن به ایثارگران

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ماده 74 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران خواستار احصاء عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثار و شهادت شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که صبح امروز 3 آذرماه در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این استان پایتخت تمدن‌ساز کشور پس از اسلام است که توسط صفویه شکل گرفت و باید در حفظ این فرهنگ و تمدن تلاش زیادی کرد.

وی با بیان اینکه همان گونه که در شکل گیری انقلاب اسلامی چهره‌های شاخص در این استان ایفای نقش کردند امروز این چهره ها می بایست الگوسازی لازم در حوزه پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داشته باشند، گفت: اساس تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) صرفا نگاه خدمات محور و معیشت محور به بنیاد شهید در بدو تاسیس نداشتند که اگر برخلاف این بود نیازی به تشکیل بنیاد احساس نمی شد، افزود: نهادهای حمایتی در کشور وجود دارند که می‌توانستند خدمات را به ایثارگران ارائه دهند، اما بنیاد شهید و امور ایثارگران برای توسعه فرهنگ ایثار، شهادت و حفظ منزلت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشکیل شده و ضرورت دارد به شهدا و خانواده ایثارگران ادای دین کنیم.

وی ادامه داد: شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دولتی نبوده و وابسته به مجموعه عناصر نظام است به گونه ای که  همه دستگاه‌های مرتبط کشور عضو آن هستند.

قاضی زاده بیان کرد: در تشکیل شورا در استان‌ها باید جدیت بیشتری وجود داشته باشد و هر سه ماه یک بار این شورا تشکیل شود. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به ماده 74 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: این ماده در گذشته متروک مانده بود و ما این قانون را احیا کرده‌ایم که بر اساس این قانون وظیفه داریم عملکرد دستگاه‌های کشور در حوزه ایثار و شهادت را احصا و گزارش آن را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس و رئیس قوه قضائیه ارسال کنیم تا مشخص شود دستگاه ها چه میزان به برنامه‌های خود عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه که امسال به صورت ملی این گزارشات تدوین می‌شود، افزود: از دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت می‌خواهیم این گزارش را برای سال آینده تنظیم و ارسال کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره وضعیت ایثارگرانی که فاقد مسکن هستند، گفت: 4 هزار 583 نفر برای مسکن در استان قزوین ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 2 هزار و 306 نفر فاقد مسکن و در اولویت اول هستند و هیچ گونه خدمات مسکن و زمین دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین 2 هزار و 277 نفر نیز هستند که در گذشته تسهیلات مسکن دریافت کرده‌اند اما در حال حاضر فاقد مسکن می باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دوره گذشته تفاهم‌نامه‌ای با استانداری قزوین برای تأمین هزار و 500 واحد مسکن امضا شد که تنها در مورد 136 ایثارگر اقدام شده گفت: ما طبق قانون وظیفه داریم بر اساس الگو به ایثارگران مسکن واگذار کنیم و این موضوع باید شهرستان به شهرستان دنبال شود.

قاضی زاده ادامه داد: در استان یزد با تدابیر انجام شده، این موضوع 100 درصد اتفاق افتاده و امیدواریم این کار انجام شود، در استان البرز نیز مدلی را داشتیم که مقرر شده که پیمانکاری قدرتمند با آورده خود و با کمک استانداری هزار و 156 واحد مسکن بسازد و آورده ایثارگران هنگام واگذاری پرداخت شود.

وی تاکید کرد: در طرح جهش ملی مسکن نیز 5 درصد پروژه‌ها باید به ایثارگران اختصاص داده شود. معاون رئیس جمهور بیان کرد: قزوین تنها استانی است که گلزارهای شهدا آن بهسازی شده و در حوزه اشتغال 2 هزار و 162 ایثارگر در قزوین متقاضی شغل هستند که 189 نفر فرزند شهید و 977 نفر فرزند جانباز 70 درصد هستند.

وی با بیان اینکه طبق بند ج ماده 87 برنامه ششم توسعه دولت موظف است همه فرزندان شهدا و جانباز بالای 7 درصد را جذب کند گفت: ما در استان قزوین برای 190 نفر مجوز استخدام دریافت کردیم که 127 نفر قبول شده‌اند، امیدواریم افراد باقی مانده در آزمون دوم پذیرفته شوند و سال گذشته کل استخدام‌های دولتی در کشور 67 هزار نفر بوده که بیشتر پذیرفته‌شدگان در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اعتبارات و تسهیلات وام خوداشتغالی ایثارگران افزود: تسهیلات مصوب خوداشتغالی در استان قزوین 148 میلیارد تومان است که امسال تنها 38 نفر در استان قزوین تسهیلات دریافت کرده‌اند، بر همین اساس در استان قزوین کار جدی نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: قزوین تنها استانی است که گلزارهای شهدا آن بهسازی شده و در حوزه اشتغال 2 هزار و 162 ایثارگر در قزوین متقاضی شغل هستند که 189 نفر فرزند شهید و 977 نفر فرزند جانباز 70 درصد هستند.

وی با بیان اینکه طبق بند ج ماده 87 برنامه ششم توسعه دولت موظف است همه فرزندان شهدا و جانباز بالای 7 درصد را جذب کند گفت: ما در استان قزوین برای 190 نفر مجوز استخدام دریافت کردیم که 127 نفر قبول شده‌اند، امیدواریم افراد باقی مانده در آزمون دوم پذیرفته شوند و سال گذشته کل استخدام‌های دولتی در کشور 67 هزار نفر بوده که بیشتر پذیرفته‌شدگان در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اعتبارات و تسهیلات وام خوداشتغالی ایثارگران افزود: تسهیلات مصوب خوداشتغالی در استان قزوین 148 میلیارد تومان است که امسال تنها 38 نفر در استان قزوین تسهیلات دریافت کرده‌اند، بر همین اساس در استان قزوین کار جدی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه موافق تسهیلات خُرد نیستیم گفت:  تسهیلات خرد مشخص نیست که تبدیل شغل شود و تسهیلات بدون سقف برای افرادی که توانایی تولید شغل انبوه دارند در نظر گرفته شده، چراکه می‌توانند شغل پایدار ایجاد کنند و در این مسیر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بخش خصوصی و افراد متعهد به توسعه اشتغال بزرگ تأثیرگذار خواهند بود. وی با انتقاد از برخی داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری به دلیل عدم ارائه خدمات مناسب به ایثارگران بیان کرد: در حوزه درمانی از دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تشکر می‌کنم، با توجه به سن بالای والدین شهدا باید خدمات مناسب ارائه شود. سرانه بیمه تکمیلی ایثارگران در سال گذشته 174 هزار تومان بود که امسال 350 هزار تومان شد اما با وجود رشد 100 درصدی هزینه‌ها هم 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

قاضی زاده با بیان اینکه بدهی از گذشته به بیمه تکمیلی ایثارگران وجود داشته، اما باید توجه داشت که مسئله ایثارگران مسئولیت همه دستگاه‌ها است و تنها مختص به بنیاد نیست گفت: این موضوع نه تنها مسئولیت همه بخش‌های دولتی بلکه مسئولیت اجتماعی بخش خصوص نیز است که باید به آن دقت شود

معاون رئیس جمهور درباره ارائه خدمات به دانشجویان و دانش آموزان گفت: سیاست دولت این است که تعداد دانشجویان روزانه بیشتر شود و دانشجوی شهریه‌ای نیز کمتر شود، اما نباید به دلیل عدم پرداخت شهریه با دانشجو برخورد شود.

وی ادامه داد: دانشجو حق قانونی دارد و تعداد 865 دانش‌آموز در مدارس شاهد داریم که این مدارس ظرفیت خوبی دارند، اما از مأموریت ذاتی آن فاصله گرفته‌ایم و به طور کامل مسئولیت آن با آموزش و پرورش است و بنیاد در این باره نقشی ندارد.

قاضی زاده با بیان اینکه این مدارس طبق دستور امام (ره) برای کادرسازی بین فرزندان شاهد و ایثارگر تشکیل شد تا در آینده مدیران نظام شوند و آینده انقلاب تضمین شود افزود: مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار در کشور در سه فاز اقامتی، فرهنگی و ورزشی و درمانی و توانبخشی راه‌اندازی شده که فاز درمانی مجتمع قزوین راه‌اندازی نشده و نیاز به حمایت دانشگاه علوم پزشکی دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در این مجتمع‌ها زیرساخت‌ها فراهم شده و در زمینه‌های مختلف درمانی و توانبخشی در کشور امکانات بی‌نظیر دارند که نه تنها به ایثارگران بلکه به کل جامعه این خدمات ارائه می‌شود.

وی گفت: برای دریافت مجوز کلینیک و داروخانه باید همکاری شود و امیدواریم در بخش درمانی این ظرفیتی که ایجاد شده در یک سال آینده به بهره‌برداری و نتیجه برسد. مشاورین وزرا نیز، دو مأموریت رسیدگی به ایثارگران شاغل در آن دستگاه و دیگری رسیدگی به ایثارگرانی که به آن دستگاه مراجعه می‌کنند را به عهده دارند و در مورد طرح سپاس ضمن تشکر از استاندار قزوین باید بدانیم مسئولان به دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران نیاز دارند زیر صدیق‌تر از خانواده شهدا نیستند.

وی ادامه داد: دیدار با این عزیزان باید در برنامه مدیران و شهرداران باشد، 90 درصد خانواده ایثارگران نیازی به ما ندارند و 10 درصد دیگر نیز مشکلات آنها در این دیدارها حل می‌شود. قاضی زاده بیان کرد: گلزارهای شهدا بزرگترین میعادگاه فرهنگی معنوی در شهرها و روستاها هستند، همان طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شهدا امام‌زادگان عشق هستند، مقام شهید از امام‌زاده غیر شهید بیشتر است.

وی ادامه داد: مزار شهدا باید تبدیل به پاتوق فرهنگی شود و علاوه بر زیارت، مکانی مثل حسینه و کتابخانه در آن احداث شود.

برچسب‌ها