کد خبر 152945
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

ساخت هلی پد در ساختمان ها: هزینه گزاف، کارایی هیچ!

ساخت هلی پد در ساختمان ها: هزینه گزاف، کارایی هیچ!

برخی ساختمان های بلند مرتبه به علت نساختن هلی پد (محل نشست بالگرد) در روی بام، نتوانسته اند پایان کار دریافت کنند. در حالیکه این اماکن علاوه بر تحمیل هزینه گزاف به مالکان و خریداران، کارایی چندانی در مقابله با مخاطرات ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ یک منبع آگاه با بیان این مطلب افزود: حدود 100 ساختمان بلند مرتبه در تهران دارای هلی پد (محل نشست بالگرد) هستند و سایر کلان شهر‌ها نیز اخیرا سازندگان ساختمان‌های بلند مرتبه را ملزم به ایجاد هلی پد کرده اند درحالیکه هلی پد باید تنها در ساختمان بیمارستان‌ها و مراکز تجاری ساخته شود.
این منبع آگاه افزود: در سال 1392 تفاهم نامه‌ای میان آتش نشانی، شهرداری تهران، سازمان مدیریت بحران، ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری درباره ایجاد هلی پد در ساختمان‌هایی با ارتفاع 45 متر و بالاتر منعقد شد که هدف از این تفاهم نامه، امداد رسانی در مخاطرات با استفاده از بالگرد‌ها عنوان شد، اما بررسی‌های علمی نشان می‌دهد نه تنها حین حریق ساختمان، بالگرد‌ها نمی‌توانند موثر باشند بلکه به دلیل باد ایجاد شده هنگام فرود، باعث تشدید آتش سوزی می‌شوند که این امر مخاطره آمیز است و از طرفی تجربه نیز نشان می‌دهد حین آتش سوزی ساکنان ساختمان‌ها برای نجات به طبقات بالا مراجعه می‌کنند تا خود را به هلی پد برسانند، اما اکثر این افراد دچار خفگی شده اند.
وی افزود: از سال 2000 میلادی در کشور‌هایی همانند آمریکا، انگلیس و ژاپن این طرح شروع شد و بعد از مدتی، ساخت هلی پد صرفا برای ساختمان‌های با کاربری تجاری یا اورژانسی اجباری شد و در ایران نیز به دلیل کمبود تجهیزات اطفا برای ساختمان‌های بلند مرتبه، این طرح ارائه شد، اما به مرور زمان مشخص شد امکان نشست و برخاست بالگرد‌ها حین حریق وجود ندارد.
این منبع آگاه با بیان اینکه ساختمان‌های شخصی ساز که مالکان شخصی دارند بعد از دریافت پایان کار، متولی خاصی برای نگهداری از زیرساخت هلی پد‌ها را ندارند خاطر نشان کرد: به همین دلیل سازمان هواپیمایی نمی‌تواند نظارتی بر این اماکن داشته باشد و از طرفی، ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در مجاورت هلی پد و نصب دکل یا آنتن‌ها در این اماکن موجب می‌شود هلی پد‌ها از کارایی لازم برخوردار نباشند ضمن اینکه برخی ساختمان‌ها به علت رعایت نکردن شرایط ایجاد هلی پد‌ها نتوانسته اند پایان کار خود را از شهرداری دریافت کنندکه این امر منجر به تحمیل هزینه‌ای گزاف به ساکنان آن‌ها شده است.
به گفته این منبع آگاه، سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاد داده در شرایط بحرانی پایگاه مدیریت بحران در نقاط مختلف شهری ایجاد شود.

منبع : اخرین خبر

برچسب‌ها