کد خبر 152821
۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

واکاوی نگاه متفاوت رونالدو به پیروزی

واکاوی نگاه متفاوت رونالدو به پیروزی

فوق‌ستاره پرتغالی گفته که پیروزی برای من به این معناست که پدر خوبی برای بچه‌هایم باشم

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ در ابتدا عرض کنم در این نوشته صرفا از اهمیت نقش پدر سخن می‌گوییم و به نقش پررنگ مادر در مجال دیگری خواهیم پرداخت. بنابراین در ابتدا از محضر مادران رخصت می‌طلبیم. «کریستیانو رونالدو» فوق‌ستاره پرتغالی منچستریونایتد به تازگی گفته: «پیروزی برای من به این معناست که پدر خوبی برای بچه‌هایم باشم.»

«رونالدو» باید از نقش پدرانه به نقش کلیدی برسد
غریزه پدری در محافظت و مراقبت از فرزندان طبیعی است اما این که چگونه در این بین پدری کارآمد و مفید باشیم، کاری است بیشتر مهارتی و اکتسابی تا صرفا غریزی و به اصطلاح خدادادی. بنابراین مهم است که بیشتر پدران بدانند محافظت و مراقبت که با محوریت تامین خانه و معاش بروز می کند، تنها بخش فطری نقش پدرانه است و نه نقش کلیدی. پدری چون رونالدو که از این مرحله با اقتدار کافی عبور کرده، چه مدبرانه به این نقش کلیدی خود اشاره و به عنوان یک فرد در کانون توجه، به نوعی آن را برای دیگر پدران برجسته می‌کند.

چگونه پدری کارآمد باشیم؟
پس وجود حداقل اقتدار پدرانه در تامین امنیت و معاش، پیش‌نیاز نقش تربیتی و پرورشی پدر است چراکه همین متغیر اقتدار است که پدر را در نقش الگو و تاثیرگذار خود ایستا می‌کند و اما چند صفت بارز یک پدر کارآمد:
1- خویشتنداری مبتنی بر شناخت کافی از روحیات متفاوت فرزندان خود| برای مثال همه پدران باید در خصوص یکی از دوران بسیار مهم رشد فرزند یعنی نوجوانی اطلاعات کافی و مهارت لازم را به دست آورند، دوره‌ای که معمولا به دلیل بلوغ و آغاز استقلال‌طلبی فرزند، چالش‌های بسیاری بین والد و فرزند به وجود می آید و خویشتنداری وقتی رخ می‌دهد که والد از آگاهی کافی برخوردار باشد و از برچسب زدن و قضاوت کردن‌های منتهی به خشم پرهیز کند.
2- یک پدر خوب قبل از هر چیز، یک همسر خوب است| داشتن رابطه با کیفیت با همسر یکی از پیش نیازهای اساسی یک پدر خوب است. امکان ندارد رابطه زوج آشفته باشد و رابطه والد پدر با فرزندان عالی باشد. خانواده درست مشابه یک سیستم پویا و بسته رفتار می‌کند. هرکجا افراطی صورت گیرد جای دیگر تفریطی رخ خواهد داد. پس ایجاب می‌کند قبل از نقش پدری نقش همسری را خوب ایفا کنید که بی‌شک آن هم نیاز به دانایی و مهارت کافی دارد.
3- فرصت ابراز وجود، محور شکل‌گیری عزت‌نفس فرزندان| رشد در اختیار رخ می دهد نه اجبار. بی‌شک ایجاد فرصت‌های ابراز وجود برای فرزندان از کودکی تا جوانی نیاز به مهارت ، تجربه و آگاهی همه جانبه‌ای دارد و جالب است بدانید، میزان ابراز وجود در فرزندان اول، به مراتب کمتر از فرزندان آخر است چراکه والد از متغیرهایی که ذکر شد بهره بیشتری دارد.
نویسنده : رضا زیبایی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

برچسب‌ها