کد خبر 152681
۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

امضای 4 تفاهم‌نامه برای تأمین 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت

امضای 4 تفاهم‌نامه برای تأمین 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت

تفاهم‌نامه ساخت 30 هزار واحد مسکونی با همکاری مشترک شهرداری تهران با بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از بانک‌های کشور منعقد شد.

به گزارش حیات، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در آیین امضای 4 تفاهم‌نامه برای تأمین 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت گفت: خداوند به ما لطف کرده است که شهردار تهران را به عنوان یک نعمت در اختیار ما قرارداده تا فرصت خدمتگزاری را برای ما فراهم کند. باید این فرصت‌ها مغتنم شمرده شود. شاید خیلی از کارها باشد که همه به درستی آن قائل هستند اما در دهه‌های قبل عزمی برای اجرای آن وجود نداشته است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه یک معضل کوچک وقتی به موقع حل نشود پیچیدگی ایجاد می‌کند؛ ادامه داد: در بافت فرسوده تنها مشکل مسکن نیست بلکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم اگر رسیدگی نشود، مشکل ایجاد می‌کند.
معاون رئیس جمهور افزود: همچنین بافت‌هایی که در حاشیه شهرها ایجاد می‌شود فرصت شکوفایی استعدادهایی که در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند را می‌گیرند و به جای بالندگی باری می‌شوند بر روی شهرها. اینجاست که افرادی مانند شهردار تهران تازه باید فکری برای بهبود وضعیت آنها کنند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه وقتی در زمان خود به این مسئولیت‌ها توجه نشده چند سال بعد مجبور هستیم هزینه‌های بیشتری را برای بهبود بپردازیم، ادامه داد: من از شهرداری تهران در این دوره تشکر می‌کنم که در حوزه‌هایی که شاید مسئولیت مستقیمی ندارد اما با یک نگاه اجتماعی ورود پیدا کرده است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: شهردار تهران محله‌های پایین شهر را پایه توسعه شهری می‌داند و این مسئله تأثیرگذار است و دو قطبی بودن که اکنون در شهرها ایجاد شده است را از بین برده و شمال و جنوب شهرها را به هم نزدیک می‌کند. در شهرها نباید ظلم دو قطبی با رویکردهای متناقض فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پارادوکس ایجاد کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح وضعیت تأمین مسکن در جامعه ایثارگری گفت: در حوزه ایثارگری نیز نیمی از ایثارگران در تهران فاقد مسکن هستند و پس از 40 سال تنها یک چهارم ایثارگرانی که باید زمین و مسکن دریافت کنند موفق به این کار شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات مالی که به این افراد داده شده به دلیل کم بودن منجر به خانه‌دار شدن نشده و آنها را فقط بدهکار کرده است؛ بیان کرد: استراتژی درست این است که به جای زمین و وام باید مسکن به افراد طبقات متوسط و زیر متوسط داده شود و نظام بانکی باید در این حوزه کمک کنند.
قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: برای خانه‌های ارزان بنیاد مسکن در شهرهایی غیر از تهران یک فرد باید ماهی 9 میلیون تومان قسط پرداخت کند که برای مستمری بگیران و یا کارمندان این رقم بالاست.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد: مطالعات انجام شده در یک دهه اخیر نشان می‌دهد 80 درصد سرمایه‌گذاری مسکن در 5 استان مرکزی انجام شده و 75 درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف سوداگری بوده است. در واقع مسکن تولید شده اما برای کسب درآمد بوده است و به دلیل اینکه سالانه نرخ تورم بالایی داریم باید برای چرخه اقتصاد مسکن به درستی فکر کرد تا مسئله خانه به عنوان هزینه اصلی خانواده حل شود.
 
ضرورت تحول در ابعاد نرم‌افزاری و کالبدی شهر به دلیل انباشتگی مشکلات
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های دوره جدید مدیریت شهری موضوع تحول است. برهم انباشتگی مشکلات آنقدر زیاد است که اگر تحول در ابعاد نرم‌افزاری و کالبدی شهر صورت نگیرد شرایط روز به روز سخت‌تر خواهد شد و درواقع شهر نیاز به یک نگاه جدید دارد.
 
وی با اشاره به چشم‌انداز «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» افزود: این چشم‌انداز در درون خود ویژگی‌هایی داشت که البته مربوط به امروز ما نیست و شهرهایی امروز هستند که پیشتازتر از ما هستند اما چشم اندازی که برای 1410 هدف‌گذاری شد و سعی می‌کنیم تا 1406 بتوانیم عمده آن را محقق کنیم، نیاز به مدیریت از نوع جدید دارد.
زاکانی ادامه داد: مدیریت جدید شهری، مدیریت مشارکتی است که باید در آن «من ها» به «ما» تبدیل و ما به ازای حضور همه برای تغییر، آن پیشرفت حاصل شود. به واسطه اینکه سرمایه اجتماعی مجموعه مدیریت شهری سرمایه بالایی شود، نقطه عزیمت را بر خدمت گذاشتیم تا با افزایش سرمایه اجتماعی مشارکت مردم را جلب کنیم و بر محور نخبگان و با کمک دستگاه‌های مسئول این پیشرفت را ببینیم.
شهردار تهران یادآور شد: در این مسیر موضوع معیشت مردم برای ما مهم بود و در معیشت مردم موضوع مسکن موضوعی اساسی است. عملاً مسکن به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده و سرخوردگی و فشار را در جامعه افزایش داده و مسکن تبدیل به کالای لوکس شد است. الان 400 هزار واحد عمدتاً در مناطق بالای شهر داریم که خالی است چرا که مالکان آن به عنوان کالای سرمایه‌ای و برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرارگاه مسکن در دستور کار قرار گرفت و بنا شد که برای جبران کمبود مسکن که حدود یک میلیون واحد کمبود داریم سالی 180 هزار واحد بسازیم که بتوانیم بین 5 تا 6 سال پرونده کمبود مسکن را ببندیم و ایمنی را برای شهر به ارمغان بیاوریم. چرا که در تهران 12 هزار بافت ناپایدار داریم. همچنین در اطراف تهران سه گسل فعال وجود دارد. در برخی از این محلات از یک ساعتی به بعد، امکان تردد وجود ندارد و ارائه خدمت در آن امکان‌پذیر نیست.
زاکانی با بیان اینکه تبدیل این تهدیدات به فرصت‌ها و حرکت در مسیر تحول در شهر تهران امکانی برای ما فراهم کرد که امروز در خدمت شما باشیم، گفت: قبل از تیرماه امسال، برآوردی از 231 پروژه انجام دادیم و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم و بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه‌ها است. در کنار آن نیز پروژه‌هایی در بحث حمل و نقل عمومی وجود دارد که 300 هزار میلیارد تومان ارزش پروژه‌های آن است، همچنین از تیرماه تا امروز بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف کردیم که قابل مشارکت است و نهادهایی مانند بانک‌ها می‌توانند بهترین محمل را برای همکاری ایجاد کنند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها