کد خبر 152337
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

تفحص 46 هزار شهید در 30 سال گذشته

تفحص 46 هزار شهید در 30 سال گذشته

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در زمان جنگ پیکر 25 درصد شهدا در منطقه باقی ماند، اضافه کرد: در سی سال اخیر پیکر 46 هزار شهید به کشور بازگردانده شده است.

به گزارش حیات به نقل از خبرگزاری فارس، سردار ناصر سعیدی در جلسه کمیته تفحص شهدای مفقود استان زنجان در مورد تفحص پیکر شهدا اظهار کرد: جریان جستجوی پیکر شهدا در هشت سال دفاع مقدس هم انجام می‌شد و بسته به شرایط جنگ، پیکر شهدا از میادین به عقب کشیده می‌شد.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه بعد از جنگ جریان تبادل پیکر شهدا به صورت عمده انجام شد، ادامه داد: در سال 1370 شهدایی که پیکرشان عیان بود تحویل کشورمان شد، اما از سال 1370 به این نتیجه رسیده شد که باید یک کار نظام مند و منظم برای شناسایی پیکر شهدا انجام شود.

وی با اشاره به مراحل تصمیم‌گیری برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای مسلح برای جستجوی پیکر شهدا عنوان کرد: در دوران رژیم بعثی صدام، اجازه ورود گروه تفحص به عراق داده نشد.

سعیدی با اشاره به ورود صلیب سرخ به موضوع تفحص شهدا ادامه داد: در دوره دولت جدید عراق فعالیت در این حوزه شکل دیگری به خود گرفت.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در زمان جنگ پیکر 25 درصد شهدا در منطقه باقی ماند، اضافه کرد: در سی سال گذشته پیکر 46 هزار شهید به کشور بازگردانده شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه تفحص پیکر 3 هزار شهید یعنی حدود 2 درصد از پیکر شهدا باقی مانده است، عنوان کرد: با توجه به کاهش آمار شهدای مفقود جستجو کار و انرژی بیشتری می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه کمیته پایش آمار باید به صورت استانی تشکیل شود، بیان کرد: باید استان‌ها تا یک ماه آمار شهدای خود را احصا کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه همچنین نمونه گیری DNA از خانواده شهدای مفقودالاثر به صورت کامل انجام شود، بیان کرد: باید این نمونه‌گیری‌ها سریع انجام و جمع‌بندی شود.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه باید پس از احصای اطلاعات شهدای مفقودالاثر هر استان محل حضور شهید را بازخوانی شود، بیان کرد: این کار موجب می‌شود بدانیم برای یافتن پیکر شهدا کجا را جستجو کنیم.

سعیدی با اشاره به اینکه استان زنجان در هشت سال دفاع مقدس نماد غیرت و ولایت‌مداری بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه آمار شهدای مفقود استان زنجان کم است و شاید نخستین استانی باشد که پرونده شهدای مفقودی را می‌بندد.

زنجان 116 شهید مفقودالاثر دارد

سردار جهانبخش کرمی فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در جلسه کمیته تفحص استان زنجان اظهار داشت: استان زنجان از سال‌های قبل از انقلاب جایگاه ویژه‌ای داشته و نخستین تظاهرات بانوان علیه رژیم طاغوت پهلوی از استان زنجان شکل گرفت.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس نیز رزمندگان استان زنجان همواره خط شکن بودند، گفت: این استان به خاطر تقدیم شهدای غواص به شهر غواصان دریادل شهره است.

وی با اشاره به اینکه پس از هشت سال دفاع مقدس نیز مردم زنجان همواره پشتیبان ولایت بودند، بیان کرد: در همه فتنه‌های روی داده در سال‌های اخیر مردم زنجان به صورت خودجوش به پشتیبانی از رهبر معظم انقلاب برخواستند.

امیر نیک بخش، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق آمار موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران، عنوان کرد: در استان زنجان 164 پیکر شهید مفقود بود که از این تعداد 48 پیکر بازگشته است.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به چشم انتظاری خانواده شهدای مفقودالاثر برای دریافت پیکر شهید خود عنوان کرد: امید است با تلاش کمیته تحقیق و تفحص پیکر شهدا به خانواده آن‌ها تحویل داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها