کد خبر 152309
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب:

شهدا، امام امت و مقام معظم رهبری همواره مشتاق حضور در کنار زائران حج بوده‌اند

شهدا، امام امت و مقام معظم رهبری همواره مشتاق حضور در کنار زائران حج بوده‌اند

سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، گفت: زائران در فرصت حضور در مشعرالحرام به یاد شهدای عزیز، امام امت و مقام معظم رهبری که مشتاق حضور در کنار زائران هستند، خواهند بود و ان‌شاءالله با دست پر از این سفر معنوی به کشور اسلامی باز خواهند گشت.

به گزارش حیات، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، بامداد شنبه هجدهم تیرماه در مشعرالحرام در گفت وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج، با اشاره به برگزاری حج بعد از کرونا و امکان زیارت خانه خدا توسط مؤمنین، اظهار کرد: برنامه های حج، شکل گرفت و زایران ایرانی با 45درصد سهمیه به سرزمین وحی مشرف شدند. 
سرپرست حجاج ایرانی افزود: به لطف خدا همه برنامه های حج روان انجام شد و تعداد بیماران نسبت به سنوات گذشته بسیار اندک بود و حتی هیات پزشکی از برخی امکاناتی که پیش بینی کرده بود استفاده نکرد. 
وی، وضعیت جسمی زائران را بهتر از حج های گذشته دانست و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای زائران در عرفات بخوبی انجام شد و قبل از ساعت 22 و 30 دقیقه به وقت محلی همه کاروان ها به مزدلفه منتقل شدند و هم‌اکنون در حال بیتوته شب عید قربان در مشعرالحرام هستند. 
حجت الاسلام نواب به زمان وقوف زایران در مشعرالحرام و حرکت به سمت منا و دیگر مناسک حج در آن سرزمین اشاره کرد و افزود: امسال زایران ایرانی بعد از ساعت 9 به وقت محلی برای رمی جمره عقبه خواهند رفت و بعد از قربانی و حلق و تقصیر، می توانند از لباس احرام خارج شوند و برای دیگر اعمال بیتوته در منا و پنجگانه مکه که دو طواف، دو نماز و سعی بین صفا و مروه است، آماده می شوند؛ بدین ترتیب 13 عمل حج پایان می یابد و انشاءالله زائران با حج مقبول آماده می شوند که بر اساس نوبت پرواز به ایران اسلامی بازگردند. 
وی به تدابیر کشور میزبان برای تسهیل حضور زایران در رمی اشاره و اظهار کرد: بر این اساس زائران، رمی خود را انجام خواهند داد. البته امسال همه کارها سریع تر و روان تر انجام می شود چرا که ما با 45 درصد سهمیه کشورمان در حج حضور داریم و اگر با 100 درصد سهمیه به سرزمین وحی می آمدیم، هم کارگزاران ستادی و هم کاروانی که چند سال بود مشرف نشده بودند، قطعاً با یکسری مشکلات مواجه می شدند اما به لطف خدا این حج تاکنون روان انجام شده است. 
سرپرست حجاج ایرانی به عدم حضور بخشی از زایران از ایران و دیگر کشورهای اسلامی در مراسم حج به دلیل محدودهایی که از قبل پیش بینی شده‌ بود اشاره کرد و افزود: روحانیون و مدیران کاروان ها نسبت به برنامه های فرهنگی در ایام حضور زائران در منا توجیه شده اند و انشاءالله از این فرصت استفاده و برنامه های فرهنگی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها