کد خبر 152110
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

قاضی زاده هاشمی تاوان چه چیزی را می دهد؟ سوءمدیریت یا مقاومت در برابر زیاده خواهان

قاضی زاده هاشمی تاوان چه چیزی را می دهد؟ سوءمدیریت یا مقاومت در برابر زیاده خواهان

کانال های مورد بررسی در این گزارش بدون در نظر گرفتن اخلاق حرفه ایی رسانه ایی و از طرفی با سوء استفاده از نام افراد یا نهادهای خاص و آبرودار اقدام به سم پاشی و مکدر کردن فضا جهت نیل به اهداف شخصی خودشان را دارند. نکته جالب دیگر که در این مسیر خودنمایی می کند؛ «زمان انتشار» و «محتوای منتشر شده» در این کانال هاست که به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش حیات طیبه، از ابتدای سال جاری و به وِیژه هفته های اخیر هر از چندی خبرهایی درباره رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در فضای مجازی منتشر و در یک دسته خاص از رسانه های اجتماعی بازنشر می شود. از خبر انتصاب قریب الوقوع قاضی زاده هاشمی به سفارت روسیه  تا مسائل و شبهاتی همانند سوءمدیریت در زیرمجموعه های اقتصادی، بانک دی، برخورد نامناسب با جانبازان، انتشار خبر دروغین تجمع در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران همزمان با تیراندازی فردی در خیابان طالقانی که بعدا مشخص گردید که مشکلات شخصی در میان بوده یا استفاده از خانواده شهدا برای ابقا در قدرت، اینها بخشی از مواردی است که در چند مدت اخیر در کانال های خبری بی نام و نشان و اکانت های فیک به صورت همزمان منتشر شده است.

هدف این گزارش بررسی؛ «همزمانی»، «تعداد» و «نوع کانال ها و اکانت ها»یی است که به صورت هماهنگ نسبت به انتشار اینگونه مطالب کذب اقدام نموده اند.


هفتم خردادماه جاری خبرگزاری تسنیم با انتشار یادداشتی با عنوان «پشت‌پرده جانبازنماها در تجمعات ایثارگران» در خصوص برخی جریانات تخریبگر فضای بنیاد شهید روشنگری کرد. این یک گزارش تحقیقی و میدانی ثابت کرد که برخی از تجمع کنندگان اساسا جانباز نبوده و از جامعه ایثارگری نیستند.    

اما به نظر می‌رسد جریان یا جریانات هدف دار دیگری نیز همسو با این تحرکات عمل کرده و اقدام به انتشار مطالب غیر صحیح و به صورت هماهنگ و البته بسیار ناشیانه می نماید. به عنوان یک مطالعه موردی و به طور مثال در یکی از موارد خبرسازی های اخیر به  لحاظ زمان انتشار به صورت همزمان و هماهنگ اقدام به انتشار مطلب با این تیتر به چشم می خورد: «وقتی خانواده شهدا خرج تثبیت ریاست بنیاد شهید می شوند» با بررسی محتوای منتشره کانال ها و زمان انتشار آنها به موارد جالب توجهی برخورد می کنیم؛ کانال هایی «بی نام و نشان» با استفاده از عناوین جعلی و خاص سعی در جلب اعتماد مخاطب به سمت خود دارد .اسامی همچون «سپاه قدس»، «تسنیم پلاس»،«اخبار فوری و محرمانه»، «بیداری ملت»، «اخبار فوری»، «کانال ریاست جمهوری» یا کانالهایی با اسامی اشخاصی مانند رئیس جمهور.

 با یک بررسی ساده و به راحتی می توان به نبود هیچ گونه ارتباط بین این کانالها و اشخاص و نهادهای مذکور پی برد. برای نمونه «خبرگزاری تسنیم» در اطلاعیه ای هرگونه ارتباطی با کانال تلگرامی «تسنیم پلاس» را تکذیب نموده و این کانال را کانالی مجهول الهویه دانست.

 نکته جالب دیگر که در این مسیر خودنمایی می کند؛ «زمان انتشار» و «محتوای منتشر شده» در این کانال هاست که به برخی از آنها اشاره می شود.
 با مرور ساده مطالب منتشره مشاهده می شود که 5 یا 6 کانال فوق الذکر به صورت هماهنگ همگی راس یک «ساعت و زمان» مشخص اقدام به انتشار مطلب کذب و یکسان می کنند.

 

 

در ادامه این بررسی به جنبه های جالب توجه دیگری هم می رسیم؛  همان پنج یا شش کانال خبری خاص که اقدام به انتشار مطالب خلاف واقع به طور مثال تیتر؛ «امروز می گویند اگر من رئیس جمهور بودم وضعیت کشور بهتر بود» می کنند این در حالی است که رئیس بنیاد شهید صریحا مطلب فوق را تکذیب می نماید و این حرکت را در جهت ایجاد شکاف بین اعضای کابینه دانسته و تاکید می کند تمامی اعضای دولت، تحت مدیریت شخص رئیس جمهور در حال تلاش برای حل مشکلات کشورو مردم می باشند. اما نه  تنها خبر از انتشار تکذیبیه  به عنوان اصل اولیه اخلاق حرفه‌ای و قانونی رسانه‌  در کانالهای فوق نمی شود بلکه با اصرار بر دروغ خود این بار باز هم به صورت همزمان و بامتن واحد و ثابت تیتر می زنند که؛ «بهتراست رئیس بنیاد مسئولیت حرفهایش را بپذیرد» یا «در غیر اینصورت شکایت کند!» نکته جالب دیگر وجود غلط نگارشی یکسان در همه کانال ها مورد اشاره است، بطور مثال واژه «مسئولیت» که حتی زحمت اصلاح نگارشی هم به خود ندادند و صرفاً کپی وجای گذاری نموده اند، هم همگی با هم راس ساعت 21:29  

 


در یک خبر دیگر این کانالهای فیک با درج خبری با عنوان «باز هم تجمع اعتراضی مقابل بنیاد شهید/قاضی زاده هاشمی:کار بدخواهان من است!» می نمایند. این در حالی ست که در آن روز مورد اشاره  اساسا هیچگونه تجمعی اتفاق نیفتاده و این مطلب نیز مانند سایر مطالب این چند کانال زنجیره ایی دروغی بیش نبوده است.

اینجا نیز با همان روش قبلی یعنی مطلب یکسان و در زمان یکسان(ساعت21:10 )اقدام به درج خبر دروغ می نمایند:


 


مصادیق جعل محتوا و نشر فیک نیوز پرشمار است، در مورد دیگری نیز چنین عمل می شود:
«اظهار نظر بیجا رئیس بنیاد شهید، آتو به رسانه های بیگانه داد!» اینجا نیز همین کانال ها بصورت هماهنگ یک متن را در ساعت 16:01 منتشر می کنند

همانطور که در متن گزارش اشاره شد نگارنده یا نگارندگان مطالب فوق بدون در نظر گرفتن اخلاق حرفه ایی رسانه ایی و از طرفی با سوء استفاده از نام افراد یا نهادهای خاص و آبرودار و بی اطلاع عموم جامعه از عدم وجود هرگونه ارتباطی بین این کانالها و افراد و نهادهای مذکورکه در بالا نمونه های آن معرفی شد، اقدام به سم پاشی و مکدر کردن فضا جهت نیل به اهداف شخصی خودشان را دارند.

در این میان بنیاد شهید و امور ایثارگران 2 مدل رفتار را می تواند از خود به نمایش بگذارد؛ یا همانند رویه قبلی حاکم با دادن باج به این شبه رسانه های بی اخلاق، آنها را ساکت نماید یا  با اتخاذ مشی مستقل و بدون توجه به اینگونه حواشی به مسیر اصلاح گرانه خود در خدمات رسانی به جامعه معزز ایثارگری ادامه دهد.
آنچه تا کنون به نظر می رسد مجموعه ریاست بنیاد شهید راه دوم را برگزیده است و در حال پرداختن هزینه های آن به قیمت اصلاح روند اشتباه گذشته است.

انتهای گزارش

برچسب‌ها