کد خبر 151922
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

ادبیات و فرهنگ ایثار و شهادت تعامل و تاثیرپذیری دو سویه دارند

ادبیات و فرهنگ ایثار و شهادت تعامل و تاثیرپذیری دو سویه دارند

نشست تخصصی بررسی نقش ادبیات (شعر و داستان) در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید» با حضور دکتر «ناصر پروانی» نویسنده و شاعر، دکتر «علی داودی» طراح، گرافیست، شاعر و طنزپرداز و «حبیب‌الله رزمجویی» پژوهشگر حوزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «حیات طیبه»، نشست تخصصی بررسی نقش ادبیات (شعر و داستان) در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید»، سی‌ویکم اردیبهشت 1401 همزمان با آخرین روز از برپایی سی‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای اهل قلم نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این نشست، دکتر ناصر پروانی نویسنده و شاعر عنوان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت از اهمیت بالایی برخوردار است. بیش از 33 سال از پایان جنگ می گذرد و در این مدت ثابت شده که فرهنگ ایثار محدود به زمان و مکان نیست. در این فرهنگ به مرزها قائل نیستیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه محدود کردن نویسندگان و شاعران جفا به آنها است، تصریح کرد: از وقتی جنگ به پایان رسید تا امروز به مرور آثار فیزیکی آن دوران از بین رفته و هنرمندان باید برای انتقال آن فرهنگ عظیم و ارزشمند هوشیار باشند.
پروانی اضافه کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کار غلو شده بیشتر از جاذبه، دافعه به همراه دارد. جوان امروز جنگ را ندیده و باید این فرهنگ را برای او درست تعریف کنیم. هنر ظرفیت فراوانی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید دارد و باید از آن بهره مند شویم.
حبیب‌الله رزمجویی در ادامه این نشست بیان کرد: نقش مسئولان فرهنگی در انتقال فرهنگ بسیار مهم است. هنر به ویژه ادبیات نقش مهمی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید دارد و ما وظیفه داریم برای تحقق آن با روحیه جهادی و هوشیارانه تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: کادر درمان در مواجه با کرونا جلوه‌های بی‌نظیری از ایثار خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند. شهید علی لندی نمونه خوبی برای جوانان در ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی است. او نشان داد بر خلاف صحنه‌سازی‌های دشمن هنوز نسل جوان به ارزش‌ها پایبند هستند.
رزمجویی نقش متولیان فرهنگی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را ضروری دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری بر انتقال فرهنگ ایثار و شهادت تاکید دارند. بنابراین وظیفه داریم برای تحقق منویات ایشان کوشا باشیم.
رزمجویی افزود: در این زمینه نیاز به بازنگری برای تولید آثار هنری داریم. متاسفانه در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت کم کاری‌های بسیاری انجام شده و باید بیشتر کار کنیم.
دکتر علی داودی اظهار کرد: شهدا اسطوره های ملی هستند. باید یاد و راه شهدا گرامی داشته شود. این حوزه نیاز به کار جدی و عمیق دارد. نویسندگان و شاعران وظیفه دارند برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید با روحیه جهادی و هوشیارانه کار کنند.
داودی اضافه کرد: در زمینه گرامیداشت شهدا باید بهتر و بیشتر کار کنیم. جای کار فرهنگی برای معرفی شهیدان قاسم سلیمانی  ومحسن فخری زاده خیلی بیشتر از اینها است.
داودی افزود: ادبیات آینه تمام نمای رویدادها، آیین ها، رفتارها، تلاش‌ها واندیشه های جامعه است که می توان یک جامعه را با بررسی محتوا و موضوع ادبیات آن شناخت. ادبیات، شعر یا داستان اندیشه و آثار هنرمندان و شاعران را متحول کرده به گونه‌ای که ادبیات، آیینه تمام نمای تحولات اجتماعی به شمار آمده است.

برچسب‌ها