کد خبر 151758
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

نشست خبری مدیرعامل موسسه ایثار با اصحاب رسانه:

ارتقای خدمات رسانی به ایثارگران در سه حوزه «فرهنگی، ورزشی»، «درمانی و توانبخشی» و «اقامتی» در 28 مرکز/ تکمیل مراکز جامع ایثار تا سال 1402

 ارتقای خدمات رسانی به ایثارگران در سه حوزه «فرهنگی، ورزشی»، «درمانی و توانبخشی» و «اقامتی» در 28 مرکز/  تکمیل مراکز جامع ایثار تا سال 1402

مدیرعامل موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار با تشریح فعالیت‌ها و خدمات مراکز ایثار به جامعه ایثارگری از تکمیل فازهای مختلف این مراکز تا سال 1402 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حیات، حجت اله امانی، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی «ایثار» روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح فعالیت‌ها و رویکرد های این موسسه در خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: خوشبختانه با توجه اجرای برنامه‌های مختلف در موسسه وارد عرصه‌های جدیدی در خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگری شده‌ایم .

 

ارائه خدمات مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی معطوف به جامعه هدف

امانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در گذشته بر اساس سیاست‌هایی که بنیاد تعریف کرده بود،  اقدامات خاص به صورت مشخص و تعیین شده ای ویژه جامعه هدف منظور نبود و به نوعی در قالب اجاره یا در کنار اقداماتی که بنیاد انجام می‌داد این خدمت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گرفت که آن هم به تبع بحث تخصصی بودن برخی از فعالیت‌ها بود. اما در دوره جدید تمام دغدغه ما در مراکز ایثار خدمت رسانی به جامعه هدف است. معتقدیم خدمات‌رسانی به خانواده معظم شهدا و ایثارگران باید با افتخار صورت گیرد وکمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند. هرآنچه کارکنیم و زحمت بکشیم شاید جبران یک درصد فداکار و ایثارشان نباشد. البته مشکلاتی وجود دارد و به تبع آن شاید در زمینه تامین منابع و تجهیزات به حمایت تمام دستگاه‌ها نیاز داریم. برای مثال بیمارستان‌ها و مراکز علوم پزشکی استان ها می توانند از ظرفیت خود در بخش درمانی به ما خدمات ارائه دهند. شهرداری‌ها هم باید برای تجهیز و توسعه در کنار ما باشند و با توجه به برنامه‌های پیش‌رو، آینده خوبی را برای جامعه هدف ترسیم کنیم.

 

ارائه خدمات تخصصی با مشارکت سازمان بهزیستی  در خانه ایثار

وی افزود: «خانه‌های ایثار» نیز بسیار اهمیت دارند و امیدواریم با راه اندازی و معرفی این مراکز از خدمات بهزیستی و تخصصی استفاده کنیم. به صورت پایلوت هم طرح‌هایی در دست اجرا داریم و برای نمونه در چهارمحال و بختیاری برای نگهدای جامعه هدف قراردادی را منعقد کرده و مکانی را در اختیار بهزیستی قرار داده ایم تا تحت عنوان «خانه ایثار» فضایی ایجاد شود تا اگر مشکلی برای جامعه هدف به وجود آمد در این مرکز در خدمتشان باشیم.

 

فعالیت10 مرکز  با 3 فاز کامل فرهنگی- ورزشی، توانبخشی و اقامت

مدیرعامل موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی «ایثار» در ادامه به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داد و در اولین پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره نحوه پرداخت هزینه های دندانپزشکی به ایثارگران گفت:  دو مرکز ما در استان‌های مرکزی و بوشهر خدمات دندانپزشکی را به صورت تخصصی به ایثارگران ارائه می‌دهند. ما به دنبال ارائه این خدمات در همه مراکز استان ها هستیم و قول‌های مساعدی از سوی مسئولان شرکت «متد» برای تحت پوشش قراردادن تعرفه دندانپزشکی در بیمه تکمیلی دریافت کرده‌ایم تا با اعمال تخفیف بتوانیم به جامعه ایثارگری خدمات ارائه دهیم.

وی ادامه داد: خدمات بنیاد به ایثارگران در سنوات گذشته خدمات بنیاد شهید به ایثارگران بیشتر در زمینه معیشت و خدمات رفاهی بود. با توجه به شرایط سنی جامعه هدف، نوع خدمات و اقدامات بنیاد شهید و سازمان های تابعه باید بیشتر در زمینه نگهداری، پایش سلامت و موضوعات فرهنگی و ورزشی باشد. بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای 28 مرکز  فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در کشور است که 10 مرکز آن دارای 3 فاز کامل در زمینه فرهنگی، ورزشی، درمانی، توانبخشی و اقامت هستند و بخش های دیگر مراکز در دست تکمیل است.

حمایت بیمه تکمیلی از تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی

امانی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره چگونگی تامین تجهیزات مورد نیاز جانبازان گفت: بخش عمده تامین تجهیزات ایثارگران به عهده شرکت «متد» است. به دلیل تحریم مشکلاتی در زمینه واردات تجهیزات پزشکی به وجود آمد و برای تامین اقلام مورد نیاز جامعه ایثارگری با همفکری و مشارکت ایثارگران وارد عمل شدیم. در بخش تجهیز و تامین و همچنین ساختار بیمه تکمیلی مشکلاتی وجود دارد و اگر کسی بتواند ملزومات پزشکی موردنیازش را تامین کند می‌تواند از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کند. برخی اقلام خاص نیز توسط شرکت «متد» تامین و بین ایثارگران توزیع می‌شود.

 

نقش موسسه ایثار به عنوان مجری برنامه‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد

نائب رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی «ایثار» درباره برنامه‌های فرهنگی این موسسه به پرسش خبرنگار ایکنا گفت: در زمینه فرهنگی تابع سیاست‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد هستیم و به دیگر سخن عامل اجرای برنامه‌های فرهنگی این معاونت هستیم. برای نمونه در ارودهایی که برای گروه‌های ویژه از جمله جانبازان قطع نخاعی و کانادین تعریف می‌کنند، مجری برنامه می‌شویم و در کنار آن برنامه‌هایی خاص را طراحی می‌کنیم.

 

اجرای برنامه عملیاتی بستر ساز ارائه خدمات تخصصی به جانبازان اعصاب و روان

 وی در ادامه به پرسش خبرنگار ایکنا درباره وضعیت مراکز توانبخشی به ویژه خدمات رسانی به جانبازان اعصاب و روان این گونه پاسخ داد:  بنیاد شهید و امور ایثارگران 16 آسایشگاه در سطح کشور دارد که 4 آسایشگاه در تهران است و  زیرمجموعه ادارات بنیاد استان‌ها هستند و از جانبازان نخاعی نگهداری می کنند. خدمات به جانبازان اعصاب و روان توسط شرکت «متد» صورت می گیرد که شامل نگهداری و درمان این عزیزان می‌شود.

با اعلام سیاست های تحولی و برنامه عملیاتی در دوره جدید،  شرکت «متد» هم درصدد طراحی فرآیندی برای اصلاح ساختار و برنامه‌های مراکز اعصاب و روان است. در شهر تهران به دلیل حجم زیاد مراجعات شاید مشکلاتی در یکی دو مرکز به وجود آمد و در سال‌های قبل از خدمات بخش خصوصی برای نگهدای جانبازان استفاده می شد. از آنجا نگهداری آنها در بخش خصوصی با مشکلاتی روبرو بود و اعتراض‌های زیادی به دنبال داشت، این جانبازان به مراکز «نیایش» و «صدر» منتقل شدند. با تغییر ساختار و طرح توسعه، خدماتی بهتری به این عزیزان ارائه خواهد شد.

 

تمامی پروژه‌ها تا پایان سال  1402 به اتمام  می رسند

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار در بخش پایانی این نشست در  پرسش به خبرنگار روزنامه جوان  درباره دلایل وقفه پروژ های این موسسه در دو سال گذشته اظهار داشت: در این دوره زمانی بخشی از تامین منابع در ارتباط با پروژه ها  مشخص نشده نبود. همکاران ما در موسسه ایثار صرفا به عنوان بهره‌بردار بودند و تامین منابع  با اشکال روبرو شده بود و این وقفه با جذب منابع در سفرهای استانی دولت به همت دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران به پایان رسید  و تا کنون  حدود  304 میلیارد تومان بابت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام موسسات ایثار در سراسر کشور نهایی شده و بر اساس دستورات مصوب شده و تمامی پروژه‌ها تا پایان سال  1402 به اتمام  خواهند رسید.

انتهای گزارش

برچسب‌ها