کد خبر 151730
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

امام خمینی (ره) ارتش را جزئی از مردم می‌دانست/ ارتش مانع هجوم ناگهانی بعثی‌ها به کشور شد

امام خمینی (ره) ارتش را جزئی از مردم می‌دانست/ ارتش مانع هجوم ناگهانی بعثی‌ها به کشور شد

مدیر پایگاه اطلاع رسانی شهدای ارتش گفت: امام خمینی (ره) از همان اوایل انقلاب از ارتش حمایت می کردند و آن را عضوی از مردم می‌دانستند. ارتشی‌ها ظرف شش روز نخست جنگ تحمیلی از پیشروی و هجوم ناگهانی رژم بعث پیشگیری کردند.

سرهنگ مجید شیخیان کازرونی، مدیرپایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش و نماینده ارتش در بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «حیات طیبه» درباره ضرورت نامگذاری روز ارتش توسط امام خمینی(ره) بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش شرایط بسیار غریب و مظلومی داشت و از طرفی مورد هجمه عناصر ضد انقلاب بود. بسیاری از افراد به علت تبلیغات منافقین می‌گفتند به ارتش نیازی نداریم و باید منحل شود اما کسی خبر نداشت که در درون و بدنه ارتش افرادی با حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط هستند و اخبار ارتش را به حضرت امام (ره) می‌رسانند و ایشان ارتش را عضوی از مردم می‌داند. امام راحل (ره) همیشه با بصیرت الهی  این توطئه را در اولین روزهای شکل‌گیری جمهوی اسلامی ناکام‌ کرد و در هر فرصتی از ارتش، نگهداری و حفظ ارتش و اینکه ارتش از ملت است، صحبت و دفاع می‌کرد.
وی ادامه داد: با توجه به تبلیغات گسترده دشمنان و تاثیر منفی در روحیه ارتشی‌ها امام (ره) پس از گذشت سه ماه از پیروزی انقلاب اسلامی با ابتکاری زیبا و بزرگ 29 فروردین ماه را روز ارتش جمهوری اسلامی تثبیت و به همه اعلام کرد که ارتش، ارتش این کشور و اسلام است و همه باید آن را حمایت کنند. با رژه‌ ارتش، مردم هم در صحنه شرکت و حمایت کردند که به لطف خداوند هنوز هم این اتحاد ادامه دارد.
نماینده ارتش در بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره خدمات شاخصی که ارتش در دوران دفاع مقدس ارائه داده است، گفت: تلاش موفق ارتش در طراحی و وارد کردن ضربات کوبنده به متجاوزین بعثی به ویژه تثبیت و زمینگیر کردن ارتش دشمن از اولین اقدامات اساسی بود که زمینه پیروزی‌ها و توفیقات بعدی رزمندگان را فراهم کرد. همچنین ارتش ظرف شش روز نخست جنگ از پیشروی و هجوم ناگهانی عراق پیشگیری کرد و ظرف دو ماه نخست، ارتش عراق را زمین گیر کرد تا رویای صدام برای اشغال خوزستان به کابوسی تلخ برای او تبدیل شود. این دلاوری‌ها در حالی صورت گرفت که ارتش در معرض انواع تهاجم های ضد انقلاب داخلی و حتی فشارهای بیرونی مانند تحریم، نفروختن اسلحه و قطعات مورد نیاز بود و موفق شد تا خدمات مهمی چون حفظ یکپارپگی کشور، حفظ و صیانت از نظام جمهوری اسلامی و زمین گیر کردن دشمن متجاوز را به انجام برساند. 
سرهنگ شیخیان کازرونی اضافه کرد: هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، تحریم‌های نظامی آمریکا و فروشندگان اسلحه، کشور را با مشکلات بسیاری رو به رو کرد؛ تامین و نگهداری از تجهیزات پیشرفته از جمله چالشهای بزرگی بودند که باید چاره ای برای آنها اندیشیده می‌شد. در این دوران بسیاری بر این باور بودند که نیروهای داخلی قادر به نگهداری از سیستم های فنی نیستند اما نیروهای ارتش نشان دادند که به بهترین وجه قادر به نگهداری و آماده سازی آنها هستند. 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش در ادامه درباره مظلومیت ارتش و شهدای ارتش بیان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ زمانی‌ که ذهنیت منفی در مردم درباره ارتش ایجاد می‌شود اصلاح این ذهنیت نیاز به تلاش چندین برابر دارد. افراد زیادی گفتند ارتش طاغوتی است که همین امر باعث شد  زمینه منفی در ذهن مردم شکل بگیرد تا اینکه ارتش با حماسه‌های شهید شیرودی، کشوری، بابایی و شهدایی که در اوایل انقلاب به شهادت رسیدند ذهنیت منفی مردم را به مرور از بین بردند و مردم ایمان پیدا کردند ارتش و بدنه ارتش دارای نیرویی پاک، با اخلاص و طیبه است. ارتش مانند نیروهای انقلابی زمینه‌های لازم را برای فعالیت‌های گسترده وعمیق مردم نداشت اما نیروهای دیگر مانند بسیج، جهاد، سپاه و.. زمینه‌های بهتری برای کار فرهنگی در اختیارشان بود و نیروهای ارتش به آن شکل در مساجد، پایگاه ها و مجامع عمومی حضور نداشتند زیرا بیشتر در یگان‌ها، پادگان‌ها و امدادها فعالیت و مرزها را حفظ می‌کردند.
سرهنگ شیخیان کازرونی با بیان این که خوشبختانه امروز ارتش در بطن مردم خدمت و فعالیت می‌کند و در کارهایی که مربوط به ارتش نیست پیش قدم است، گفت: یکی از ابعاد مظلومیت‌ ارتش جمهوری اسلامی، مظلومیت شهدای شاخص ارتش است؛ شهدایی که کمتر به آنان پرداخته شده است. شهدا متعلق به همه آحاد مردم هستند بنابراین نباید بین شهدا فرقی قائل شد. امیدوارم عزیزانی که متولی امور فرهنگی هستند این موارد را در نظر بگیرند و رسانه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به این نکته توجه کنند و ارتش را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا مردم بدانند بیش از 48 هزار شهید ارتش جان خود را نثار کرده است.
نماینده ارتش در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تعامل بنیاد و ارتش برای خدمات دهی به ایثارگران، گفت: بعضی از خدمات واگذاری مانند زمین، وام مسکن یا وام‌هایی که به فرزندان شاهد و ایثارگران اختصاص دارد به ارتش ارتباطی ندارد و بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس قانون مصوب شده خدمات گسترده‌ای را به این عزیزان ارائه می‌دهد. ارتش در این زمینه با مشارکت نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده‌هایی که با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند و در اولویت قرار دارند به صورت جزئی خدمات می‌دهد اما این خدمات مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران گسترده نیست.
گفت و گو از زهرا غلامیان

برچسب‌ها