کد خبر 151697
۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

شهیدی که مردم «دیر» امنیت خود را مدیونش هستند

شهیدی که مردم «دیر» امنیت خود را مدیونش هستند

شهید «محمداسماعیل دلاور»، شهید مخلص و دلاوری است همیشه آمادگی خود را برای هر نوع ماموریت خطرناک  اعلام می‌کرد. این افسر دلیر سال1373 در شهرستان «دیر» برای سرکوبی اشرار مسلح که آسایش را از مردم سلب کرده بودند به درجه رفیع شهادت نائل آمد. در ادامه زندگی‌نام شهید «محمداسماعیل دلاور» را می خوانیم.

به گزارش حیات طیبه، محمداسماعیل دلاور فرزند حسنقلی در 6 مهر ماه 1333 در شهر خشت از توابع شهرستان کازرون استان فارس در خانواده‌ای مستضعف و متدین به دنیا آمد. او در هفت‌سالگی وارد دبستان ساسان خشت شد و تا ششم ابتدایی درس خواند. محمداسماعیل به خاطر عدم توان مالی خانواده‌اش و نبود مدرسه راهنمایی، مجبور به ترک تحصیل شد. او بعد از ترک تحصیل در کنار دیگر اعضای خانواده مشغول به کار شد. 
از سن بلوغ  هیچ‌وقت از یاد خدا غافل نبود و به نماز و قران و اهل‌بیت علاقه خاصی داشت. صدای زیبا و دلنشین او در تلاوت قرآن زبانزد خاص و عام بود. محمداسماعیل دلاور در سال 1351 وقتی هجده سال داشت به استخدام ارتش درآمد و در شهربانی دوره آموزش نظامی‌ را گذراند. پس از طی دوره آموزشی درجه‌داری در تهران، مشغول به خدمت شد.
بعد از دو سال با دختری پاکدامن ازدواج کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، او به استان فارس و شهر شیراز منتقل شد و در فرودگاه شیراز به عنوان مأمور فرودگاه خدمت خود را ادامه داد. چند سال از خدمت او در فرودگاه شیراز می‌گذشت که با صلاحدید فرمانده انتظامی و به خاطر حسن انجام وظیفه، به عنوان مأمور فرودگاه به شهر بوشهر انتقال یافت.
در سال 1370 با ادغام نیروهای سه گانه ناجا او از سوی ناحیه انتظامی بوشهر به منطقه انتظامی کنگان و کلانتری کنگان برای خدمت به مردم اعزام شد.
محمد‌اسماعیل که حالا پدر پنج فرزند پسر و دو دختر بود، با حقوق کم خودش زندگی‌اش را اداره می‌کرد. او فرزندانش را به نماز و قرآن عادت داده بود و همیشه راضی بود به رضای خدا. در محل کارش همیشه از او به عنوان یک نظامی مخلص  و پای‌کار یاد می‌کردند. او برای حفظ ناموس و وطن خویش در هر لحظه آمادگی خودش  را برای جانفشانی اعلام می‌کرد و در مأموریت‌های دستگیری قاتلین و اشرار مسلح همیشه پیش‌قدم بود. سرانجام در روز 24 مردادماه 1373 برای سرکوب اشرار مسلح که آسایش و آرامش را از زنان و مردان منطقه سلب نموده بودند، راهی شهر دوراهک از توابع شهرستان دیر شد تا آرامش و امنیت را به منطقه به ارمغان بیاورد. بعد از اینکه اشرار مسلح از رسیدن نیروهای نظامی خبردار می‌شوند، به حمایت از شرور منطقه که در گردنه‌های روستاهای دوراهک اقدام به راهزنی می‌کرد، دست به شورش می‌زنند و در این درگیری محمداسماعیل دلاور به آرزوی دیرین خود یعنی شهادت در راه خدا و وطن می‌رسد.
پیکر پاک شهید محمداسماعیل دلاور با حضور گسترده و پرشور مردم ولایت‌مدار شهر خشت پس از تشییع در گلزار شهدای شهر خشت آرام گرفت.

برچسب‌ها