کد خبر 151617
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸

یادواره چهلمین سال شهادت معلم اخلاق شهید آیت الله دستغیب

یادواره چهلمین سال شهادت معلم اخلاق شهید آیت الله دستغیب

چهل سال از انفجار بمب و شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در کوچه پس کوچه های محله گود عربان شیراز سپری شد اما گذشت چهل سال هم نتوانست یاد و خاطره این شهید محراب را از ذهن روشن و بیدار شهروندان شیراز بزداید و مردم این شهر همچنان بیاد امام جمعه شهید شهر خود هستند.

شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب، 20 آذر ماه سال 1360 در مسیر حرکت به سمت مصلای نماز جمعه شیراز، با یک حرکت انتحاری توسط عناصر ضد انقلاب به همراه جمعی از یارانش، شهید شد و به لقاءالله پیوست ، امام راحل همان روز در پیامی حزن آلود آیت الله دستغیب را معلم اخلاق و مهنزب نفوس خواندند و یاد و خاطره این شهید محراب را گرامی داشتند.

شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، سومین شهید محراب انقلاب اسلامی است که در بیستم آذر ماه 1360 به دست منافقان و در سنگر نماز جمعه به شهادت رسید.‌شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در روز عاشورا سال 1332 قمری  در شیراز به دنیا آمد و چون آن ایام، روزهای شهادت امام حسین (ع) بود نامش را «عبدالحسین» نهادند.

شهید دستغیب  که از پشتوانه غنی اخلاقی برخوردار بود انسان‌های زیادی را جذب مسجد کرد. شیوه‌های تربیت اسلامی‌ را در قالبی لطیف برای نسل‌های جامعه مطرح کرد و خود عملا به تربیت جوانان و مستعدان جامعه اسلامی‌ همت گماشت.

بسیاری از سوره‌های قرآن را در آن روزگاران تفسیر کرد و زمینه تربیت عده‌ای را فراهم نمود. این برنامه‌های زندگی‌ساز تا قبل از سال 1340 به خوبی پیش می‌رفت و او در این کار پر توفیق‌ترین بود. علاوه بر این در شیراز نیز کارهای خدماتی فراوانی را بنیان و تکمیل کرد. از ساختمان مساجد و مدارس و تعمیر آنها و تأسیس مراکز خدماتی و خیریه گرفته تا ایجاد مشاغل گوناگون برای کارگران و بیکاران و دستگیری مستمندان همه را عهده‌دار شد و از عهده خدمت و تلاش به نحو شایسته برآمد.

آیت الله دستغیب همان‌ طور که در علوم رسمی‌ و اندیشه‌ های متداول علوم اسلامی‌ تلاشی پیگیر کرده و در قرآن و عترت اشتغال داشت، در تهذیب نفس  به معنای واقعی آن  و سیر و سلوک کمر همت بسته بود.وجود ایشان از اندیشه مریدپروری به دور بود اما به دلیل بروز شرایط از لطافت‌ های روحی خود مدد می‌ گرفت و در راه دستگیری دیگران دریغ نمی‌ کرد و کرامت چیزی جز این نیست که انسان از عنایت‌ های ماورای طبیعی در راه خدای متعال و به اجازه او بهره‌گیری کند.

ستون معنویت

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تجلیل از شخصیت آیت الله دستغیب و بیستم آذرماه چهلمین سالگرد شهید محراب آیت‌الله دستغیب  از این شهید والامقام به عنوان یکی از ستون های معنویت انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: اگر شیراز شهیدی را در راه اسلام تقدیم کرده باشد و بنیانگذار انقلاب درباره او بگوید "مربی اخلاق و مهذب نفوس" این بیان می کند که وظیفه ما الان وظیفه سنگینی است . تربیت نفوس مستعد کار این مربی بزرگ بود.

آیت الله لطف الله دژکام ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سفرشان به استان همین مطلب را دوباره تاکید کردند که نفس آن شهید کسانی را تربیت کرده بود که من در جبهه وقتی آنها را می‌دیدم می‌فهمیدم که نفس یک مرد خدا بر اینها اثر گذار بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز یادآور شد: حدود 15 هزار شهید از استان فارس تقدیم شد برای حفظ و حراست ایران و اسلام این نفسهای گرم معنوی اگر نبود کسی حاضر به این همه گذشت و ایثار و خداخواهی و خداپرستی در وسط میدان جنگ نمی شد پس انسان سازی بازگشت به هویت معنوی اسلامی و رشد دادن نسلی که ادامه دهنده راه شهیدان باشند این کاری است که به عهده همه ما است.

برنامه آیین بزرگداشت

چهلمین سالگرد شهادت سومین شهید محراب  آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شیراز برگزار می‌شود.

سید علی محمدی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شهید بزرگوار ساعت 10صبح روز شنبه 20 آذر در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد افزود: اهدا تاج گل و تجدید میثاق با آرمان های شهید دستغیب با حضور مدیران دستگاههای اجرایی، قرائت دعای پرفیض کمیل و ندبه در حرم مطهر از دیگر برنامه های این بزرگداشت است.

علی محمدی  در ادامه تصریح کرد: هرساله به مناسبت سالروز شهادت شهید محراب "آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب" مسابقه ی کتابخوانی تحت عنوان «راه روشن» از مجموعه کتاب های این شهید بزرگوار به صورت سراسری در پایگاه خبری نوید شاهد برگزار می شود. 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس خاطرنشان کرد: علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه کتابخوانی «راه روشن 5»  می‌توانند نسخه الکترونیک کتاب و پرسش‌ها را از پایگاه خبری http://fars.navideshahed.com/ دریافت کنند.

مراسم بزرگداشت شهید والامقام سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم شهیدپرور به همراه اهدا تاج گل به مرقد مطهر شهید بزرگوار در حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها