کد خبر 151504
۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

نخستین سالگرد شهید فخری زاده برگزار شد/ ادای احترام مردم به دانشمند شهید

نخستین سالگرد شهید فخری زاده برگزار شد/ ادای احترام مردم به دانشمند شهید

مراسم نخستین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته دفاعی و هسته‌ای کشور عصر روز جمعه 5 آذرماه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان انرژی اتمی، مقامات کشوری و لشگری، اقشار مختلف مردم و جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «حیات طیبه»، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم، شهید فخری‌زاده را «عاشق» و «جان‌برکف» دانست و گفت: در 20 سال گذشته لحظه‌ای را به‌خاطر نمی‌آورم که شهید فخری‌زاده احساس خستگی کرده باشد و در مقابل همه فراز و نشیب‌هایی که بر سر راه آن شهید وجود داشت، همواره ثابت‌قدم بود و در انجام مأموریت‌هایش هرگز ناامید نشد و تا واپسین لحظات حیات خویش برای ایران اسلامی تلاش کرد.

 

 

 

 

محمد اسلامی افزود: تهدیدی برای جان او از حدود 20 سال پیش یک «تهدید فعال» بود، اما هرگز ترسی به خود راه نداد و توانست برنامه‌هایش را برای رسیدن به فناوری‌های نوظهور هسته ای برای خدمت به مردم به سرانجام برساند.

 

رئیس سازمان انرژی در ادامه اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته با همه ابزار و ظرفیت‌های خود به میدان آمدند. انواع توطئه‌ها، فعالیت‌های مخرب، ترورها، جنگ تحمیلی و فتنه‌های گوناگون را باهدف اخلالگری در روند فرایندهای اجرایی کشور به وجود آوردند و آخرین نسخة آن هم «جنگ اقتصادی» بود که ما امروز در دامنه این جنگ هستیم و علی‌رغم همه مشکلات به مدد الهی، جمهوری اسلامی توانسته با حداقل آسیب از آن عبور کند.

 

اسلامی تاکید کرد: استکبار جهانی امروز، ابزار «تحریم» را برای «تسلیم» می‌خواهد و «تسلیم» را برای «تسلط». در تمامی جنگ‌های اخیر آمریکا تا کشورها را خلع سلاح نکرده وارد صحنه نبرد نشد. اما درباره ایران با جان‌فشانی شهدا و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری دشمنان این آرزو را به گور خواهند برد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان اظهار کرد: امروز هم دشمنان با اتهامات واهی و القائات رسانه‌ای می‌خواهند حرکت و پیشرفت جمهوری اسلامی را متوقف کنند. خوشبختانه با وجود اراده مصمم و با تلاش شبانه‌روز همکارانمان در سازمان انرژی اتمی در حوزه‌های پزشکی و رادیو داروها پیشرفت‌های مهمی رسیده‌ایم و این فناوری را در حوزة محیط‌زیست و تولید برق از انرژی هسته‌ای با رفتار صحیح حقوقی، قانونی، سیاسی و تعهدات NPT  تداوم بخشیده و در  مسیر صلح‌آمیز انرژی هسته ای ثابت قدم گام برمی داریم.

 

 

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنانی با اشاره آیاتی از کلام‌الله مجید و فرازهایی از نهج‌البلاغه درباره جایگاه والای شهیدان گفت: افتخاری بر شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده مترتب است که دستور ترور آنان توسط «اشقی الاشقیاء» ؛ رئیس‌جمهور وقت امریکا و رئیس دولت جعلی صهیونیسم صادر شد. شهیدی که «پدر هسته‌ای ایران» است و 20 سال در لیست ترور دشمنان بوده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شهید فخری‌زاده با این جایگاه علمی بالا، علاقه‌مند به علوم دینی بود و تعبدش وجه شاخص و وصف‌ناشدنی شخصیت اوست. دانشمندی برای خدا حرف می‌زد و هرگز در مقابل دشمن سر فرود نیاورد و با وجود تهدیدهای طولانی با شجاعت با خدمت به کشور و انقلاب پرداخت و به خدا وابسته و پیوسته بود.

 

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با ذکر خاطره ای از یاران شهید فخری‌زاده گفت: مکرراً این شهید بزرگوار آرزوی شهادت داشت و این منتهای آرزوی اولیای الهی است و مدال شهادت شایسته بزرگ‌مردی چون او بود که سال‌ها با گمنامی در پیشبرد برنامه‌های علمی دفاعی و هسته‌ای کشور نقش‌آفرین بود و برای ملت ایران عظمت آفرید.

 

این مراسم باشکوه که به همت خانواده معظم این شهید والامقام برگزار شد با مداحی و مرثیه سرایی میثم مطیعی مداح اهل بیت علیهم السلام به پایان رسید.

برچسب‌ها