کد خبر 150840
۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

یادی از 19 شهید ارتشی رادار سوباشی در گفت‌وگو با یک فرمانده:

نقش پدافند هوایی مغفول مانده است

نقش پدافند هوایی مغفول مانده است

حیات - با گذشت چند روز از امضای «قطعنامۀ» ۵۹۸ در جریان عملیات مرصاد و بمباران سایت راداری سوباشی در همدان، 19 نفر از کارکنان و متخصصان این رادار به شهادت رسیدند.

با گذشت چند روز از امضای «قطعنامۀ» ۵۹۸ در جریان عملیات مرصاد و بمباران سایت راداری سوباشی در همدان، 19 نفر از کارکنان و متخصصان این رادار به شهادت رسیدند؛ این درحالی است که آسایش و امنیت امروز ما مرهون ایثار و فداکاری رزمندگان و شهدایی همچون شهدای سایت سوباشی است که امروزه به دشمنان اجازۀ توطئه‌افکنی نمی‌دهد. این سایت راداری به عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های راداری کشور در زنجیرۀ عظیم پدافند هوایی، نقش ویژه و مؤثری در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد.

 

 

 

خلبانان عراقی از نزدیک شدن به رادار سوباشی وحشت داشتند

«امیر سرتیپ براتعلی غلامی» از فرماندهان پدافند هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس است. او در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «حیات‌طیبه» با اشاره به اینکه پدافند هوایی یکی از یگان‌های عملیاتی و عمدۀ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود که با تدابیر لازم توانست علاوه بر اینکه امنیت هوایی صحنۀ نبرد و خطوط مقدم جبهه‌ها را تأمین کند، وظایف دیگری از جمله تأمین دفاع هوایی از شهرها در مقابل هواپیماها و حتی موشک‌های رژیم بعث عراق، دفاع هوایی از مراکز مهم و استراتژیک کشور نظیر پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، پل‌ها و حتی دفاع از مراکز غیر استراتژیک کشور را نیز برعهده داشت.

وی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع ملت ایران رادار سوباشی با تغذیۀ چندین سایت راداری، موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی، آسمان منطقۀ غرب و بخشی از منطقۀ جنوب غرب و شمال غرب را تحت کنترل داشت و به دلیل عملکرد مناسب، خلبانان عراقی همواره از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند تا جایی‌که حریم دفاعی سایت راداری سوباشی را دور می‌زدند.

 

عراقی‌ها و منافقین نتوانستند بفهمند ما چه کاری انجام داده‌ایم

این پیشکسوت دوران هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: در طول دفاع مقدس دشمن بسیار تلاش کرد تا این سایت را مورد حملۀ مستقیم قرار دهد که از جمله ثبت بیش از 157 حمله و استفاده از موشک‌های ضد راداری گواه این موضوع است. رفع عقدۀ سال‌های شکست خود در برابر پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دوم تسخیر آسمان منطقۀ عمومی نبرد برای تسهیل پیشروی نیروهای سطحی منافقین و پشتیبانی هوایی از مزدوران رجوی بود. این دو هدف بزرگ ماشین جنگی صدام بود.

غلامی با اشاره به روزهای پایانی جنگ تحمیلی توضیح داد: آنقدر فعالیت‌های ما برای احداث و عملیاتی کردن سیستم موشکی «هاگ» در عملیات «مرصاد» مخفیانه بود که عراقی‌ها و منافقین نتوانستند بفهمند ما چه کاری انجام داده‌ایم. در جریان هجوم منافقین به میهن ما به سایت‌هایمان اعلام آماده‌باش کردیم. دشت ایلام پس از چند دقیقه از گذشت این آماده‌باش پر از هواپیماهای عراقی شد که در دسته‌های پروازی 15 تا ۲۰ تایی برسر منافقین پرواز می‌کردند تا آن‌ها را پوشش هوایی دهند. با آغاز پرواز این دسته‌ها، سایت‌های ما آغاز به انهدام هواپیماها کردند و تا ساعت 10 توانستیم حدود 16 هواپیمای دشمن را منهدم کنیم. دشمن که احساس می‌کرد توان مقابلۀ ما بیشتر از آن‌ها است، پوشش هوایی از منافقین را قطع کرد و هواپیماهای «F4» پایگاه شکاری همدان، «F5» پایگاه دزفول و هلیکوپترهای هوانیروز با آزادی کامل آنچه را که باید، بر سر منافقین و خیانتکاران به وطن آوردند.

 

 

 

کتاب «شهدای عاشورایی سایت سوباشی» به چاپ رسیده است

وی گفت: متأسفانه در طول جنگ تحمیلی و به‌ویژه عملیات مرصاد نقش پدافند هوایی مغفول مانده است و حق آن به خوبی ادا نشده است؛ چرا که بیش‌ترین شهید را در طول جنگ تحمیلی در عملیات مرصاد که 60 نفر بود تقدیم اسلام کردیم. یک ساعت بعد از مقابلۀ پدافند هوایی با دسته‌های پروازی پوشش‌دهندۀ منافقین، عراقی‌ها توانستند با توجه به اطلاعاتی که آمریکا و خودشان از مرکز کنترل «سوباشی» همدان داشتند از سرزمین کردستان ما را دور بزنند و آنجا را منهدم کنند. در این سایت راداری هم حدود 19 نفر از نیروهای متخصص ما به شهادت رسیدند.

غلامی یادآور شد: کتاب «شهدای عاشورایی سایت سوباشی» هم از سوی انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. جا دارد در این مقال یاد و خاطرۀ شهیدان «رجبعلی جودکی»، «اسدالله زمانی»، «مهدی عسکری»، «نظام علی ملکی»، «فرهاد دستنبو»، «پرویز منصورعلی»، «اکبر کوهی ورامینی»، «پرویز نادری»، «رضا اقبالپور»، «علی حسین زارعی»، «علیرضا بهرامی روشن»، «علینقی فخرالدین»، «حسنعلی مهدی برازنده»، «حسن یوسفی صفت»، «محمدعلی جوینده مهر»، «حسن مسعودی خرم»، «محمدرضا مؤمنی»، «طهماسب جامه شورانی» و «خسرو پناهی» که در این نبرد به شهادت رسیدند، گرامی بداریم.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها