کد خبر 146996
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹

گفت و گوی حیات با مصطفی مهین روستا، دانشجوی نخبه ی ایثارگر

رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش بسزایی دارد

رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش بسزایی دارد

مصطفی مهین روستا، فرزند جانباز ۲۵ درصد،مجتبی مهین روستاست،وی متولد 1363، از استان البرز و یکی از برگزیدگان جشنواره آموزشی و پژوهشی جایزه ملی ایثار در سال 98، است، این جشنواره به دنبال اجرای طرح شاهد، با هدف تجلیل از برترین های آموزشی و پژوهشی، ایجاد پویایی، تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی با همکاری وزارت خانه های آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه های علمیه برگزار می‌شود.

پایگاه خبری حیات به مناسبت موفقیت این ایثارگر نخبه که در حال حاضر در آستانه دفاع از رساله دکتری خود در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت قرار دارد، به گفت و گو با وی پرداخته است که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
وی در رقابت کشوری در حوزه ی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی  سال 98، حائز رتبه اول رشته مهندسی شیمی در مقطع دکتری شد. این دانشجوی برگزیده صاحب دستاوردهای پژوهشی در نمایشگاه‌های بین المللی، مقالات علمی در حوزه ی نانو فناوری و بایندرهای معدنی و دارای  6 مورد ثبت اختراع در زمینه نانو و هم‌چنین داور تعدادی از مقالات بین المللی است. مصطفی مهین روستا، دارای گواهی آموزشی آنلاین آشنایی با پتنت و مالکیت فکری و دارای گواهی آموزشی آنلاین میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM ، مدرس کارگاه های آموزشی مقاله نویسی و برخی نرم افزارهای تخصصی تحلیلی وعضو انجمن نانو فناوری ایران می باشد. 
این نخبه ایثارگر، در ابتدای  گفت و گو با اشاره به انگیزه ی ورودش به این رشته ی تحصیلی گفت: « یکی از معلمان در دوره ی دبیرستانم در ایجاد علاقه به دروس شیمی و فیزیک و در نتیجه انتخاب این رشته برای ادامه تحصیل  نقش به سزایی داشت.
این رشته  با دید مهندسی به علم شیمی می‌پردازد، مثلا  برای طراحی یک فرآیند شیمیایی، شاید یک شیمیست به موضوع دید آزمایشگاهی داشته باشد، اما یک مهندس شیمی می تواند این فرایند را برای یک مقیاس بزرگ طراحی کند و این رشته ای است که در هر زمینه ای مانند، نانو مواد، نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی و ... کاربرد دارد. در حال حاضر در دوره ی دکتری بیشتر روی نانو مواد و کاربرد آنها در تصفیه پساب فعالیت می کنم و اگر باز هم به عقب بازگردم، مجدداً همین مسیر را انتخاب می کنم.»
این دانشجوی نخبه که صاحب 19 مقاله ISI و 5  مقاله  ISC  و سه Book chapter در انتشاراتی Elsevier و دستاورد های پژوهشی در حوزه ی نانو فناوری است، در این باره گفت: « در سال 94 که دوره ی دکتری را آغاز کردم حدود 5 مورد مقاله  ISI داشتم. این زمان فرصت خوبی بود که بر اساس علاقه زیادی که به این حوزه داشتم، بتوانم در این زمینه فعالیت کنم. بر همین اساس تعدادی از  مهم‌ترین مقالاتم در مجلات معتبر خارجی مانند Journal Cleaner Production و Materials Today Chemistry و...منتشر کردم ودرطول مدت تحصیل در مقطع دکتری علاوه بر تمرکز بر روی تزم به داده ها و دستاورد های جدید می رسیدم که برایم جالب بود، آنها را پیگیری می کردم و به نتایج خوبی هم می رسیدم و با مشورت استاد راهنما آنها را به صورت مقالات علمی چاپ می کردیم.  بعضی از آنها که نوآوری بالایی داشت به صورت اختراع به ثبت رسیده است.
وی در ادامه افزود: در طول دوره ی دکتری نزدیک به 6 ثبت اختراع داشتم که یکی از آنها را برای"  US پتنت سازمان ثبت اختراع امریکا" فرستادم که هنوز پاسخ آن نیامده است. در کنار تحصیل همچنین برای تجاری سازی بعضی از اختراعات با همراهی یکی از اساتید و برخی دوستان در حال انجام فعالیت هایی هستیم.»
این دانشجوی پژوهشگر که عضو انجمن نانو فناوری ایران و منتخب این انجمن به عنوان محقق ارزنده در حوزه‌ی نانو می باشد درباره فعالیت های این انجمن گفت: « انجمن نانو فناوری ایران، فعالیت های مرتبط در حوزه های مختلف نانو فناوری، مانند برگزاری همایش های علمی، کنفرانس ها و دوره های آموزشی مرتبط با فناوری نانو انجام می دهد و در خصوص انتشار مقالات نیز فعال است، این انجمن چندین ژورنال دارد و از محققان هم مقاله می پذیرد و چاپ می کند، هم چنین از فعالان ارزنده ی حوزه فناوری نانو در این انجمن حمایت می‌شود. من از اوایل دوره ی دکتری عضو این انجمن هستم و در پاییز 98 درنشست سالانه مجمعی که در این انجمن برگزار شد از من به عنوان محقق ارزنده ی حوزه ی نانو تقدیر به عمل آمد.»
مصطفی مهین روستا، که صاحب 8 دستاورد پژوهشی در نمایشگاه های بین المللی است، در این باره گفت: « هر ساله 2 نمایشگاه  در این رابطه برگزار می شود که یکی در هفته‌ی پژوهش و فناوری برای ارائه ی دستاوردهای دانشگاه ها در کل کشور برگزار می شود. این نمایشگاه ها در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار و دستاوردهای دانشگاه ها برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته می شود. من هم به همراه یکی از اساتید  و چند نفر از دانشجویان که دستاورد داریم، محصولاتمان را در این نمایشگاه ارائه می کنیم. نمایشگاه نانو فناوری نمایشگاه دیگری است که مختص فناوری نانو است و من نانوموادی را که روی آنها کار کردم و به عنوان دستاورد هستند به عنوان محصول در این نمایشگاه ارائه داده ام.»
وی با اشاره به این که چندین بار بعنوان  داور مقالات بین المللی بوده است افزود : « به مرور زمان وقتی تعداد مقالات چاپ شده ی ISI ام بالا می رفت، مقالاتی به منظور داوری برایم ارسال  می‌شد، که در طول سال 98 بیش از 10 مورد بود، از سوی انتشارات معتبر مانند الزویر، اشپرینگر، جان وایلی، و ACI مقالاتی برای داوری فرستاده می شد و من پس از داوری نظرم را برای آنها می فرستادم. داوری مقالات به این دلیل تجربه ی جالبی است، چون مقالات در حوزه ی تخصصی خودم فرستاده می شود و می توانم در جریان فعالیت هایی که سایر محققین در نقاط مختلف دنیا انجام می‌‌دهند قرار بگیرم.» 
این دانشجوی ایثارگر به برگزاری دوره های آنلاین آموزشی که توسط ستاد فناوری نانو که تنها مرجع رسمی فناوری نانو در کشور است اشاره کرد « در اوایل تحصیل در مقطع دکتری در این دوره ها که در زمینه های مختلف مانند سنتز نانو مواد، مشخصه یابی و پتنت مالکیت فکری، بود شرکت کردم. البته این کلاس ها  بیشتر جنبه ی آشنایی دارد و خیلی پیشرفته نیست. ولی در کل محتوای خوبی دارد، توصیه می کنم کسانی که به تازگی وارد حوزه نانو فناوری شده ا ند در این دوره ها شرکت کنند، هزینه ی پایین این دوره ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی از هر نقطه ای را می توان از مزیت های این دوره ها دانست.»
وی در ادامه برنامه ریزی و استفاده مفید از زمان، علاقه، پشتکار، تلاش و هدف داشتن را از عوامل رسیدن به موفقیت دانست و افزود: « من همیشه سعی می کنم از زمان به خوبی استفاده کنم و برای کار های تحصیلی و غیر تحصیلی برنامه ریزی داشته باشم. البته در کنار همه ی این موارد و انجام دادن تمام تلاش باید به خداوند توکل کرد چراکه نتیجه ی کار به دست اوست.»
مصطفی مهین روستا، درباره ی حضور پدرش در جبهه گفت: «پدرم به صورت داوطلبانه به جبهه رفت. تصویری که من از آن روزها به یاد دارم این است که، پدرم در حالی که پایش شکسته بود با 2 عصا به منزل آمد. ایشان در عملیات کربلای 5 جانباز شد و در سال 89 به رحمت خدا رفت.»  
وی در پایان این گفت و گو درباره ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: «بزرگترها همیشه الگوی کوچکترها بوده اند، وقتی بزرگترها ایثار و از خود گذشتگی داشته باشند این فرهنگ بین جوانان و نوجوانان هم رایج می‌شود، برخی مسئولان این ویژگی را ندارند و ما نمی توانیم به جوانان و نوجوانان بگوییم ایثار و گذشت داشته باشید، این روحیه باید در مسئولان تقویت شود. 
معرفی کتاب درباره ی موضوع ازخودگذشتگی و ایثار و بازدید از جانبازان و کسانی که در جنگ بوده اند در مدارس و هم چنین اردوهای راهیان نور، می تواند مفید باشد. ضمن اینکه رسانه ها بخصوص سینما و تلویزیون هم در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.باید به تهیه و ساخت برنامه ها و  فیلم هایی با محتوی و موضوع ایثار وشهادت بیشتر بها داده شود.جامعه ما به افرادی مانند سردار سلیمانی بسیار نیاز دارد، ایشان اهل حرف نبود و طوری عمل کرد که در تشییع پیکرشان حتی کسانی که درهیج راهپیمایی شرکت نمی کردند به صحنه آمدند.»

برچسب‌ها