کد خبر 140841
۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

مدیر گروه فرهنگی تبلیغاتی انتظارنور در گفت و گو با حیات:

جشن تکلیف دانش آموزان باید اثر معنوی داشته باشد

جشن تکلیف دانش آموزان باید اثر معنوی داشته باشد

حیات: حجت الاسلام ربیعی با اشاره به عدم اثر بخشی و ماندگاری برخی جشن های تکلیف شرعی دانش آموزان مدارس ضمن انتقاد از این موضوع گفت: متاسفانه برخی جشن های تکلیف به یک دورهمی شاد و اردوی تفریحی تبدیل و هدف اصلی آن فراموش شده است.

 حجت الاسلام جواد ربیعی مسئول موسسه فرهنگی هنری رهروان انتظار نور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حیات اظهار داشت: باید بررسی های کارشناسانه انجام شود تا با فرهنگ سازی و برنامه ریزی مدون، کاری کنیم برگزاری جشن های تکلیف، اثرگذاری معنوی در ذهن فرزندان مان گذاشته و در روان آنها نهادینه و ماندگار شود و تنها به یک دورهمی شاد خلاصه نشود.

مسئول گروه جهادی انتظار نور گفت: تبیین فرهنگ ایثار و روحیه شهادت طلبی و تاکید بر الگو پذیری از سیره شهدا در بین اقشار جامعه به ویژه کودکان باید مد نظر متولیان فرهنگی قرار گیرد لذا بر همین اساس موسسه رهروان انتظار نور برنامه های متنوع فرهنگی را برای خانواده معظم شهدا و فرزندان شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم برگزار نموده است.

این فعال فرهنگی با تشریح آسیب شناسی چرایی این اتفاقات یاد آور شد: در بررسی های کارشناسی ومیدانی این مقوله مشخص شد نقش اساسی چهار «میم» در اثرگذاری و ماندگاری مباحث اعتقادی جشن های تکلیف کودکان لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: «میم» اول، منزل است، از آنجایی که محیط منزل و نحوه تربیت والدین نقش مهم در باور پذیری مبانی اعتقادی فرزندان ایفا می کند، لذا قبل از اجرای جشن های تکلیف، لازم است با هماهنگی مسئولین مدارس ، یک روحانی کارشناس مشاوره جلسه ای را با والدین دانش آموزان برگزار و آنها را با ضرورت های جشن تکلیف و باید ها و نباید های لازم برای فرزندانشان آشنا کند.

حجت الاسلام ربیعی «میم» دوم را مسجد عنوان کرد و اظهار داشت: مساجد کانون های مطهر ارتباط با خدا و مبانی دینی برای فرزندان هستند که حضور بچه ها در مساجد و بهره گیری از فضای معنوی مسجد وانس و الفت با ائمه اطهار نقش اساسی به شمار می رود.

مدیر گروه فرهنگی تبلیغی انتظار نور افزود: در این آسیب شناسی، مدرسه «میم» سوم است چرا که بخش مهمی از حضور دانش آموزان و ارتباطات آنها در محیط مراکز آموزشی است، همچنین «میم» آخر هم مربی است که نقشی محوری در آموزش و تربیت فرزندان ما دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ربیعی با اشاره به سابقه فعالیت بیش از 15 ساله در زمینه امور فرهنگی، تبلیغی ودینی گفت: این موسسه 12 سال در زمینه اجرای جشن های تکلیف دانش آموزان در نقاط مختلف کشور با محوریت تهران فعالیت داشته و در کنار آن تاکنون 42 دوره تربیت مربی کودک و نوجوان را برگزار کرده است.

وی افزود: امسال کارناوال فرهنگی موسسه انتظار نور با نام سفیر نور در ایام اربعین برنامه های متنوع ، جذاب و متعددی را در کشور عراق داشته و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی تبلیغی توسط حجت الاسلام والمسلمین ادیب در شهر جاکارتای اندونزی اجرا شده است.

این مدرس که چند سالی است در تربیت کارشناسان تربیتی و تبلیغی فعال است و در طرح آرامش بهاری سازمان اوقاف نیز مسئولیت کارگروه کودک و نوجوان را در کارنامه دارد، با تاسی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ضرورت توجه به امور فرهنگی و تربیت نسل آینده انقلاب، گفت: انتقال مفاهیم دینی با روش های جذاب و نوین به مخاطب و علی الخصوص با استفاده از زبان هنر از اهداف اصلی این موسسه است.

وی با اشاره به اخذ مجوز موسسه انتظار نور برای اجرای برنامه های فرهنگی و جشن تکلیف از سوی آموزش و پرورش یادآور شد: سال گذشته برای اولین بار موفق شدیم با همکاری آستان حرم مطهر امام خمینی (ره)، جشن تکلیف 2 هزار و 500 دانش آموز منطقه 19 تهران را همراه با اجرای برنامه های خاص و جذاب هنری و عروسکی در حرم امام راحل برگزار کنیم، همچنین برنامه های جشن تکلیف متعددی در سطح استان تهران و قم و سایر شهرهای کشور اجرا شده و یا در دست برگزاری است که البته با استقبال فراوان مدیران مدارس و خانواده ها در این زمینه مواجه بوده ایم.

حجت الاسلام ربیعی خاطر نشان کرد: اولین جشن تکلیف ویژه و تخصصی این موسسه در سال جاری همزمان با ولادت امام حسن عسگری(ع) با همکاری و مشارکت اَبر گروه هنری آیینی «حنانه» با مدیریت دکتر کاتوزیان در مجتمع فرهنگی شهدای ابوذر منطقه 17 تهران با حضور دانش آموزان چند مدرسه با شکلی متفاوت و جذاب برگزار شد که به گفته همه حاضرین و کارشناسان حاضر در همایش، این اجرا در کشور کم نظیر بوده است. در تمام جشن های تکلیف، بیان احکام شرعی و اعتقادی و مباحث تکلیف و اقامه دو رکعت نماز برای سلامتی امام عصر (ارواحنا فداه)، طواف نمادین خانه کعبه، همراه با پذیرایی وجود دارد، فضا این جشن ها به همت هنرمندان به فضایی مفرح و معنوی تبدیل  و پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، چند نمایش شاد هنری با مضمون احکام و آموزه های دینی اجرا می شود.

وی ادامه داد: یکی از زیباترین و شادترین بخش این جشن ها اجرای «عمو روحانی» است چرا که عمو روحانی در این مراسم با زبان طنز، شعر و مهربانی بچه ها را با مبانی دینی آشنا  و با عروسک های نمایشی، اجراهای جالب توجهی را برگزار می کند.

وی گفت: برای همه دانش آموزان شرکت کننده در جشن های تکلیف بسته ای ارزنده شامل چادر، سجاده، مُهر و تسبیح به همراه کیف اهدا  و عکس و فیلم مراسم نیز به اولیای مدرسه داده می شود .

حجت الاسلام ربیعی اضافه کرد: برگزاری جشنواره بندگی در قالب داستان نویسی، شعر و نقاشی با موضوع نماز و حجاب در سطح مدرسه نیز از دیگر فعالیت های این موسسه به شمار می رود که طی آن دانش آموزانی که در موضوعات مطروحه برتر شوند ضمن دریافت جایزه به مناطق آموزش و پرورش معرفی می شوند و همچنین در جشنواره های تابستانی موسسه نیز از آنها تجلیل به عمل می آید.

موسس این نهاد در پایان  گفت: موسسه انتظار نور در سالیان اخیر بیش از 42 دوره شامل دوره های تربیت فرزند، مهارت های ده گانه، تربیت مربی مهد و پیش دبستانی برگزار کرده است.



برچسب‌ها