کد خبر 140432
۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰

نوشتن در حوزه کودکان نیازمند شناخت روحیه کودک است

حیات: زمانی ادبیات دفاع مقدس برای کودکان جذاب و تاثیرگذار است که نوشتن با مشورت گرفتن از روانشناس کودک انجام شود.

سعید علامیان نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در مورد اهمیت شخصیت سازی در کودکان با توسل به نوشتن به پایگاه خبری حیات گفت: شخصیت انسان از کودکی شکل می گیرد و برای تاثیر گذاری بر این شخصیت باید از خردسالی شروع کرد زیرا ان چه در کودکی بر ذهن و روح کودک نقش می بندد قابل پاک کردن نیست و به سختی تغییر می یابد.

علامیان که از ابتدای جنگ تحمیلی پوشش اخبار مربوط به ان را در روزنامه به عهده داشته است افزود: بهره گیری از فرهنگ و هنر و ادبیات ارزشی، برای تفهیم معنا و جهت بخشیدن به کنجکاوی های کودک و پاسخگویی ذهن پر از پرسش او می تواند یک شخصیت وارسته با روحیه ای خلاق از کودک بسازد. بنابراین سرمایه گذاری بر روی اذهان و افکار کودکان باید از همان7 ساله اول و ابتدای زندگی او اغاز شود تا بهترین نتیجه را برای داشتن نسلی پویا و جامعه ای سالم با ویژگی های ارزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: در هفت ساله دوم زندگی، اولین برخورد کوک با ادبیات از طریق کتب درسی و در مدرسه صورت می گیرد که لازم است در محتوای کتاب های درسی سیاستگذاری مناسبی در حوزه اشنایی کودکان با ادبیات دفاع مقدس انجام شود.هر چند هم در کتب درسی و هم ادبیات داستانی به ارزش های دفاع مقدس اشاره شده و اثاری به چاپ رسیده است اما کافی نیست.

علامیان که کتاب های متعدد داستانی در حوزه دفاع مقدس و ادبیات ان به رشته تحریر دراورده است، با برشمردن عوامل لازم در انعکاس تاثیرگذار ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: اصولا برای حک شدن ارزش های دفاع مقدس بر اذهان کودکان و ترویج روحیه ازخودگذشتگی، نیاز به الگوسازی و نمادسازی داریم. از سوی دیگر، ما سوژه ها و موضوعات فراوانی داریم که باید به زبان کودکان بازگو شود تا کودک بتواند ان را بفهمد. در این زمینه باید از کارشناسان مسایل کودکان و نوجوانان و نیز روانشناسان این حوزه کمک گرفت. باید متخصصان روانشناسی و تربیتی کودک در کنار نویسنده ها قرار گیرند تا اثاری خلق شود که بتواند الگوسازی صحیحی را در کودک ایجاد و الگوی ساخته شده را ملکه ذهن کودک کند. با مطالعه این ادبیات، کودک باید بتواند با ان همذات پنداری کند و تشویق شود خود را جای شخصیت داستان بگذارد و همین همذات پنداری است که به تدریج در رفتار کودک نیز نمایان می شود. در این صورت است که می توان گفت ما موفق شده ایم مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس و ایثار و شهادت را بین کودکان گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: الگوسازی صرف از شخصیت های برجسته دفاع مقدس نمی تواند موثر باشد ما باید این سرمشق ها را برای کودک باور پذیر و قابل لمس کنیم. اسطوره سازی دور از دسترس باعث دوری از این الگوها می شود زیرا کودک با ان ارتباط برقرار نمی کند. از طرفی بسیار مهم است که بدون افسانه پردازی، قوه خیالپردازی و خلاقیت کودک را پرورش دهیم. به عبارت بهتر علاوه بر این که کودک باید احساس کند این داستان ها و الگوهای ارزشی، واقعیت دارد باید قوه خیالش نیز با ان به پرواز دراید.

این نویسنده دفاع مقدس بااشاره به این که، نوشتن برای کودک بسیار حساس، ظریف و پیچیده است و علاوه بر تجربه و تخصص در امر نویسندگی نیاز به اگاهی از مسایل روحی و ذهنی کودک دارد تا بتواند باور کودک را تحت تاثیر قرار دهد، در پایان گفت: ساده انگاری است اگر فکر کنیم قلم زدن در این حوزه بدون دخیل کردن کارشناسان و متخصصان، کار راحتی است و تاثیرگذار خواهد بود. این ها مکمل هم هستند نبود هرکدامشان باعث ضعف ادبیات نگاشته شده و رد شدن ان از سوی کودکان و کمرنگ شدن یا از میان رفتن ارزش های دفاع مقدس و ویژگی هایی چون ایثار و ازخودگذشتگی در میان کودکان و نوجوانان می شود.

طاهره ساعدی

برچسب‌ها