کد خبر 140375
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

نخبه شاهد و فوق تخصص ایدز در گفت و گو با حیات تاکید کرد:

رشد ایدز در نبود اطلاع رسانی و آموزش کافی

 رشد ایدز در نبود اطلاع رسانی و آموزش کافی

حیات: با این که میزان ابتلا به ایدز در ایران نسبت به متوسط جهانی پایین تر است ولی به دلیل عدم اطلاع رسانی و اموزش کافی، این بیماری در ایران رو به افزایش است.

ساسان سمیعی فرزند شهید و متخصص بیماری های عفونی در خصوص وضعیت ایدر در ایران گفت: بیماری ایدز همانند سایر کشورها در ایران هم شایع است اما نسبت به آمار جهانی ما از شرایط بهتری برخورداریم. یکی از دلایلی که باعث شده تا امروز آمار این بیماری در ایران کمتر از کشورهای جهان باشد به خاطر آموزه های دینی است .

ساسان سمیعی به مناسبت روز جهانی ایدز به خبرنگار پایگاه خبری حیات گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که تعداد افراد مبتلا به ایدز در آمار جهانی رو به کاهش است اما این آمار در ایران برعکس است به طوری که امار مبتلایان در ایران هنوز رو به افزایش است. از جمله دلایلی که باعث شده این آمار در کشورهای مختلف کاهش پیدا کند، از بین رفتن تابو ایدز است که باعث شده است بسیاری از کشورها با آموزش های مختلف، سطح آگاهی مردم را افزایش دهند که همین امر در کاهش بیماری ایدز موثر بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه صحبت کردن از بیماری ایدز در ایران هنوز یک تابو تلقی می شود و اگر کسی درگیر این بیماری باشد از روی ترس نمی تواند بیماری خود را حتی به پزشک متخصص بیان کند چه برسد به خانواده و یا اطرافیانش. ما حتی پزشکانی داریم که با کراهت با بیماران مبتلا به ایدز برخورد می کنند و در برخی از موارد از ارائه خدمات به آنها سرباز می زنند.

دکتر سمیعی، فوق تخصص ایدز، با اشاره به فعالیت های وزارت بهداشت در مبارزه با بیماری ایدز تصریح کرد: وزارت بهداشت برای مبارزه با این بیماری هزینه و حتی مراکزی را برای شناسایی و درمان افراد HIV مثبت راه اندازی کرده است. همچنین هزینه های درمان بیماری ایدز در ایران برخلاف کشورهای مختلف جهان رایگان است. با این وجود می بینیم که هنوز سطح آگاهی رسانی به مردم پایین  و همین موضوع سبب شده است تا با گسترده شدن این بیماری مواجه باشیم.

فرزند شهید رمضانعلی سمیعی ادامه داد: با این که طبق قانون درمان بیماری ایدز در ایران رایگان است اما وزارت بهداشت برای کاهش هزینه ها به افرادی خدمات درمانی رایگان ارائه می کند که در مراحل پیشرفته این بیماری قرار دارند در حالی که بر اساس پروتکل های جهانی، هر زمانی که بیماری ایدز تشخیص داده شد باید اقدام به درمان آن کرد.

ساسان سمیعی با ناکافی خواندن خدماتی که به بیماران مبتلا به ایدز داده می شود گفت: با این که خدمات داده شده تا کنون موثر بوده است اما کافی نیست. در این رابطه اگر آگاهی رسانی به نحو مطلوب داده شود مسلما هر فردی برای دریافت هرگونه خدماتی در هر بخشی از اجتماع با مشکل مواجه نمی شود و افراد با توجه به آموزش هایی که دیده اند با در نظر گرفتن احتیاط های لازم مانند یک فرد عادی با بیمار مورد نظر برخورد می کنند. از طرفی اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، بیماران می توانند همانند سایر افراد از زندگی سالمی برخوردار باشند و در این رابطه هیچ مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: در جامعه اکثریت افراد با نگاه متهم به بیماران مبتلا به ایدز برخورد می کنند تا با نگاه یک بیمار. زیرا تصورشان این است که این بیمار یا معتاد تزریقی بوده و یا این که رفتار منافی عفت داشته است که اینک باید با این بیماری دست و پنجه نرم کند. حتی برخی از افراد بر این باورند که اگر فرد مبتلا به ایدز با دیگران برخورد داشته باشد این بیماری را به سایرین منتقل می کند. یا اگر فرد HIV مثبت بخواهد کودکی را ببوسد و در ظرف غذای او غذا بخورد، بیماری او به دیگران سرایت می کند که تمامی این باورها غلط است.

سمیعی با رد کردن بسیاری از شایعات مربوط به انتقال ویروس ایدز تصریح کرد: برخی شایعات در فضای مجازی و حقیقی وجود دارد که می گویند بیماری ایدز از طریق نیش پشه و یا مواد خوراکی انتقال پیدا می کند که تمامی این موارد تکذیب می شود. ویروس ایدز فقط در صورتی انتقال پیدا می کند که این ویروس بتواند وارد جریان خون شود و الا در غیر این صورت بیماری ایدز قابل انتقال نیست.

این متخصص بیماری های عفونی پیشرفت های دارویی در زمینه مبارزه با بیماری ایدز را مطلوب توصیف کرد و گفت: داروهایی که امروزه در دنیا برای مقابله با این بیماری تولید شده قابلیت کنترل  بیماری دارند اما توانایی ریشه کن کردن آن را ندارند. طوری که این داروها قدرت بالایی در جهت کاهش آسیب رسانی این بیماری دارند و می تواند فرد بیمار را از مرگ نجات دهند و او را برای ادامه زندگی عادی، پایدار نگه دارند.

برچسب‌ها