کد خبر 139909
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

پاسخ شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی به صدا و سیما درباره اربعین

پاسخ شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی به صدا و سیما درباره اربعین

حیات: طی روزهای اخیر، به ویژه در جریان راهپیمایی عظیم اربعین، حجم انتقادات صدا و سیما نسبت به دستگاه های اجرایی دولت افزایش یافت.

به گزارش حیات طی روزهای اخیر، به ویژه در جریان راهپیمایی عظیم اربعین، حجم انتقادات صدا و سیما نسبت به اقدامات دستگاه های اجرایی برای پشتیبانی از راهپیمایی اربعین افزایش یافت. صدا و سیما با تهیه برنامه ها و گفت و گوهایی با کارشناسانی که رویکرد سیاسی شان در مخالفت با دولت بر همگان اشکار است، نوک تیزانتقادات را به طور خاص متوجه دولت و به ادعای این رسانه، ناکارآمدی دستگاه های اجرایی در خدمات رسانی به زایرین راهپیمایی اربعین کرد.

به همین جهت شورای اطلاع رسانی در بیانیه ای به این انتقادات صدا و سیما که بیشتر جنبه تخریب دارد تا انتقاد، پاسخ داد، شورای اطلاع رسانی با اشاره به مدیریت خروج و ورود 2 میلیون زائر از مرز در مدت زمانی کوتاه و با کمترین هزینه، عنوان کرد که نباید با برجسته سازی و بزرگنمایی برخی حاشیه ها، تلاش خادمان در دستگاه های اجرایی را زیر سوال برد و به هر بهانه ای، اقدام به تخریب و تضییع زحمات و خدمات دولت و ناکارآمد نشان دادن ان کرددر این بیانیه امده بود: این که صدا و سیما اینگونه القا کند که دولت نسبت به مراسم پرشکوه اربعین بی‌تفاوت است در تعارض اشکار با منویات رهبر معظم انقلاب و به نوعی تزریق بدبینی به جامعه است.

این بیانیه شورای اطلاع رسانی، اما بلافاصله با واکنش تند مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما مواجه شد، ایشان که از بی اعتمادی مردم به این رسانه بعید است بی خبر باشد با سخنان تندی ، تیم اطلاع رسانی دولت و دستگاه های اجرایی را با نسبت دادن سخنان کذبی به رئیس جمهور زیر سوال برد تا به نحوی از عملکرد صدا و سیما، دفاع کند.

در پاسخ مجدد به اظهارات روابط عمومی صدا و سیما، این بار شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی بیانیه ای صادر کرد و از صدا و سیما انتقاد کرد در این بیانیه بر چند مورد تاکید شده بود مثلا این که محتوای بیانیه ، در دفاع از عملکرد دولت نبود بلکه در دفاع از کارنامه «ستاد اربعین» بود که ستادی فراقوه ای است و دوم این که مخاطب انتقاد دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، نه کلیت صدا و سیما که تهیه کنندگان و مجریان چند برنامه مشخص که با پشتیبانی مالی افرادی خاص تولید می شود است و ... متن این بیانیه ها و مصاحبه مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما در پی منتشر می شود:

درپی پخش برخی برنامه‌های تخریبی در صدا و سیما در جهت انکار و تضییع خدمات‌رسانی دولت به زائران اباعبدالله (ع) و بازنشر آن در برخی رسانه‌های خاص دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت بیانیه‌ای را منتشر کرد.
اربعین امسال نیز فرارسید و همانند سالیان گذشته میلیون ها ایرانی شیفته سالار شهیدان عازم کربلا شدند تا ضمن ابراز ارادت عملی به اباعبداله الحسین (ع) ، سهمی سترگ در برپایی بزرگترین مراسم مذهبی جهان داشته باشند. در این میان ، دولت که برخاسته از مکتب سرور آزادگان است و خود را خادم شیفتگان حسینی می‌داند، از ماه ها پیش و درقالب ستاد اربعین همه کوشش خویش برای آماده سازی بسترها و زیرساختهای لازم جهت تشرف بیش از دو میلیون زائر به سمت عتبات عالیات را به عمل آورده است، اما متاسفانه معدودی از رسانه های خاص و در رأس آنها برخی برنامه های صدا و سیما در میان تعجب همگان ضمن برقراری ارتباط «زنده» به جای پخش برنامه های معنوی و سخنان کارشناسان فرهنگی ـ مذهبی، آنتن را در اختیار افراد سیاسی و کینه توز قرار داد و آنان نیز کوشیدند با برجسته کردن ناروای برخی حاشیه‌ها، خدمت‌رسانی خادمان اباعبداله‌الحسین (ع) به زائران را مخدوش و مورد تردید قرار دهند.
به عنوان نمونه، در یکی از این برنامه‌ها که توسط یکی از افراد شهره به مخالفت با دولت، مدیریت می‌شود کارشناس مدعی شد دولتمردان، بهره معنوی از سفره اربعین نبرده و صرفا به سفره‌داری می‌پردازند.
این رویکرد مغایر منافع ملی در صدا و سیما با هدف تخریب و تضییع زحمات و خدمات دولت و ناکارآمد نشان دادن آن به جامعه، متاسفانه تبدیل به راهبرد و رویه ای ثابت شده و در هر برهه ای به یک بهانه و حتی با توسل به بهانه سازی تکرار می شود. این بار نیز، برخی کاستی‌ها در ارائه ارز به برخی زوار اربعین، دستاویزی شد تا این جریان، تمام خدمات ارائه شده از سوی نهادهای دولتی به زوار اربعین حسینی (ع) را نادیده بگیرند و اینگونه القا کنند که دولت نسبت به مراسم پرشکوه اربعین بی‌تفاوت است.
این روش که با نادیده گرفتن خدمت رسانی گسترده دستگاه های اجرایی و به بهانه برخی کاستی ها- که قطعا باید برطرف می شده ـ دولت، آماج سهمگین ترین تهمت ها، دروغ ها و تخریب های جهت دار قرار گیرد، در تعارض آشکار با منویات مقام معظم رهبری است که همگان را از آن برحذر داشته اند و بارها خطاب به رسانه های تندرو و به ویژه مسئولان صدا و سیما در این خصوص هشدار داده اند که از تزریق ویروس بدبینی در جامعه پرهیز کنند.
علاوه بر این، رویکرد تخریبی مبتنی بر دروغ و تجاهل در قبال خدمت رسانی دستگاههای اجرایی در حالی است که مدیران و مسئولان ارشد صدا و سیما و برخی رسانه های همسوی آن، به خوبی از خدمات ارائه شده از سوی تمام دستگاههای دولتی در همه حوزه ها برای هرچه با شکوه تر برگزار شدن مراسم معنوی اربعین حسینی (ع) اطلاع دارند و جای سئوال است که آیا این آگاهی را به مدیران میانی و زیردستان خود منتقل نکرده اند و یا آنها فاقد کنترل بر تولید محتوای برخی مدیران خود هستند و سیاست ها از جایی سوای مدیران ارشد به مدیران میانی ابلاغ می شود که در هر دو صورت، جای ابراز تاسف است و می‌توان رد پای طراحی دشمن یا افتادن در تله دشمن برای ایجاد شکاف میان دولت و ملت یا در واقع همان نظام و مردم را مشاهده کرد.
به شهادت زائرانی که از خدمت رسانی گسترده دولت استفاده کرده اند مدیریت عزیمت و بازگشت بیش از دو میلیون زائر به کشوری دیگر با کمترین هزینه ممکن نیازمند هماهنگی ها و اماده سازی زیرساخت های مختلف است و بدون دخالت و حضور دستگاههای دولتی امکان پذیر نیست.
در ادامه برای تنویر افکار عمومی ملت شریف ایران به طور گذرا به برخی از خدمات ارائه شده دولت در هرچه باشکوه تر برگذار شدن این مراسم معنوی اشاره می شود:
تسهیل صدور و کاهش هزینه ویزا ، تامین امنیت توسط نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و نظامی، تقویت زیرساخت ها در استان ها و محورهای مرزی همجوار با عراق ، ساخت و بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی ، پارکینگ ها ، کنارگذرها ، تامین بهداشت محیط، بیمه زائران، ارائه خدمات پزشکی و دارو، توزیع آب شرب و بهداشتی ، تامین روشنایی برق معابر و مواکب، ارائه خدمات مخابراتی شامل اینترنت و مکالمه، تولید و توزیع گسترده محتوای معنوی برای بهره مندی زائران عزیز، تسهیل حضور زائران اتباع خارجی که نمادی از همبستگی و وحدت را به نمایش گذاشت و ...
و اما این هیاهوی جریان مخالف دولت درحالی صورت گرفته است که تنها ساعاتی در ارائه خدمات بانکی و تخصیص ارز به زائران محترم آنهم به دلایل مختلف اعم از نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و طوفان صورت گرفته در منطقه مرزی، زیرساختهای ضعیف ، قطعی برق و اینترنت کشور عراق و همچنین عدم تامین ساختمان مناسب برای ایجاد باجه ارائه خدمات بانکی از سوی مسئولان عراقی، اخلال ایجاد شد که در ساعات وقفه و برای تسهیل ارائه خدمات مربوطه، مجبور به استفاده از ساختمانهای نامناسب گردید که با تلاش مستمر و رایزنی های صورت گرفته ساعاتی پس از وقفه، مشکلات و موانع مرتفع، و پس از آن ارائه خدمات به نحو شایسته صورت گرفت.
در پایان امیدواریم، مدیران محترم سازمان صدا و سیما، حرمت مراسم معنوی باشکوهی همچون اربعین سید و سالار شهیدان را پاس دارند و اجازه ندهند رسانه ملی به تریبون و ابزار تسویه حساب های سیاسی و شخصی برخی افراد تبدیل شود و نپذیرند منافع ملی، مصالح انقلاب اسلامی و نیز اعتبار اعتقادات مذهبی، فدای اهداف جریان ها و افراد تندرو سیاسی شود.
پاسخ صدا و سیما به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت
مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما گفت: نیاز دولت به یک گروه رسانه‌ای حرفه‌ای بیش از پیش آشکار شده است.
مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه نیاز دولت به یک گروه رسانه‌ای حرفه‌ای بیش از پیش آشکار شده است، گفت: توصیه می‌کنیم دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به جای روش‌های سلبی با جهت گیری‌های سیاسی مثل صدور بیانیه‌های متعدد و پشت سرهم به معرفی خدمات دولت به صورت ملموس بپردازد که همواره مورد تاکید رییس جمهور محترم بوده است.
محمد حسین رنجبران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ادعای دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت علیه رسانه ملی، افزود: در دیداری که چندی پیش با شورای معاونان سازمان با آقای رییس جمهور داشتیم آقای دکتر روحانی به ضعف روابط عمومی‌های دولت در بیان خدمات صورت گرفته اذعان داشت و خواستار بازنگری روشی آنها شد و الان با گذشت چند ماه ما شاهد هستیم که چقدر صحبت‌های آقای رییس جمهور دقیق است و این ضعف دارد به دولت لطمه می‌زند.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با بیان اینکه شورای اطلاع رسانی دولت بدلیل این ضعف مفرط هرچند وقت یکبار با صدور بیانیه‌هایی ناشیانه فرافکنی می‌کند، گفت: مردم به خوبی می‌دانند که رسانه ملی چه نقش ویژه‌ای در شکل گیری حرکت عظیم اربعین حسینی داشته و خدمات همه دستگاه‌ها چه دولتی و چه غیره را لحظه به لحظه در رادیو و تلویزیون منعکس کرده است.
رنجبران بیان نقدهای منصفانه را برای اصلاح امور ضروری دانست و تاکید کرد: در کنار این همه تبلیغ بیان نقدهای کارشناسی در معدود برنامه‌هایی نه تنها حق مردم است بلکه به نفع دستگاه‌های اجرایی و حکومتی خواهد بود تا ضعف‌های خود را برطرف کنند.
وی تاکید کرد‌: همه سال اول دولت یازدهم را در اداره راهپیمایی اربعین به خاطر دارند که چه ضعف‌های آشکار و ناراحت کننده‌ای وجود داشت و اگر نقدهای دلسوزانه و سازنده و به موقع رسانه‌ها بویژه رسانه ملی نبود امکان نداشت امروز با این خدمات و برنامه ریزی دقیق همه با هم در خدمت زائران اباعبدالله باشیم.
گفتنی
است چندی پیش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت مسائلی را علیه رسانه ملی درباره نحوه پوشش اقدامات دولت در اربعین مطرح کرد.
بیانیه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی
در پی واکنش سازمان صدا و سیما به بیانیه انتقادی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت که حاوی تعرض این سازمان به عملکرد روابط عمومی های قوه مجریه بود، شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی، با انتشار بیانیه ای خطاب به ریاست صدا و سیما ، نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن کامل بیانیه به این شرح است :
جناب آقای دکتر علی عسگری
ریاست محترم سازمان صداوسیما
احتراما در پی پاسخ آن سازمان به بیانیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی و طرح برخی نکات ناصواب ونادرست در خصوص روابط عمومی دستگاههای اجرایی موارد ذیل جهت اطلاع جنابعالی و آگاهی ملت شریف ایران به عرض می رسد:
اول: مروری گذرا بر بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت ، گواه این واقعیت است که محتوای بیانیه ، در دفاع از عملکرد دولت نبود بلکه در دفاع از کارنامه «ستاد اربعین» بود که ستادی فراقوه ای است و همه اعضای آن ، ازجمله صدا و سیما در تدارک مراسم اربعین امسال و هرسال دخیل و شریک بوده و هستند و شایسته نیست که تلاش های فراقوه ای و جمعی خادمان زوار سالار شهیدان، از سوی یکی از اعضای ستاد ، به شکلی هدفمند و ناروا خدشه دار شود و خدمات رسانی گسترده و صعودی همه خادمان عضو «ستاد اربعین» طی سالیان اخیر و بویژه سال جاری ، بازتابی در صدا و سیما نیابد و بالعکس با جوسازی تخریبی ، خروجی زحمات ، وارونه نمایی جلوه داده شود.
انتظار این بود همانگونه که صدا و سیما در دعوت به حضور و پوشش مراسم راهپیمایی اربعین و تولید برنامه های حماسی و احساسی مرتبط با آن کارنامه درخشانی برجای گذاشت ، در زمینه خدمات رسانی این راهپیمایی پرشکوه برنامه هایی واقع بینانه و به دور از برجسته سازی افراطی و حتی ناروای سوژهای منفی تولید و پخش کند.
دوم :مخاطب انتقاد دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، نه کلیت صدا و سیما و مجموعه خدوم و صادق آن سازمان که تهیه کنندگان و مجریان چند برنامه مشخص و شناسنامه دار که با پشتیبانی مالی افرادی خاص تولید می شود و وابستگی آشکاری به یک طیف فکری معین دارند و با وجود رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت پرهیز از سیاه نمایی و نیز دستور مقامات ارشد سازمان برای تعامل سازنده با دولت ؛ همچنان ساز ناکوک خود را می نوازند و برخلاف سایر برنامه های سازمان ، اعتنایی به سیاست گذاری و نظم سازمانی ندارند. و به هربهانه ای به دنبال تسویه حساب سیاسی با دولت در بدترین شکل ممکن هستند ،گواه گویای این مدعا اینکه در جریان سه تغییرمدیریتی سازمان طی سال های فعالیت دولت یازدهم و با وجود تغییر دوازده مدیر سیما ، رویه این چند برنامه، کاملاً یکسان بوده و به هیچ اصلاحی تن نداده اند و زور مقامات بلندپایه سازمان هم به آنان نرسیده است و از قضا ، تلاش ناکام برای خدشه دار کردن خدمات رسانی اربعین به زائران ،دقیقا در همین برنامه ها روی آنتن رفت و با توسل به دستاویز ارز زوار ، از زبان مدعوین شهره به عناد با دولت، مسئولان اجرایی را با ادبیاتی زشت و زننده ، همانند «بی عرضه»،«بی لیاقت» و ... مورد خطاب قرار دادند تا اثبات شود هدف آنان نقد تخریبی و غیرمنصفانه است و انگیزه نقد سازنده و منصفانه ندارند .
سوم: انتساب نقل قول کذب به رئیس جمهور در خصوص اذعان ایشان به ناکارآمدی روابط عمومی های دولت ، اولین انتساب کذب صدا و سیما درقبال رییس جمهور و برخی وزیران نبوده و با توجه به رویکرد معمول برخی برنامه های ضددولت آن سازمان آخرین مورد هم نخواهد بودو بسیار بعید به نظر می رسد اقداماتی نظیر پیگیری قضایی یا تذکر بتواند به این رویه مذموم خاتمه دهد.
اما سوای دروغ بودن این نقل قول ، درباره محتوای آن نیز باید تاکید کرد تیم اطلاع رسانی دولت نیز همانند دیگر نهادهای کشور، عاری از نقص نیست و قطعا باید در مسیر رفع نواقص حرکت کنند اما در عین حال باید توجه کرد روابط عمومی های دولت برای تحقق کامل ظرفیت های خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که یکی از آنها صدا و سیماست که برخلاف وظایف قانونی و اخلاقی خود به مثابه «رسانه ملی» ، نه فقط اطلاع رسانی خدمات دولت را به حاشیه برنامه های خود رانده است بلکه بخشی از تولیدات خود را به سیاه نمایی و تخریب پی در پی اقدامت قوه مجریه اختصاص داده و موجب شده وقت و انرژی زیادی از روابط عمومی دستگاه های اجرایی ، صرف زدودن آثار منفی اتهامات و دروغ سازی های ناروای صدا و سیما شود.
بی تردید ، برنامه های جهت دار ضددولتی این چند برنامه سازمان را نمی توان ناشی از بی اطلاعی یا اشتباه تولیدکنندگان آنها دانست زیرا انبوه نامه های ارسالی از سوی روابط عمومی های دولتی با مضمون اعلام آمادگی جهت حضور در برنامه های این سازمان برای توضیح و شبهه زدایی با بی اعتنایی کامل مواجه شده است و همین واقعیت ، مستند غیرقابل انکاری از رویکرد بخش ضددولت لانه کرده در آنتن های صدا و سیماست که برخلاف سایر بخش های سازمان ، تریبون های اطلاع رسان و شفاف ساز را به ابزاری برای تسویه حساب جناحی و سیاسی مبدل کرده اند.
چهارم: برافروختگی و عصبانیت نهفته در موضع گیری صدا و سیما در واکنش به یک بیانیه انتقادی کوتاه ، مایه تعجب و حیرت است و این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرده که صدا و سیمایی با این حجم حمله تخریبی به دولت چرا خود ، تاب یک انتقاد را نیاورده و به جای پاسخ گویی منطقی به نکات بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت ، با اتخاذ تاکتیک «فرار به جلو» و بدون هیچ مستندی ؛ عملکرد کل روابط عمومی دستگاه های اجرایی را زیر سوال برده است؟
این رفتار در حالی رخ می نماید که پنج سال است مجموعه دولت ار ریاست محترم جمهور تا وزرای محترم و حتی مدیران میانی به اشکال گوناگون مورد نوازش آن سازمان قرار گرفته و همواره توصیه مدیران ارشد دولت عدم تقابل ،همراهی و تحمل بوده که مبادا آرامش که ازجمله دستاوردهای مهم این دولت بوده مورد خدشه قرار گیرد و مایه حیرت است که بعد از پنج سال یک بیانیه این میزان حضرات را آشفته کرده است.
ضمن آنکه توصیه صدا و سیما به حرفه ای تر شدن تیم اطلاع رسانی دولت درست هنگامی منتشر شد که افکارعمومی و نخبگان با تعجب و تاسف ، نظاره گر جنگ داخلی مجریان و بخشهای سیاسی و تولیدی این سازمان در برنامه های مختلف بودند و در چنین وضعیتی ، حق دارند بپرسند مدیریت صدا و سیما به جای رهنمود دادن به دستگاه های دولتی آیا بهتر نیست ، حداقل ، از تسویه حساب های درون سازمانی شخصی ، روی آنتن های رسانه ملی پیشگیری کند؟
پنجم: دستگاه های اطلاع رسانی و روابط عمومی های کشور دچار مشکلاتی هستند که از دیرباز برجای مانده است و در کنار آن ، دوران فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم با ظهور و اوج گیری شبکه های اجتماعی مواجه شد و مخالفان دولت کوشیدند با سرمایه گذاری های کلان و حضور فعال در این شبکه ها ، فشار تخریبی علیه قوه مجریه را افزایش دهند و در پیشبرد هدف خویش بدون هراس از برخوردهای قانونی ، هر تهمت و افترا و توهین را نثار دولت کردند. تحول دیگر این است که مشابه ناهمراهی صدا و سیما با دولت و در مواردی حتی همسویی معنادار آن با خط تخریب قوه مجریه ، هرگز در دولت های پیشین سابقه نداشته است. همزمان با این تحولات اساسی ، دولت ، بدلایل متعددی ، از رسانه جدیدی بهره مند نشده و در بازتاب دادن خدمات و مواضع خود به همان ظرفیت و توان به جای مانده از گذشته ، بسنده کرده است.
ششم : تاکید بر ادعای «درخواست یا مطالبات مردم » ، ترفند نخ نمای صدا و سیما برای دفاع از برنامه های تولید شده از سوی جریان سیاسی مطرود مردم و استتار اقدامات اقلیتی غریبه با اراده ملی است که در موضع گیری اخیر روابط عمومی سازمان درقبال بیانیه انتقادی شورای اطلاع رسانی دولت هم تکرار شده است. همین جا برای تعیین تکلیف همیشگی این ادعا ، به مسئولان صدا و سیما پیشنهاد می کنیم اگر جسارت روبرو شدن با واقعیت را دارند ضمن پرهیز از ارجاع به «نظرسازی» های سفارشی میزان همراهی و همسویی صداوسیما با مخالفان دولت را طی سال های فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم در معرض «نظرسنجی» یک نهاد معتبر و بی طرف قرار گیرد.

شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی

برچسب‌ها