کد خبر 139850
۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر:

خدمات رسانی مطلوب به زائران اربعین در عراق

حیات: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمرکه برای بازدید از درمانگاه های جمعیت هلال احمر در عراق حاضر شده است ، گفت: خوشبختانه تاکنون بیماری واگیردار جدی مشاهده نشده است.

به گزارش حیات، دکتر علی مرعشی در مورد آخرین وضع خدمات رسانی به زائران اربعین اظهار کرد: خدمات رسانی ما از هشتم ماه صفر آغاز شده است و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت، پس از برگزاری مراسم اربعین خدمات رسانی ما در شهرهای نجف و کربلا به دلیل اینکه دیگر راهپیمایی وجود ندارد قطع خواهد شد اما در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا ادامه پیدا خواهد کرد، همچنین یک تیم کمکی نیز در روز اربعین جایگزین برخی از نیروهایی خواهد شد که از ابتدای کار در اینجا حضور داشتند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با مثبت ارزیابی کردن خدمات رسانی، خوشبختانه خدمات رسانی روان و خوب است و از ابتدای عملیات و تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار نفر خدمات ویزیتی از ما گرفتند که این آمار تنها مربوط به درمانگاههای جمعیت هلال احمر است و اگر ما بخواهیم درمانگاه های همکار را هم حساب کنیم این عدد بیشتر می‌شود.
وی در مورد تیم‌های درمانی همکار توضیح داد: همکاران دیگری از سوی ارگان هایی مانند شهرداری و بهداری نیروی زمینی تحت نظر هلال احمر خدمات درمانی به بیماران ارائه می کنند.
مرعشی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون بیماری واگیردار جدی مشاهده نشده است، گفت: همین طور حوادث هم در حد قابل قبول بوده و بیشتر حوادث نیز جاده‌ای بوده است، مجموعه مراجعین به درمانگاه های ما نیز نسبت به روز مشابه سال گذشته کمتر است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تمام پزشکان به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند، گفت: تمام نیروهایی که با هلال احمر همکاری می کنند این کار را به صورت داوطلبانه انجام می دهند و هیچ گونه مزدی نمی گیرند و با عشق و علاقه بیش از ۲۲۰۰ نفر پزشک متخصص و عمومی، تکنسین های اورژانس، پرستاران و... به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
مرعشی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین آیا ظرفیت مناسب برای خدمت رسانی به زائرانی که حجم آنها افزایش پیدا خواهد کرد وجود دارد یا خیر گفت: اینکه تمام خدمات ما برای تمام زائران است طبیعی است که درمانگاه های ما شلوغ باشد زیرا ما به زائران عراقی، پاکستانی، افغانستانی و زائرانی که از آسیای میانه می آیند نیز خدمت رسانی می کنیم و جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کنند و ۴۰ درمانگاه جمعیت هلال احمر به تنهایی پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست اما در کنار آن وزارت بهداشت عراق و سمن های دیگر هم حضور دارند و خدمات درمانی را ارائه می کنند که بتوانیم گوشه ای از بار درمانی مراسم اربعین را به دوش بکشیم و به خوبی ایفای نقش کنیم.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به ارائه خدمات ویژه زائران اربعین از جمله انجام عمل های جراحی و ارائه خدمات بیمارستانی گفت: امسال ۲ درمانگاه طب سنتی نیز ایجاد کردیم پزشکان متخصص طب سنتی در کربلا و نجف به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، در سامرا نیز تیم کامل پزشکی شامل جراحان و متخصصان بیهوشی مستقر هستند و اگر نیاز به مداخله جراحی باشد وارد عمل خواهند شد.
وی افزود: نیروهای متخصص ما شامل قلب، جراحی عمومی، زنان، ارتوپدی، روانپزشکی، مغز و اعصاب هستند که در بیمارستان الحسین مستقر هستند و تعداد آنها بالغ بر ۵۰ نفر است.
وی همچنین با اشاره به همکاری بیشتر نسبت به گذشته بیمارستان الحسین با اتفاقی که نسبت به سال قبل افتاده این است که دوستان ما یک بخش از اورژانس را در اختیار دارند و این امکان وجود دارد که پزشکان خودشان هم در اتاق عمل حاضر شوند و در انجام عمل جراحی به همکاران عراقی کمک کنند.
وی در ادامه پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر چه عمل های جراحی صورت گرفته است گفت: در این روزها چندین مورد درمان قلبی و ریوی انجام داده‌ایم که با موفقیت انجام شد و همین طور جراحی هایی داشتیم که بیشتر به خاطر شکستگی ها، جراحی‌های ارتوپدی بود و چند جراحی شکمی ازجمله عمل آپاندیس هم داشتیم.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد همکاری‌های دوجانبه جمعیت هلال احمر ایران با جمعیت هلال احمر عراق و وزارت بهداشت این کشور گفت: ۷ سال پیش تفاهم‌نامه‌ای با هلال احمر عراق داشتیم و بر اساس تفاهم نامه در طول سال و مناسبت ها مختلف در عراق خدمات ارائه می‌کنیم، مناسبت های مختلف از جمله اربعین، روز عرفه، تاسوعا و عاشورا، نیمه شعبان بر اساس این تفاهم نامه خدمات رسانی می کنیم خوشبختانه روابط بسیار صمیمی بین جمعیت هلال احمر ایران و عراق حاکم است.
وی در ادامه گفت: همچنین از دیگر همکاری های بین دو کشور انجام شده این است که امور بیماران عراقی معرفی شده از طرف هلال احمر عراق و عتبه امام حسین برای انجام درمان و ارائه خدمات درمانی از لحظه ورود به کشور و لحظه اعزام به عراق و ایران به صورت تخصصی انجام خواهد شد و هزینه این خدمات مشترک به صورت ۵۰- ۵۰ بین هلال احمر ایران و عراق تقسیم می‌شود.
وی در مورد یک بیمارستان صحرایی مشترک در کربلا نیز گفت: چندین سال صحبت هایی مبنی بر همکاری مشترک وجود داشت تا بیمارستانی در کربلا داشته باشیم و بحمدالله بر اساس مذاکرات که شب گذشته با رئیس جمعیت هلال احمر داشتیم این موضوع در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی است و قرار شده است که تفاهم نامه این کار سریعتر منعقد شود.
وی افزود : در طول سال نیز درمانگاه های نجف و کربلا تنها به زائران ایرانی سرویس می‌دهند و تفاهم کردیم که از این به بعد پزشکان عراقی در کربلا و نجف مستقر شوند و زائران را ویزیت کنند و این تفاهم نامه قرار است در ۱۷ ربیع امضا برسد./ خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها