کد خبر 139688
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

فرزند شهید و کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه در گفت و گو با حیات مطرح کرد:

لزوم اصلاح مدیریت اقتصادی در جهت افزایش دسترسی به تغذیه سالم

لزوم اصلاح مدیریت اقتصادی در جهت افزایش دسترسی به تغذیه سالم

حیات: امروز 16اکتبر مصادف با ۲۴ مهر ماه با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل مربوط به غذا و تغذیه «روز جهانی غذا» نام گرفت. این روز به مناسبت تاسیس سازمان خوار و بار و کشاورزی «فائو» در سازمان ملل متحد نامگذاری شده است. این سازمان با هدف تولید غذا برایش تمامی ساکنان زمین با حمایت از کشاورزی فعالیت می‌کند.

میترا ابتحی فرزند شهید و پژوهشگر انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به مناسب روز جهانی غذا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حیات اظهار داشت: هدف از بزرگداشت این روز افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل مربوط به غذا و تغذیه است. در این روز سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی FAO) ) آخرین ارزیابی از وضعیت غذا، تغذیه و کشاورزی دنیا شامل غلات، دامپروری، جنگل ها و شیلات را ارائه می کند و بر این نکته تاکید دارد که چگونه انسان‌ها در آینده غذای مورد نیاز خود را تأمین ‌کنند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا در سال 2018 گفت: شعار روز جهانی غذا در سال جاری " جهانی بدون گرسنگی تا سال ۲۰۲۰ م امکان پذیر است" می باشد که با توجه به نجات جان یک میلیون و 300 هزار کودک در سال با وجود غذای مناسب، انتخاب شده است.

ابتحی افزود: مادران خوب تغذیه شده، کودکان سالم تر با سیستم ایمنی قوی تر خواهند داشت و پایان دادن به سوءتغذیه کودکان می تواند تولید ناخالص ملی را در کشورهای در حال توسعه تا 16/5 درصد افزایش دهد.

این فرزند شهید گفت: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی است که نوعی از ان با سیری فیزیکی(شکمی) حاصل می شود. اما نوع دیگری از گرسنگی وجود دارد که گرسنگی سلولی نامیده می شود. در این نوع گرسنگی مواد مغذی لازم برای رشد و نمو کودکان، سلامت بزرگسالان و عملکرد صحیح سلول فراهم نمی‌شود.

ابتحی ادامه داد: گرسنگی سلولی ممکن است خود را به سرعت نشان ندهد و حتی سال ها به طول انجامد ولی می تواند بر روی بهره هوشی، ایجاد بیماری های مزمن، توان کاری افراد و رشد توسعه یک جامعه تاثیرگذار باشد. در نتیجه سیری شکمی به تنهایی کافی نیست و باید بحث سیری سلولی و برنامه ریزی‌های مرتبط با آن درنظر گرفته شود.

کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه در پاسخ به این سوال که دولت ها برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی چه اقداماتی باید انجام دهند، گفت: آموزش و فرهنگ سازی مدیریت مصرف غذا با هدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کاهش ضایعات غذایی با ذخیره سازی، فرآوری و انتقال، حفظ محیط زیست و مقابله با گرسنگی و سوء تغذیه، توانمند سازی زنان و ایجاد فرصت های شغلی برابر، نقش قابل توجهی در کاهش فقر دارد، مسئولیت پذیری و استفاده مؤثر و پایدار از منابع با کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش گرمای تولیدشده، گرفتن کالاها و خدمات از شرکایی که به حفظ محیط زیست و حقوق انسانی پایبندند و تلاش گسترده در جهت رسیدن به ایمنی و کیفیت غذایی بهتر در طول زنجیره غذایی از جمله اقداماتی است که دولت ها باید برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی انجام دهند.

ابتحی در پابان با اشاره به بهبود تغذیه خانواده ها گفت: در حال حاضر نیاز است مسئولین با اصلاح مدیریت اقتصادی در افزایش دسترسی خانواده به تغذیه سالم به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطرساز تغذیه ای بیماری‌های غیر واگیر، برای بهبود وضع تغذیه خانواده و گروه های در معرض خطر گام های موثرتری بردارند.

مبینا اقاخانی

برچسب‌ها