کد خبر 139489
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

در گفت و گو با حیات عنوان شد:

«ایثار»؛ نقطه مشترک خانواده های شهدا و اهدای عضو

«ایثار»؛ نقطه مشترک خانواده های شهدا و اهدای عضو

حیات: مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: خانواده مرگ مغزی اگر اجرشان بیشتر از خانواده شهدا نباشد کمتر از آنها نیست و اقدام هر دو خانواده را می توان به نوعی ایثار اجتماعی دانست.

کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت و گو با پایگاه خبری حیات گفت: انجام پیوند اعضا بخصوص ریه برای جانبازان شیمیایی کشورمان وجود دارد و آنها با مراجعه به مراکز پیوند اعضا و ثبت نیاز خود می توانند پس از سنجش شرایط در نوبت پیوند قرار بگیرند و پس از پیدا شدن اهدا کننده، پیوند صورت گیرد تا از مشکل تنفسی نجات پیدا کنند.

وی افزود: تا به امروز تنی چند از جانبازان شیمیایی پیوند ریه شده اند که حال مطلوب و مناسبتری پیدا کردند.

نجفی زاده اظهار کرد: من همیشه می گویم که خانواده مرگ مغزی اگر اجرشان بیشتر از خانواده شهدا نباشد کمتر از آنها نیست؛ چون مادر شهید، به برگشت فرزندش امید داشت اما مادری که فرزندش مرگ مغزی شده است وقتی برای اهدای عضو فرزند، رضایت می دهد می داند فرزندش از اتاق عمل زنده بیرون نمی اید.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: این بدان معناست که این خانواده ها، به قدرت تصمیم گیری بالا، از خودگذشتگی، ایثار اجتماعی و به این درک رسیدند که اگر عضوی را اهدا کنند به چندین نفر زندگی دوباره می بخشند و جلوی از بین رفتن اعضای بدن فرزندش را می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تا 48 ساعت بعد از مرگ مغزی تنها برخی از نسوج مورد پیوند قرار می گیرد اما اعضای بدن را نمی شود اهدا کرد، به همین دلیل رضایت خانواده ها در اهدای اعضا در ساعات ابتدایی مرگ مغزی الزامی است تا جان چندین نفر نجان پیدا کند.

رامین سفری

برچسب‌ها