کد خبر 139264
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

حقوق و مستمری ایثارگران

حقوق و مستمری ایثارگران

حیات: برقراری حقوق و مستمری ناشی از اجرای ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ناظر به شهدا و مفقودالاثر، جانبازان و آزادگان از کار افتاده غیر شاغل می‌باشد

به گزارش حیات، معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای پاسخگویی به سؤالات و مسائل حقوقی ایثارگران به پرسش‌های طرح شده از سوی کاربران ایثارگر پاسخ گفته است که این پاسخ‌ها برای بهره‌برداری ایثارگران عزیز به تدریج منتشر می‌شود.


سؤال: اینجانب در سربازی مجروح و معاف از بقیه خدمت شدم. جانباز ۴۰ درصد هستم و بازنشسته پیش از موعد ناجا هستم. برادران سپاه که مجروحیت یا اسارت آنان در زمان خدمت سربازی یا خدمت در بسیج بوده و بعداً استخدام سپاه شده‌اند و جانبازی آنان بالاتر از ۳۰ درصد است به کمیسیون پزشکی معرفی و تبصره ماده ۳۸ اعمال می‌شود که علاوه بر حقوق استخدامی سپاه حقوق دومی به‌عنوان حقوق تبصره ماده ۳۸ دریافت می‌کنند. اما من هرچه به ناجا مراجعه می‌کنم شاغل بودن را مانع اعمال حقوق وظیفه یا تبصره ماده ۳۸ می‌دانند و این موضوع خلاف قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان و تبصره ماده ۳۸ و نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نامه معاونت قوانین مجلس در پاسخ به استعلام وزارت دفاع است که اعلام داشته حقوق تبصره ماده ۳۸ شامل همه جانبازانی که حالت اشتغال نیستند اعم از شاغل و غیرشاغل چنانچه مشمول قوانین نیروهای مسلح شوند می‌شود. من باید چکار کنم که ناجا از معرفی اینجانب به عنوان سرباز وظیفه خودداری می‌کند. خواهشمند است راهنمایی بفرمایید.
پاسخ: برقراری حقوق و مستمری ناشی از اجرای ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ناظر به شهدا و مفقودالاثر، جانبازان و آزادگان از کار افتاده غیر شاغل می‌باشد که توسط بنیاد پرداخت می‌گردد و بر اساس تبصره این ماده جانبازان غیر حالت اشتغال و غیر شاغل نیروی مسلح از حقوق و مستمری کادر نیروهای مسلح برخوردار و توسط نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد بنابراین از آن جا که ایشان به واسطه اشتغال بازنشسته می‌باشند مشمول تسهیلات ماده ۳۸ و تبصره آن نمی‌شوند.

برچسب‌ها