کد خبر 139218
۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

معاون فرهنگی ستاد امر به معروف ونهی از منکر کشور در گفت و گو با حیات:

روش های قهریه در امر به معروف و نهی از منکر جایگاهی ندارد

روش های قهریه در امر به معروف و نهی از منکر جایگاهی ندارد

حیات: ما روش های اخلاقی در خصوص پیاده سازی امر به معروف و نهی از منکر را نمی دانیم و به همین خاطر ناموفق هستیم. امر به معروف جدا از برخوردهای قهریه و دور از اخلاق و خشن در جامعه است.

معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در خصوص نتیجه بخش بودن امر به معروف در سطح جامعه به پایگاه خبری حیات گفت: در ابتدا باید بپذیریم حوزه امر به معروف و نهی از منکر یک حوزه فرهنگی است که اجرای ابعاد مختلف آن نیازمند فرهنگ سازی است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدجمال الدین میرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار حیات اذعان کرد: امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به علوم فقهی نیست و در فلسفه، تفسیر قرآن، علوم اجتماعی و علوم اخلاقی جایگاه مهمی دارد. اگر به دنبال آن هستیم که مردم آگاهی و درک مطلوبی به این حوزه داشته باشند و اجرای امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مقوله های مهم کشور برشمارند باید از رویکرد علوم اجتماعی با موضوع امر به معروف برخورد کنیم.

میرمحمدی، معروف و منکر را جزو پدیده های اجتماعی تلقی کرد و گفت: قبل از انجام امر به معروف باید با بخش های های مختلف حوزه اجتماعی آشنایی پیدا کرده تا با تبیین شرایط، فعالیت خود را آغاز کنیم. یکی از وظایف مهم ما این است که مردم متوجه باشند که امر به معروف و نهی از منکر از احکام خداوند است در این صورت مردم در قبال امر به معروف احساس مسئولیت می کنند و انجام آن را تحمیلی تلقی نمی کنند.

وی ادامه داد: اگر مردم به آن سطح از آگاهی برسند که امر به معروف جدا از برخوردهای قهریه و دور از اخلاق و خشن در جامعه است نسبت به آن واکنش مثبتی نشان می دهند و پذیرای آن خواهند بود.

معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف کشور با اعلام اینکه نمی شود میزان و حدودی برای شرایط امر به معروف و نهی از منکر تعیین کرد ادامه داد: من به شخصه اعتقاد دارم که مردم در خانواده و جامعه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهد. به طور مثال وقتی پدری فرزند خود را نصیحت می کند در اصل او، در حال انجام امر به معروف است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدجمال الدین میرمحمدی، علوم روانشناسی را یکی از مهم ترین علوم در زمینه امر به معروف خواند و تصریح کرد: جدا از فرهنگ سازی، ما باید در روش شناسی هم بتوانیم دانش بسیار کسب کنیم که چگونه و با چه روشی می توان اقدام به امر به معروف کرد. چنانچه در جامعه می بینیم وقتی فردی اقدام به امر به معروف و یا نهی از منکر می کند واکنش های منفی زیادی به او نشان داده می شود. دلیلش آن است که ما روش های رو برو شدن با دیگران را نمی دانیم و به همین خاطر ناموفق هستیم.

سیدجمال الدین میرمحمدی نقش دانشگاه ها و حوزه های علمیه را در پذیرش امر به معروف و نهی از منکر مهم برشمرد و گفت: ما تا کنون با دانشگاه های مختلف و همچنین استادان بسیاری در حوزه جامعه شناسی و روانشناسی ارتباط برقرار کردیم که بتوانیم با بهره مندی از دانش علمی آنها در حوزه امر به معروف عملکرد بهتری داشته باشیم. هرچند این دوستان بر این باورند که ما در ابتدای راه روش شناسی قرار داریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند زمان بیشتری هستیم.

وی در پایان گفت: ستاد امر به معروف کتابی با موضوع درسنامه آموزش امر به معروف و نهی از منکر را تدوین کرده است که بسیاری از روش های برخورد با معروف و منکر در آن لحاظ شده است. با این وجود احساس می کنیم که باید در این زمینه کار بیشتر و موثرتری انجام شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

میلاد شویکلو

برچسب‌ها