کد خبر 138248
۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران در گفتگو با حیات:

ایثارگران کارافرین وام بانکی دریافت می کنند

ایثارگران کارافرین وام بانکی  دریافت می کنند

حیات:محدودیتی برای تعداد متقاضیان شاهد و ایثارگر خواهان دریافت تسهیلات بانکی در زمینه کارآفرینی و ایجاد اشتغال مولد وجود ندارد


مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران در خصوص برطرف کردن مشکل اشتغال فرزندان ایثارگران که یکی از دغدغه های مهم استانداری است، گفت: در گام اول 5 هزار نفر از فرزندان ایثارگران برای استخدام شناسایی شده اند که فرزندان شهید و فرزندان جانباز بالای 25 درصد را شامل می شوند. در همین زمینه به همراه آقای استاندار با تمامی فرمانداران و کارگروه های اشتغال شهرستان ها ارتباط برقرار کردیم و با برگزاری جلسات منظم سعی کرده ایم مشکل اشغال خانواده ایثارگران را رفع کنیم.

حسن فتحی نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حیات اذعان کرد: استانداری بر موارد استخدامی در سطح استان نظارت کافی را دارد تا تمامی سهمیه های قانونی به خانواده ایثارگران ارائه شود. یکی از دغدغه های استانداری آن است که اجازه ندهد سهمیه ها بلاتکلیف باقی بمانند.

فتحی نیا با اعلام اینکه بسیاری از تقاضاهای استخدامی در چهارچوب سهمیه های داده شده قابل پاسخ دهی نیست، تصریح کرد: ما ناچار هستیم به سمت اشتغال مولد و کارآفرینی با استفاده از تسهیلات و منابع دولتی برویم. اما متاسفانه عمده تمایل ایثارگران و خانواده های آنها برای استخدام، معطوف به مشاغل خدمات اداری و استخدام رسمی است.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران در ادامه با اشاره به ظرفیت های شغلی که تا پایان سال باید در سطح استان خراسان رضوی ایجاد شود، اذعان کرد: امسال در سطح استان با استفاده از منابعی که ابلاغ شده باید حدود 110 هزار فرصت شغلی کنیم که این تعداد به تفکیک 28 شهرستان تقسیم بندی می شوند. به همین خاطر ما در تمامی جلسات پیگیر فعالیت های کارگروه اشتغال هستیم که این کار گروه با توجه به سهمیه های قانونی اقدامات لازم را در راستای اشتغال زایی برای ایثارگران انجام دهد.

وی افزود: لازمه این کار آن است که ایثارگران کمی نگرش های خود را تغییر دهند و از سهمیه های ارائه شده در راستای اقتصاد مولد استفاده کنند.

فتحی نیا با اعلام اینکه مراکز فنی آماده آموزش های لازم به خانواده ایثارگران هستند، گفت: مراکز فنی و حرفه ای این آمادگی را دارند تا به شکل رایگان و فشرده و همچنین با توجه به تقاضای جامعه ایثارگری آموزش های فنی لازم را در اختیار خانواده ایثارگران قرار دهند. حتی این مراکز در قبال آموزش های ارائه شده گواهی نامه فنی و حرفه ای می دهند تا هیچ مشکلی از لحاظ آموزش های مهارتی وجود نداشته باشد.

وی افزود: در این راستا اداره کار استان، اداره صنعت و معدن، اداره کشاورزی و اداره فنی حرفه ای همگی پای کار آمده اند تا در قالب خدمات مشاوره ای، فرصت های شغلی را برای تمامی فرزندان ایثارگران فراهم کنند.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران با اعلام اینکه محدودیتی برای تعداد پرداخت تسهیلات بانکی در خصوص کارآفرینی و ایجاد اشتغال مولد برای خانواده ایثارگران وجود ندارد، تشریح کرد: بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات مشخص شده اند و شهرستان ها به هر میزانی که متقاضی وجود داشته باشد می تواند تسهیلات پرداخت کند. از طرفی وقتی طرح های کارآفرینی از سوی خانواده ایثارگران توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد با ارائه مدارک لازم،  تسهیلاتپرداخت می شود.

فتحی نیا در پاسخ به این سوال که وضعیت مشاغل همتراز ایثاگران با توجه به تحصیلات آنها در سطح استان خراسان رضوی چگونه است، گفت: به دلیل محدودیت منابع مالی هنوز نتوانسته ایم در خصوص همتراز بودن شغل ایثارگران با توجه به مقطع تحصیلی آنها اقدامات موثری انجام دهیم که در این خصوص ضعف از طرف دولت، سازمان امور اداری و استخدامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه است.

وی همچنین در خصوص بازگشت به کار بازنشستگان ایثارگر هم بیان کرد: طبق قانون بازنشستگانی که کمتر از 35 سال خدمت داشته اند می توانند تقاضای بازگشت به کار داشته باشند که در این راستا تا کنونی متقاضی در سطح استانداری نداشته ایم.

میلاد شویکلو

برچسب‌ها