کد خبر 109747
۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

افزایش کمک های بلاعوض به مالکان خودروهای فرسوده

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: با مصوبه جدید درباره نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور، چرخه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده از رکود خارج می شود.

به گزارش حیات؛ شفیعی در نشست خبری با بیان اینکه برخی مصوبات کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اصلاح شد و به تصویب رسید افزود: این مصوبه که تا چند روز آینده ابلاغ می شود نقطه عطفی در طرح نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده کشور است.وی گفت: پیشنهاد شش بندی ستاد که در اواخر دولت قبلی ارائه شد به عنوان نخستین دستور جلسه کمیسیون امور زیربنایی دولت رسیدگی و مصوب شد.شفیعی افزود: اصلاح سن فرسودگی خودروهای سواری بند اول این مصوبه است و بر این اساس سن فرسودگی خودروهای سواری که قبلا 25 سال تعریف شده بود به 20 سال کاهش یافت.وی گفت: بر اساس سن 25 سال، حدود 254 هزار خودرو سواری فرسوده وجود داشت و با کاهش آن به 20 سال حدود 100 هزار خودرو به این رقم اضافه شده است.شفیعی در ادامه افزود: میزان کمک های بلاعوض دولت به مالکان خودروهای فرسوده تا قبل از این مصوبه یک و نیم میلیون تومان برای خودروهای سواری بود که البته حدود 200 هزار تومان نیز به عنوان ارزش لاشه خودرو به آن اضافه می شود اما در مصوبه جدید این رقم به دو و نیم میلیون تومان افزایش یافت.وی اضافه کرد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه که حداکثر یک هفته دیگر است همه خودروهای سواری مشمول این کمک های بلاعوض خواهند بود و البته برنامه ریزی شده است تا چنانچه تعداد اسقاط به میزان موردنظر برسد تا 500 هزار تومان به عنوان ارزش لاشه خودرو پرداخت شود.رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: بند سوم این مصوبه مربوط به کمک های بلاعوض است که به خودروهای سواری غیرشخصی پرداخت خواهد شد که این کمک ها براساس کاربری های مختلف خودروها تعیین شده است.شفیعی افزود: در خصوص تاکسی های شهری، این کمک ها از سه میلیون تومان به ازای هر خودرو به 5 میلیون تومان افزایش یافت.وی گفت: کمک های بلاعوض برای اسقاط وانت بارها نیز براساس رده بندی آنها متفاوت است به طوری که در مورد وانت بارهای کمتر از یک تن، از یک میلیون تومان به دو میلیون تومان و وانت بارهای بالای یک تن از دو میلیون به سه میلیون تومان افزایش یافت.شفیعی با بیان اینکه ناوگان مینی بوسرانی، یکی از فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقل در کشور است افزود: این کمک ها از سه میلیون تومان به هشت میلیون تومان افزایش یافته است.وی گفت: در خصوص اتوبوس ها نیز کمک های بلاعوض از 10 میلیون به 30 میلیون افزایش یافت.رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: کامیونت ها نیز براساس تناژ رده بندی شده اند و قرار است به کامیونت های دو تا سه و نیم تن از این به بعد چهار میلیون تومان پرداخت شود.شفیعی گفت: کمک های بلاعوض به کامیونت های سه و نیم تا شش تنی از سه میلیون به پنج میلیون تومان، کامیونت های شش تا ده تن از چهار میلیون به ده میلیون و کامیون های متوسط بین ده تن تا 26 تن از پنج به 20 میلیون، کامیون های سنگین از 216 تن به بالا از هفت میلیون تومان به 28 میلیون تومان و کامیون های کشنده هم از هشت میلیون تومان به 28 میلیون تومان افزایش یافت.وی درباره فروش و واگذاری خودروهای فرسوده دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی که قبلا ممنوع شده بود افزود: در مصوبه جدید، محدودیت های بیشتری برای استفاده از این خودروها در دستگاه های اجرایی وضع شده است.شفیعی گفت: هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی یا واگذاری آن ممنوع است و بدون تسهیلات دولتی باید از رده خارج شوند.وی افزود: کارگروهی نیز درباره تعداد مراکز اسقاط و نحوه پراکنش آنها و ایجاد مراکز جدید بررسی های لازم را انجام می دهد.شفیعی گفت: درباره بند شش این مصوبه نیز گفت: قبلا برای هر خودروی وارداتی بر اساس میزان مصرف سوخت، باید تعدادی خودرو فرسوده اسقاط می شد که این رقم در مصوبه جدید افزایش یافته است.وی افزود: به ازای ورود خودروهای با مصرف کمتر از شش لیتر، یک دستگاه خودرو فرسوده باید اسقاط شود و به ازای خودروهای بین شش تا ده لیتری نیز که قبلا دو دستگاه بود به این تعداد به چهار دستگاه افزایش یافت.شفیعی گفت: برای خودروهای بالاتر از ده لیتر نیز که قبلا سه دستگاه اسقاط می شد هم اکنون به شش دستگاه افزایش یافته است.رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اضافه کرد: بر اساس مصوبه جدید به ازای هر تولید خودروی داخل، یک دستگاه باید اسقاط شود.

برچسب‌ها