کد خبر 104510
۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

با تلاش و پیگیری دولت ساکنان مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران راحت شدند / پرمعارض‌ترین پروژه ریلی کشور افتتاح شد

عملیات اجرایی این پروژه ‌از مهرماه سال 1387 آغاز شد تا با اجرای آن خط آهن محور تهران - تبریز از پل نواب ( تقاطع قلعه مرغی) تا بازار آهن شادآباد به زیر زمین منتقل ‌شود بدین ترتیب با بهره‌برداری از آن موجبات کاهش ترافیک و آلودگی صوتی و زیست محیطی برای ساکنان مناطق 17 و 18 تهران فراهم شد.

به گزارش حیات، تونل زیرزمینی ریلی راه‌آهن تهران - تبریز در مناطق 17 و 18 تهران امروز با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد تا از این پس قطار‌های این مسیر از تونل عبور کنند و ساکنان همجوار این خط ‌آهن دیگر دغدغه سر و صدای بی‌موقع عبور قطارها را نداشته باشند.‌عملیات انتقال خط‌آهن تهران - تبریز در منطقه 17 و 18 تهران به زیرزمین، به عنوان یکی از پروژه‌های مهر ماندگار دولت، چندی پیش به اتمام رسید و این پروژه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.عملیات اجرایی این پروژه ‌از مهرماه سال 1387 آغاز شد تا با اجرای آن خط آهن محور تهران - تبریز از پل نواب ( تقاطع قلعه مرغی) تا بازار آهن شادآباد به زیر زمین منتقل ‌شود بدین ترتیب با بهره‌برداری از آن موجبات کاهش ترافیک و آلودگی صوتی و زیست محیطی برای ساکنان مناطق 17 و 18 تهران فراهم شد.بر اساس طرح اولیه راه‌آهن تهران - تبریز از پل نواب به زیر زمین منتقل و بعد از عبور از گذرگاه های مختلف در بزرگراه آیت الله سعیدی از تونل خارج می‌شد که با توجه به خواسته‌های مکرر مردم و ساکنان منطقه برای تطویل تونل، در بازدید مجدد رئیس جمهور از این پروژه درسال 1388 قرار شد طول این تونل به 10 کیلومتر افزایش یابد.این مسیر ریلی در منطقه 17 و 18 در راستای کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و صداهای ناهنجار به تونل زیرزمینی انتقال داده شد.عدم برخورد عابران با قطار، کاهش ترافیک شهری و کاهش بافت فرسوده، از اهداف اجرایی این طرح است؛ به دلیل عبور خط آهن و تردد قطارها در مناطق 17 و 18، مردم ساکن این منطقه با مشکلاتی مواجه بودند؛ آلودگی های صوتی، آلودگی های بصری، ترافیک بین دو منطقه، وجود خیابان های کم عرض و آلودگی های زیست محیطی از دلایلی بود که موجب شد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دستور رئیس‌جمهور ‌مسیر قطار در این دو منطقه را به زیر زمین منتقل کند.اهمیت این تونل به حدی بود که رییس جمهور در یک روز برفی قبل از پایان سال گذشته از این پروژه بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار گرفت.پرمعارض‌ترین پروژه‌ ریلیاین پروژه با معارضان فراوانی نظیر کانال فاضلاب بزرگ شهر تهران، کانال انتقال بنزین فرودگاه مهرآباد، لوله اصلی انتقال نفت، لوله‌های فشار قوی برق و لوله‌های آب آشامیدنی مواجه بود که رفع هر کدام از این معارضان مشکلات زیادی بر سر اجرای این پروژه به وجود آورده بود اما برای اجرای این پروژه مسایل فنی خاصی در نظر گرفته شد و رفع معارضان صورت گرفت؛ به عنوان مثال زیرگذر الغدیر که یکی از بزرگ‌ترین و سخت ترین معارضان راه‌آهن در این پروژه بود به سختی برطرف شد.امکان عبور همزمان چهار قطار از تونل ریلی مناطق 17 و 18در این پروژه مسیر از نظر اندازه ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) طوری طراحی شده است که هم برای قطارهای معمولی و هم برای قطارهای برقی قابلیت استفاده را دارد.همچنین سیستم‌های اضطراری مربوط به آتش‌سوزی، تهویه، پلکان اضطراری و از این قبیل در این تونل مطابق با استانداردهای روز تعبیه شده است.‌این پروژه طوری طراحی شده است که از لحاظ مشخصات فنی می‌تواند چهار خط قطار از خود عبور دهد.در این پروژه قطار در دو باند رفت و دو باند برگشت از تونل استفاده می‌کند، ضمن اینکه عرض تمام شده تونل 23 متر و ارتفاع آن 7.20 متر است و علاوه بر این مشخصات امکان استفاده از قطار برقی هم در این تونل وجود دارد؛ در واقع 40 کیلومتر خط‌آهن در قالب 4 خط 10 کیلومتری (2 خط رفت و 2 خط برگشت)، توسط پیمانکاران ایرانی (قرارگاه خاتم‌الأنبیاء) در تونل زیرزمینی راه آهن در مناطق 17 و 18 تهران احداث شد.استفاده از فضای باز ایجاد شده برای توسعه نیاز‌های شهری شهروندانفضای باز ایجاد شده بعد از انتقال ریل به زیر زمین در این مناطق، به افزایش فضای سبز و مبلمان شهری و بازارهای اقتصادی منطقه، اختصاص می‌یابد که به ارزش اقتصادی و توسعه منطقه می‌افزاید.پس از به زیرزمین رفتن خط آهن تهران ـ تبریز در مناطق 17 و 18 تهران، 30 هکتار زمین استحصال می‌شود و منطقه‌ای که منشأ ناهنجاری‌های اجتماعی بود با اتمام این پروژه به منطقه‌ای سالم برای گذراندن اوقات فراغت با منازل شهری زیبا تبدیل می‌شود.4 کیلومتر پارکینگ در طول مسیر تونل استحصال می‌شود، همچنین طراحی زیبای 30 هکتار اراضی استحصال‌شده با نگاه تأمین نیازهای شهری شهروندان در مناطق 17 و 18 انجام خواهد شد.کاهش چشم‌اندازهای نامناسب شهری در حاشیه خطوط راه‌آهن، ارتقای کیفی راه‌آهن موجود، امکان توسعه حمل و نقل ریلی خط‌آهن تهران ـ تبریز در آینده و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از مزایای عمده این طرح است.بنابراین گزارش مشارکت در توسعه و عمران شهری و ایجاد فضاهای شهری نوین، امکان تأمین خدمات فضای سبز و پارکینگ در مناطق 17 و 18 تهران، رونق و بهبود کیفیت زندگی در محله‌های پیرامون محور، ساخت گردش بازارهای متعدد فرهنگی، هنری، تفریحی، تجاری و فناوری و ارتقاء گردشگری شهری از طریق تحقق طرح محور گردشگری کن به عنوان دورنمای اجرای این پروژه در آینده عنوان شده است.‌این پروژه به طول 10 کیلومتر شامل دو کیلومتر رمپ در ابتدا و انتها و 8 کیلومتر تونل است؛ پروژه به روش «پوش و کن» اجرا شده است بدین ترتیب که پس از آنکه شمع‌گذاری انجام شد، سقف زده شده و پس از ساخت سقف‌ها زیر آنها خالی می‌شود؛ نصب سقف‌ها به «پوش» و خالی کردن زیر سقف‌ها به «کن» تعبیر می‌شود.این پروژه با مدیریت و پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به اجرا رسید؛ بتون‌ ریزی تقریبی این طرح 580 هزار متر مربع و حجم خاکبرداری صورت گرفته برای آن 3 میلیون و 500 هزار متر مکعب بود.

برچسب‌ها