با حضور رییس جمهوری انجام شد: بهره برداری از انتقال خط آهن تهران تبریز به زیر زمین در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران
طرح بزرگ انتقال خط آهن تهران تبریز به زیر زمین در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران صبح روز شنبه با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
به گزارش حیات، این طرح یکی از بزرگترین طرح های توسعه شهری است که با هدف بازسازی بافت فرسوده شهری در این مناطق و کاهش محدودیت های ترافیکی و همچنین جلوگیری از سوانح ناشی از برخورد عابرین و وسایل نقلیه جاده ای با وسایل نقلیه ریلی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این طرح در راستای مصوبات سفر استانی هیات دولت به استان تهران و ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تهران - تبریز و حومه از ایستگاه تهران به غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم اندازی ۵۰ ساله در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران، انجام شده است. این پروژه از پل نواب با یک رمپ یک هزار متری آغاز و وارد یک تونل به طول هشت کیلومتر می شود. این تونل پس از عبور از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهری و گذرگاه های غرب تهران پس از پل کن به اتمام می رسد. از مشخصات این پروژه ۵۸۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۷۰ هزار تن آرماتور بندی ، سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب خاک برداری، ۹ هزار حلقه شمع و متوسط عمق هر شمع ۱۷ متر و تعداد هفت هزار قطعه تیر پیش ساخته به وزن هر قطعه ۱۷ تن است که تنها بخشی از عملیات زیرسازی این پروژه بزرگ و حیاتی برای پایتخت محسوب می شود. از دیگر مشخصات فنی و هندسی این پروژه می توان به طول تونل که هشت کیلومتر است و عرض داخلی تونل ۲۴ متر، طول رمپ ورودی ۶۰۰ متر ، طول رمپ خروجی یک کیلومتر، طول بخش دو طبقه سه و نیم کیلومتر، عرض خارجی تونل ۲۶ متر و ارتفاع گاباری تونل هفت متر و تعداد خط عبوری چهار خط، ۳۲ کیلومتر طول (دو خط در هر دهانه)، سیستم تهویه ۳۲ اکسل فن و سیستم کنترلی اسکادا اشاره کرد. کاهش آلودگی های زیست محیطی، ایجاد امکان توسعه خط ریلی تهران - تبریز در آینده نزدیک و ارتقای کیفی خطوط راه آهن موجود، کاهش مشکلات ناشی از همجواری تراکم مسکونی با راه آهن، کاهش چشم انداز شهری در حاشیه خط آهن و کاهش تاثیرات غیرمستقیم تردد ریلی در منطقه و تبعات حاصل از آن از مهمترین مزایای اجرای این طرح است. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرا شده است.