کد خبر 100927
۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

وزیرصنعت،معدن و تجارت: بیش از 90 درصد داد و ستدهای بازار بدون مشکل است

وزیرصنعت،معدن و تجارت:

بیش از 90 درصد داد و ستدهای بازار بدون مشکل است

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:90 درصد داد و ستدهای بازار بدون هیچ مشکلی انجام شده و نیاز به بازرسی و بررسی بیشتر ندارد.

به گزارش حیات، ˈمهدی غضنفریˈ روز چهارشنبه در دوازدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیان کرد: به گفته ی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کمتر از 10 درصد اجحاف در حقوق مصرف کنندگان صورت می گیرد، اما همین میزان باعث ایجاد احساس ناامنی در مصرف کنندگان شده و باعث می شود آنها حتی از بهترین خدمات نیز ناراضی باشند.وی با اشاره به اینکه این حس امنیت باید به جامعه منتقل شود، تصریح کرد: اجحاف در حقوق مصرف کنندگان از دلایل متعددی برخوردار است که از جمله آنها می توان به نبود رقابت در بازار اشاره کرد ، البته در حال حاضر شورای رقابت آماده است تا پیش از گذشته در این موضوع ورود کند.وی گفت: از سوی دیگر ممکن است وجود انحصار در بازار و یا احتکار منجر به اجحاف به حقوق مصرف کننده شود که سازمان حمایت و نهادهای ذیربط باید از این موضوع جلوگیری کنند.غضنفری با اشاره به اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت آماده است برای رقابتی شدن بازار با نهادهای مرتبط اعم از خصوصی و دولتی همکاری کند، تصریح کرد: عامل ناآگاهی مصرف کننده نیز نباید فراموش شود ، زیرا همین عامل باعث شده است تا مصرف کنندگان شکایات خود را مطرح نکنند.وی تصریح کرد: مصرف کنندگان از حقوقی برخوردارند که از جمله آنها می توان به حق بهره مندی از کالا و خدمات سالم و کیفی و استاندارد،حق جبران خدمات ناشی از کالا و خدمات غیر استاندارد،حق استفاده از خدمات پس از فروش کالا و خدمات، حق دریافت اطلاعات و آموزش کامل،حق برخورداری از طرح شکایت در هنگام بروز خسارت،حق دریافت خسارت،داشتن حمایت دولت و حق رویت نمونه اشاره کرد.وی با اشاره به وجود بیش از دو و نیم میلیون واحد صنفی در کشور گفت: در واحدهای صنفی ممکن است برخوردهایی با مشتری صورت گیرد که در شان مشتری نیست.غضنفری گفت: از سوی دیگر تولیدکننده باید به حقوق خود آگاه باشد و توجه به کیفیت تولیدات را در صدر امور خود قرار دهد.وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت حفظ قیمت ها در سطح پائین بیان کرد: گاهی ممکن است مردم احساس کنند استمرار عرضه وجود ندارد که یکی از دلایل آن نیز تغییر مکرر قیمت ها است که بعنوان یکی از پارامترهای منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی به موضوع خدمات پس از فروش نیز اشاره کرد و افزود:در این بخش با شکایات زیادی مواجهیم ،در حالی که ارایه سرویس های مناسب از وظایف تولیدکنندگان است که با همکاری دستگاه های نظارتی باید از اجحاف در حقوق مصرف کنندگان جلوگیری شود.غضنفری گفت: از سوی دیگر توجه به درست بودن سود حاصل از فروش باید مورد توجه قرار گیرد ، بنابراین وظایف ما در حوزه بازار باید بیشتر تذکر داده شود.وی افزود: حاکمیت و نهادهای موجود بعنوان پایه های اولیه برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دیده شده است، از جمله شورای رقابت که با اختیارات بسیار خوبی متشکل از نمایندگان سه قوه می تواند نقش مهمی در جلوگیری از بوجود آمدن انحصار در بازار داشته باشد.وی همچنین به وجود انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان اشاره کردوگفت: در سال 90 برای اولین بار انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کنار سایر انجمن ها و تشکل های این بخش تشکیل شد که با وجود 350 انجمن در کشور باید فضای متفاوتی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور وجود داشته باشد.وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت: در کنار این نهادها سامانه های خوبی از جمله 124 ،ایران کد و شبنم که روی اصالت کالا گواهی می دهد وجود دارد که باید این نهادها با هم ترکیب شود تا مصرف کننده در هر نقطه از کشور کالایی را خریداری کرد بتواند با مراجعه به آنها از حقوق خود دفاع کند.وی افزود:امروز فشارهای زیادی در اقتصاد بر مردم وارد می شود که برخی از مردم از عهده این فشارها بر نمی آیند، البته دولت تلاش می کند تا از آنها حمایت کند ولی همه ما باید سعی کنیم تا این شرایط را برای گذار مردم سهل کنیم.وی تصریح کرد بینابراین هر کس که در اقتصاد نقش آفرینی می کند باید با کاهش سود آوری ،افزایش عرضه ،کنترل بازار ،دسترسی آسان و غیره سعی کند شرایط زندگی راحت تری برای مردم ایجاد شود.وی همچنین گفت از سازمان حمایت می خواهیم تا سال 92 را سال برندسازی قرار دهد و بنگاه ها را به داشتن برند در عرصه تولید و توزیع تشویق کند.

برچسب‌ها