کد خبر 95766
۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

مخالفت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با لغو تعطیلی پنج شنبه مدارس

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اظهار مخالفت با لغو تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه، تاکید کرد: معلم باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کرده و فعالیت پژوهشی خود را افزایش دهد.

به گزارش حیات براساس اعلام روز سه شنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی ضمن تشریح روند تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این شورا اظهار داشت:‌ بعد از یکصد سال حاکمیت فلسفه تعلیم و تربیت وارداتی در کشور با همکاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی موفق به تدوین فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر تعالیم دین مبین اسلام و معارف اهل بیت(ع) ‌شده‌ایم.وی افزود:‌ بعد از یک مطالعه طولانی در تمام سطوح وزارت آموزش و پرورش و کار کارشناسی با حضور صاحب‌نظران مجرب حوزه تعلیم و تربیت با محوریت وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین تدوین و با اختصاص 22 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی نهایی و کامل آن، از تصویب این شورا گذشت و در آذرماه سال گذشته توسط ریاست محترم جمهور رونمایی شد.مخبر دزفولی ادامه داد:‌ باتوجه به اینکه تمامی تلاش‌های قابل تقدیر دلسوزان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در راستای حاکمیت روح تعالیم اسلام در آموزش و پرورش به علت فقدان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به موفقیت چندانی نائل نشده بود تاکید ما بر تدوین سند تحول بر اساس فلسفه آموزش و پرورش اسلامی قرار گرفت و در روند تدوین این سند، ‌برحضور کارشناسان مجرب و خبره حوزوی برای انطباق این سند بر موازین اسلامی ‌تاکید و پافشاری کردیم.مخبر دزفولی افزود: با تکیه بر فلسفه آموزش و پرورش اسلامی و سند تحول بنیادین مبتنی بر این فلسفه، هم آموزش و پرورش می‌داند که چه باید بکند و هم ما می‌دانیم که این وزارتخانه چه وظائفی دارد.عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در اجرای این سند سطح نظارت و ارزیابی کلان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سطح نظارت و ارزیابی بعدی توسط شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود و این شورا مرتبا گزارش عملکرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.وی تاکید کرد:‌ با توجه به اختیار تفویض شده در سند تحول به شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا در دی‌ماه 1390 با توجه به راهکار بازمهندسی رویه‌ها و ساختار و مدیریت زمان آموزشی تصویب کرد که برنامه‌های آموزشی در مدارس در پنج روز ابتدایی هفته متمرکز شده و روز پنج‌شنبه مدارس به اختیار خود مدیران مدارس به فعالیت‌های فوق برنامه مانند برگزاری اردوها و دیگر برنامه ها اختصاص یابد.رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود:‌ معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.مخبر دزفولی ادامه داد:‌ بررسی‌های تطبیقی ما نشان می‌دهد که در سایر کشورها هم اکثرا این رویه معمول است و حجم مطالب منتقل شده به دانش‌آموزان در مدرسه باید متناسب با ظرفیت و توانایی او باشد.وی تصریح کرد:‌ متناسب‌سازی حجم کتب درسی و تغیر و بازنگری ساعات آموزشی بر اساس این کتب از دیگر الزامات این کاهش ساعات آموزشی در مدارس است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهگی گفت: تغییر رویکرد از انباشتن مطالب و محفوظات در ذهن دانش‌آموز به‌سوی تربیت او به سمت حیات طیبه، از الزامات دیگر این کاهش ساعات حضور در مدرسه است.عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: ‌از گزارش نهادهای نظارتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد‌ این نتیجه حاصل شده است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح(کاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است و البته ایرادهایی هم ممکن است به این تصمیم وارد باشد که حتما درصدد اصلاح آن خواهیم بود.عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت:‌ توجه به تربیت معلم، رتبه‌بندی معلمان مانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، ‌مدرسه‌محوری، ارتقای جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش، ‌انتقادپذیر و منعطف بودن طبق مقتضیات اجرایی از دیگر خصوصیات مثبت سند تحول بنیادین است.

برچسب‌ها