کد خبر 252887
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

کالچوپولی در ایران؛ کرمان گیت، جام‌ها را از استقلال و پرسپولیس می‌گیرد؟

کالچوپولی در ایران؛ کرمان گیت، جام‌ها را از استقلال و پرسپولیس می‌گیرد؟

گسترده شدن ابعاد فساد در فوتبال ایران و برملا شدن رشوه‌های رد و بدل شده فوتبال دوستان را به یاد فساد در فوتبال ایتالیا انداخت، جایی که چند تیم با انتخاب داور محبوب برای خود، نتایج دلخواه را رقم میزدند؛ فسادی که به پس گرفتن قهرمانی های پیاپی یوونتوس ختم شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ چند روزی می‌شود که جامعه ورزشی و به خصوص فوتبال کشور تحت تاثیر اخباری قرار گرفته است که از کرمان مخابره می‌شود.

در حالی که اهالی فوتبال خبر اول را جدی تلقی نکردند و از کنار آن به خیال اینکه به مانند گذشته مصونیت ها پابرجاست گذشتند، خبر دوم و سوم نشان از عزم جدی دستگاه قضا برای برخورد با فساد در فوتبال داشت تا همه مسئولان فعلی و سابق فوتبال ماست‌ها را کیسه کنند.

این فساد در بالاترین سطح مسابقات و همینطور مقامات رخ داده و رئیس سازمان لیگ، رئیس کمیته داوران و چند نفر دیگر را شامل می شود، همین اسامی نشان می دهد که فساد رخ داده یک فساد سیستماتیک در دل فوتبال بوده و فوتبال دوستان را نگران کرده که احتمالا با وجود حضور چندین ساله متهمان در راس فوتبال کشور، این فساد ختم به یک دوره و تیم خاص نشود.

با جدی شدن رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال هواداران تمام تیم ها خود را متضرر این فساد می دانند و رقبا را متهم به دست داشتن در فساد می کنند و نکته جالب اینجاست که هواداران تیمی که همه سالهای گذشته بجز یک دوره قهرمانی را بدست آورده نیز تیم خود را متضرر از فساد می دانند.

کالچوپولی در ایران؛ کرمان گیت جام ها را استقلال و پرسپولیس می‌گیرد؟

تکرار کالچوپولی در ایران

سال 2006 همزمان با برگزاری جام جهانی اخباری از ایتالیا به گوش رسید، خبر کشف یک فساد سازمان یافته در فوتبال با نقش آفرینی 5 تیم. این اخبار در حالی از ناپل به دنیا مخابره می شد که کیلومترها آن طرف‌تر بازیکنان همین تیم ها در پیراهن لاجوردی ایتالیا رقبا را یکی پس از دیگری از سر راه برمی‌داشتند.
چهارم ژوئن 2006 ساعاتی مانده به بازی بزرگ؛ ایتالیا در مقابل آلمان میزبان در نیمه نهایی جام جهانی نام تیم های متخلف، مدیران فاسد و جرائم اولیه عمومی شد. بازیکنان در شوک فرو رفتند، بازیکنان اصلی همان هایی بودند که تیمشان متهم ردیف اول بود، بوفون، کاناوارو، دل پیرو، کامورانزی و زامبروتا. از میلان و لاتزیو و فیورنتینا هم گتوزو، لوکا تونی، جیلاردینو، اینزاگی، پیرلو، اوددو و پروتزی در اردوی تیم حاضر بودند.

با این وجود دستگاه رسیدگی کننده به فساد مراعات هیچکس و هیچ مسئله ای را نکرد و بدون ترس از تأثیر برخورد قاطع با فساد بر نتیجه دیدار تیم ملی‌شان برابر آلمانها با متهمان برخورد کردند. نکته جالب این بود که ایتالیا همان شب بعد از هضم شوک فساد توانست آلمان میزبان را شکست دهد و در نهایت با پیروزی برابر فرانسه جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

کالچوپولی در ایران؛ کرمان گیت جام ها را استقلال و پرسپولیس می‌گیرد؟

کالچوپولی چه بود؟

ماجرای فساد کشف شده در فوتبال ایتالیا بسیار شبیه آن چیزی بود که اکنون در فوتبال ایران در موردش صحبت می شود. این رسوایی در ماه مه سال ۲۰۰۶ میلادی توسط پلیس ایتالیا بر ملا شد و مکالمات تلفنی حاکی از دخالت قهرمان لیگ یوونتوس و تیم‌های میلان، فیورنتینا، لاتزیو و رجینا در تعیین داورها و تماس‌های بین مدیران این باشگاه‌ها با سازمان داوران بود.

در حقیقت این تیم‌ها متهم به تقلب در بازی‌ها با انتخاب داور دلخواه‌شان شدند.  این رسوایی، نتیجه تحقیقات دادستان دادگاه ناپل در آژانس فوتبال ایتالیا بود. گفتگوی‌های تلفنی که در فصل ۲۰۰۴-20۰۵ در روزنامه‌های ایتالیایی چاپ شد این واقعیت را آشکار می‌کرد که مدیر یوونتوس لوچیانو موجی در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا آن‌ها را برای انتخاب داور خاصی تحت تأثیر قرار می‌داد.

با پایان رسیدگی به پرونده، ماسیمو دی سانتیس نماینده داوران ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ پس از بازجویی و تحقیقات محروم شد. دیگر داور ایتالیایی روبرتو روزتی در این رسوایی بی گناه شناخته شد. دامنه بزرگ این رسوایی توجه را به متهمان دیگری در فوتبال ایتالیا جلب کرد.

آدریانو گالیانی نایب رئیس میلان و رئیس سازمان سری آ. به همراه مجری بزرگ‌ترین برنامه فوتبالی ایتالیا آلدو بیسکاردی نیز استعفا و اعتراف کردند که با لوچیانو موجی همکاری کرده اند تا وجهه یوونتوس را در تلویزیون بهتر نشان دهد.

در ادامه بازجویی‌ها دادگاه ناپل پس از تحقیق روی ۴۱ نفر، ۱۹ بازی از فصل ۰۵– ۲۰۰۴، و ۱۴ بازی از فصل ۲۰۰۵-20۰۶ به سراغ آنتونیو گیرائودو رفتند و او برای ترانسفرهای غیرقانونی، حساب‌های بانکی جعلی و فرار مالیاتی تحت بازجوئی قرار گرفت و دادستان پارما هم از جیانلوئیجی بوفون، انزو مارسکا، آنتونیو کیمنتی و مارک یولیانو به‌علت تقلب در بازی‌ها بازجویی کرد.

بعد از اولین رای دادگاه اتهامات جدیدی به تیم‌ها برای رابطه با رسوایی یافت شد. مسینا، لچه و سیه نا هم تحت بازجوئی قرار گرفتند و دادستانها به آنالیز مکالمات تلفنی پرداختند. فرانکو کارارو رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در تاریخ ۸ می، تمام مدیران یوونتوس در تاریخ ۱۱ می، لوچیانو موجی در تاریخ ۱۴ می از پست‌های خود استعفا دادند.

در آوریل ۲۰۰۷ روزنامه ایتالیایی لا رپابلیکا چاپ رم اطلاعات جدیدی دربارهٔ کالچو پولی منتشر کرد. دادستان ناپل ردی از مکالمات با سیم کارت خارجی بین موجی، برگامو، پایرتو و بسیاری از داوران پیدا کرده بود. از آنجا که سیم کارت خارجی بود پلیس ایتالیا نمی‌توانست مکالمات را شنود کند.

سیم کارت‌ها از فروشگاهی در چیازوی سوئیس خریده شده بود. بعضی از آن‌ها به نام اعضای خانواده صاحب فروشگاه و بعضی به نام شخص نامعلومی در لیختن اشتاین بود. حتی ردپای تماس با سیم کارت اسلوونیایی هم پیدا شد. در تحقیقات قضایی؛ لوچیانو موجی، برگامو، پایرتو، فابیانی (مدیر ورزشی مسینا) و داوران دی سانتیس، راکالباتو، پاپارستا، پیری، کاسارا، داتیلو، برتینی و گابریله و کمک داور آمبروسینو متهم شناخته شدند.

در ادامه تحقیقات معلوم شد که پاپارستا از سیم کارت سوئیسی برای استفاده شخصی استفاده می‌کرد و این به دادگاه برای برملا کردن شبکه ارتباطی مخفیانه کمک کرد. موجی یک سیم کارت سوئیسی برای ارتباط با برگامو و یک سیم کارت برای ارتباط با پایرتو و ۳ سیم کارت دیگر برای ارتباط با داوران و فابیانی استفاده می‌کرد.

مکالمه‌ای دیگر هم توسط روزنامه لا استامپا چاپ تورین برملا شد که طی آن موجی و لیپی (مربی تیم ملی در آن زمان) به وضوح به ماسیمو موراتی و روبرتو مانچینی توهین می‌کند و لیپی می‌گوید مانچینی باید درس بگیرد و موجی می‌گوید که به او درس خواهد داد.

کالچوپولی در ایران؛ کرمان گیت جام ها را استقلال و پرسپولیس می‌گیرد؟

مجازات‌های کالچوپولی

علاوه بر مجازات های فردی که برای متخلفان در نظر گرفته شد، مجازات های تیمی سنگینی نیز اجرا شد تا درس عبرتی شود برای تمام تیم ها در ایتالیا.
با این مجازات ها یوونتوس علاوه بر سقوط به لیگ پایینتر و از دست دادن عنوان قهرمانی 2005  2006 فصل جدید را با 9 امتیاز منفی شروع کرد. میلان علاوه بر کسر 30 امتیازش در فصل 2005-2006، فصل بعد را به 8 امتیاز منفی آغاز کرد. برای فیورنتینا 15 امتیاز منفی برای فصل آینده از حضور در لیگ

قهرمانان اروپا در فصل 2006-2007 محروم شد. لاتزیو نیز فصل را با 3 امتیاز منفی و محرومیت از جام یوفای 2006-2007 آغاز کرد و رجیانیز علاوه بر 11 امتیاز منفی 68 هزار یورو جریمه شد.

همچنین لوچیانو موجی مادام العمر از فعالیت فوتبالی و عضویت در هرگونه زیر مجموعه FIGCمحروم شد. برای آنتونیو گیرائودو ۲۰۰۰۰ یورو جریمه، پنج سال محرومیت از فوتبال، سه سال زندان و محرومیت از عضویت در هرگونه زیر مجموعه FIGCدر نظر گرفتند.

سایر احکام نیز به این شرح صادر شد:

پائولو دوندارینی: ۲ سال زندان

تولیو لانسه: ۲ سال زندان و ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبال

اینوسنزو ماتزینی: ۵ سال محرومیت از فوتبال

ماسیمو دی سانتیس: ۴ سال محرومیت از فوتبال

دیگو دلاواله: ۳٫۷۵ سال محرومیت از فوتبال

پیرلوئیجی پایرتو: ۳٫۵ سال محرومیت از فوتبال

آندره آ دلاواله: ۳ سال محرومیت از فوتبال

پاسکواله فاتی: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبال و ۳۰۰۰۰ یورو جریمه

کلودیو لوتیتو: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبال

لئوناردو مینی: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبال

فابریزیو بابینی: ۱ سال محرومیت از فوتبال

گنارو ماتزئی: ۱ سال محرومیت از فوتبال

آدریانو گالیانی: ۵ ماه محرومیت از فوتبال

جیانلوکا پاپارستا: ۵ ماه محرومیت از فوتبال

کلودیو پولیسی: ۳ ماه محرومیت از فوتبال

فرانکو کارارو: ۸۰۰۰۰ یورو جریمه

پیترو اینارژیولا: اخطار و توبیخ

شباهت‌های کالچوپولی به فساد در فوتبال ایران

شابهات های کالچوپولی به فساد در فوتبال ایران کم نیست، از مطرح شدن نام رئیس سازمان لیگ و رئیس کمیته داوران گرفته تا احضار یک خبرنگار ورزشی (آلدو بیسکاردی مجری بزرگ‌ترین برنامه فوتبالی ایتالیا) و مرح شدن نام تهیه کننده برنامه فوتبالی مطرح کشور همه و همه شباهت هایی هستند که این دو فساد به یکدیگر دارند.

با وجود این شباهت ها و تذکرات چندین باره برخی مربیان به توجیه اشتباهات داوران توسط کارشناسان داوری در این برنامه فوتبالی و رسانه آن خبرنگار که با کد «کارشناسان شتیل بگیر» شناخته می شود (در کالچوپولی نیز تلاش رسانه های متهم این بود که وجهه یوونتوس را خوب جلوه دهند) هواداران تیم ها را امیدوار کرده تا مبارزه با فساد سازمان یافته منوط به یک دوره خاص لیگ برتر نشود.

شاید با رسیدگی صحیح و عادلانه به فساد سیستماتیک در فوتبال ایران، سرنوشت قهرمان های 10 سال گذشته فوتبال ایران تغییر کند و جام ها را از استقلال و پرسپولیس پس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha