کد خبر 251098
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱

«حیات» بررسی کرد؛

شهید «حسین شاه حسینی»؛ حلقه پیوند «ارتش» و «سپاه»

شهید «حسین شاه حسینی»؛ حلقه پیوند «ارتش» و «سپاه»

از همافری ارتش در پایگاه هوایی همدان تا فرماندهی سپاه این استان، از خنثی‌سازی توطئه ضد انقلابی کودتای «نوژه» تا شهادت در گردنه صلوات آباد کردستان، گستره‌ای دارد به وسعت زندگی پرحماسه و پرحادثه شهید «حسین شاه حسینی»...

به گزارش خبرنگار فرهنگی «حیات»، هفدهم اردیبهشت‌ماه 1359 روز به حق پیوستن سرداری است بلندقامت از تبار شیردلان معرکه‌های بلا و: «کجاست شیردلی کز بلا نپرهیزد»؟ بزرگمردی که پل پیوندی شد از ارتش به سپاه و شرح دلاوری ها و قهرمانی‌هایش بر پیشانی تاریخ شرف و افتخار نشست. فرمانده‌ای که محور مقاومت برابر ضد انقلاب در منطقه همدان بود.

متولد روز میلاد «امام عاشوراییان»؛ همافری که «اهل آسمان» بود

سردار شهید «حسین شاه حسینی دستجردی» در روز اول خردادماه  ۱۳۲۷ مقارن با میلاد سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) در همدان قدم به عرصه وجود نهاد و به دلیل علاقه و استعداد ذاتی خود، از همان کودکی گرایش شدیدی به جلسات قرآن و مذهبی داشت.

پس از طی کردن دوران تحصیل به استخدام نیروی هوایی و در کسوت همافر درآمد. این شهید بزرگوار در دوران طاغوت و استکبار حکومت پهلوی با تشکیل هسته‌های تبلیغات اسلامی در پایگاه‌ هوایی همدان و پخش اعلامیه‌های علیه شاه آغاز به مبارزات علیه این رژیم ستمگر کرد که موجب ایجاد جو فکری و اعتصاب غذای همکارانش علیه حکومت شد اما به دلیل زیرکی و توانمندی او، شبکه اطلاعات ساواک هرگز موفق به شناسایی‌اش به عنوان عامل اصلی نشر اطلاعیه‌ها و به اصطلاح، خرابکاری‌ها نشد.

در آغاز انقلاب نیز عناصر انقلابی و فداکار پایگاه هوایی همدان «پایگاه شهید شاهرخی» با محوریت همافر انقلابی سردار شاه‌حسینی در روز ۲۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ با حمله به اسلحه خانه پایگاه و تصرف آن محل، اسلحه‌ها را در اختیار انقلابیون قرار دادند این حرکت انقلابی عناصر مومن پایگاه سوم شکاری باعث شد تا توطئه آن دسته از عوامل سرسپرده رژیم طاغوت که در پایگاه شاهرخی حضور داشتند، جهت پرواز هواپیماهای جنگنده این پایگاه به سوی تهران و سرکوب مردم انقلابی پایتخت در قالب کودتا عقیم بماند.

سه روز اسارت در چنگ حزب دموکرات کردستان

این شهید در فروردین سال ۱۳۵۸ از طرف آیت‌الله مدنی به همراه علی اصغر حاج بابایی، امیر قادری، مرحوم حشمت عبادی، احمد تجری از پاسداران مریانجی و ابوالقاسم باب‌الحوائجی مأمور می‌شوند؛ گزارشی از وضعیت کردستان تهیه‌ کنند، اما توسط حزب دموکرات به مدت سه روز به اسارت درآمدند و تا مرز اعدام هم پیش می‌روند.

اما پس از اطلاع آیت‌الله مدنی به کمک پاسداران به شکل معجزه‌ آسایی نجات پیدا ‌می‌کنند و سپس در قالب خبرنگار با مراجعه به بیمارستان‌ها اطلاعات مورد نیاز را تهیه و در اختیار شهید مدنی برای ارائه به حضرت امام(ره) قرار دادند.

ارتشی‌ای که سپاهی شد

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شهید شاه‌حسینی به "فرماندهی عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان همدان" منصوب شد و شروع به خدمت به انقلاب در این ارگان نوپا انقلابی کرد اما مدتی کوتاهی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که گروه‌ها ضد انقلاب کومله دموکرات در کردستان به ویژه شهر سنندج و محور قروه به سنندج ناآرامی ایجاد کرده و دست به قتل عام صدها انسان بی‌گناه کرده است به همین دلیل رزمندگان ارتش و سپاه مانند سردار شهید شاه‌حسینی برای سرکوبی غائله به این منطقه اعزام شدند.

شهید شاه‌حسینی در شروع مأموریت خطیر خود در منطقه  قروه مستقر و با ضد انقلاب‌ها درگیر بود و نیروهای استان را سامان داده و به مناطق درگیر کردستان و به اطراف قروه، سریش‌آباد و دهگلان اعزام می‌کرد. همچنین فرماندهان و طراحان عملیات آزادسازی سنندج از طرف سپاه سردار شهید حسین شاه‌حسینی و سردار سعید طائفه نوروز و از ارتش نیز سپهبد شهید صیاد شیرازی و امیر محمود بدری بودند که با تقسیم‌بندی مشخصی، شهید شاه‌حسینی فرماندهی عملیات هلی‌برن عقبه را بر عهده گرفت.

شهید «حسین شاه حسینی»؛ حلقه پیوند «ارتش» و «سپاه»

اولین کسی که نقشه کودتای ضدانقلابی «نوژه» را لو داد

دو ماه قبل از زمان کودتا، شهید شاه‌حسینی که از همافران پایگاه نوژه بود، متوجه حرکات و رفت و آمدهای مشکوک در پایگاه شده و این مساله را به‌صورت محرمانه با مسئولان اطلاعات سپاه در میان می‌گذارد و به عبارتی تنها کسی بود که از این کودتا اطلاعاتی داشت که در ۱۹ تیرماه ۱۳۵۹ خنثی شد.

متأسفانه اما حسین شاه حسینی در اردیبهشت‌ماه همان سال به شهادت رسیده بود و نتواست ثمره زحمات خود را در این امر مهم ببیند.

شهادت، لاله‌ها را چیدنی کرد...

سرانجام این سردار بزرگوار پس از رشادت‌ها و جانفشانی‌های فراوان، اجر خود را روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۵۹ در گردنه صلوات‌آباد کردستان گرفت و به‌وسیله اصابت تیر مستقیم ضد انقلاب به پیشانی، به فیض شهادت نائل شد. همچنین برادر بزرگوارش: «علی شاه حسینی دستجردی» که از پاسداران پر تلاش و فداکار واحد اطلاعات و عملیات لشکر انصارالحسین(ع) بود نیز در ۱۷ مهرماه سال ۱۳۶۶ در منطقه ماووت عراق به شهادت رسید.

بر شانه های «حاج حسین همدانی»

پیکر این سردار فداکار انقلاب اسلامی در ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ به وسیله سرداران بزرگ شهید حاج حسین همدانی و طائفه نوروز و ابوشریف فرمانده وقت عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به استان بازگشت و در میان حضور باشکوه مردم قدردان همدان تشیع و به خاک سپرده شد.

پاسداران انقلاب اسلامی نیز در روزهای تشیع شهید، در مقابل منزلش صف‌آرایی کرده و با شعار: «فرمانده شهیدم شهادتت مبارک»، «فرمانده شهیدم راهت ادامه دارد»، ارادت و اخلاص خود را نسبت به این شهید و خانواده، همسر و فرزندانش نشان دادند. همچنین هفت شبانه‌روز نیز در سطح شهر مراسم‌های مختلف و بزرگی به پاس ایثار و رشادت این سردار بزرگ برگزار شد.

اسلام را تنها نگذارید

و اینک، وصیتنامه شهید را از نظر می گذرانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای آنانیکه بعد ما در این دنیای مادی مانده‌اید: اسلام را تنها نگذارید و به ندای حسین (ع) آموزگار شهادت که همانا «هل من ناصر ینصرنی» است پاسخ دهید. اینقدر بهانه گیر و حراف بی‌عمل نباشید امامتان را تنها نگذارید.

برادران سپاه را ایمانی است بس بسیار اگر اشتباهی باشد از بی‌ایمانی نیست بلکه از کمی تجربه است. آنان بهترین جوانان این مملکت هستند آنان عزم کرده‌اند انقلاب اسلامی را حافظ و نگهبان باشند.

من آگاهانه شهادت را برگزیدم و مرا هیچگاه به اجبار به این ماموریت نفرستادند. پس از من جامه سیاه نپوشید و در سوگ من اشک نریزید که قطرات اشک شما دشمن را خوشحال می‌نماید. به جای اشک ریختن مشت‌های گره کرده خود را به دشمنان قرآن نشان دهید.

تشیع جنازه و مراسم ختم را ساده برگزار کنید و همیشه بیاد محرومان باشید. از تشکیل مراسم پر خرج بپرهیزید. قرآن را با تعمق و تفکر بخوانید و به آن عمل کنید.

فرزندانم را علی‌گونه یعنی متقی و صالح پیرو خط امام که همان راه خونین حسین است تربیت کنید. در این صورت همیشه در نظرتان باشد در دنیا دو جبهه وجود دارد: یکی حق و دیگری باطل. ما که مسلمانیم چرا در جبهه حق کشته نشویم که در سرای آخرت شما را شفاعت خواهیم کرد.

خدای محمد (ص) یاورتان باد.

و یقین دارم که پدر و مادرم و زن و فرزندم بداند من از آنها راضیم، اگر در مسیر ا... باشند. و خدا از آنها راضی خواهد بود. برای من گریه نکنید، فقط آمرزش طلب نمایید و ۵ سال روزه و نماز بگیرید... التماس دعا از تمام برادران....

حسین شاه حسینی دستجردی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha