کد خبر 250659
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور

انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام سالانه بیش از ۲ میلیارد آزمایش با حداقل خطا در سطح کشور خبر داد و گفت: بالغ بر ۷۰ درصد تشخیص‌ها در حوزه پزشکی از دالان علوم آزمایشگاهی می‌گذرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: مفهوم کیفیت، وام‌دار کارشناسان و متخصصان علوم آزمایشگاهی است. هیچ بخشی از نظام سلامت به میزان علوم آزمایشگاهی پایبندی به حوزه کیفیت را تجربه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه کمتر دانشجوی علوم آزمایشگاهی است که به شاخص‌های کیفی این رشته آشنا نباشد، افزود: از سال ۱۳۸۶ که شاخص ISO ۱۵۱۸۹ وارد مجموعه مدیریتی و نظارتی آزمایشگاه‌ها شد که هر دو مولفه مدیریتی و تکنیکال در آن ممزوج است. توجه سیستماتیک فرآیند محور به اصول کیفیت با نگاه سامانگر متخصصان ازمایشگاهی، تضمین کیفیت در این حوزه را به همراه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر جایگاه انکارناپذیر علوم آزمایشگاهی در نظام سلامت، تصریح کرد: در کالبد سلامت پیاده سازی اصولی هیچ جزئی اعم از تشخیص، پیشگیری، غربالگری، درمان، پیگیری و رصد اجتماعی بدون علوم آزمایشگاهی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر وابستگی به علوم آزمایشگاهی با وجوه متنوع‌تر و جذاب‌تری همراه شده است.

زالی گفت: علوم آزمایشگاهی از حرفه‌هایی است که سند مستند و قابل ارجاع در اختیار مراجعه کننده و بیمار قرار می‌دهد. این سند افتخارآمیز، پیامدی است که خروجی تلاش‌ها، کیفیت سنجی و اصالت کاری کارشناسان و متخصصان را نشان می‌دهد.

وی، برای درک بهتر نقش علوم آزمایشگاهی در نظام سلامت، عنوان کرد: در حال حاضر شش هزار آزمایشگاه تشخیص طبی در عرصه سلامت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه توسط بخش خصوصی اداره می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انجام سالانه بیش از ۲ میلیارد آزمایش با حداقل خطا در سطح کشور خبر داد و گفت: همکاران علوم آزمایشگاهی به رغم تمام سختی‌ها و خسارت‌های اقتصادی، همواره با نظام سلامت همراه بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha