کد خبر 250523
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

استقلال و پسوند خلیج فارس؛ مانع قانونی سر راه است؟

استقلال و پسوند خلیج فارس؛ مانع قانونی سر راه است؟

ماجرای اضافه شدن پسوند خلیج فارس به انتهای نام استقلال این روزها سرو صدای زیادی بپا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ باشگاه استقلال هفته گذشته و پس از مدت‌ها حرف و حدیث و اخبار ضد و نقیضی که منتشر می‌شد، از زیر نظر وزارت ورزش خارج شده و مالکیتش به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد تا دیگر مشکل دولتی بودن و مانع مالکیت مشترک با پرسپولیس بر سر راه کسب مجوز حرفه‌ای AFC را نداشته باشد. این موضوع احتمالاً تغییراتی را در ساختار و مدیریت باشگاه در پی خواهد داشت و پیش بینی می‌شد مالک جدید بنا بر نقطه نظرات خودش تحولاتی در این مجموعه رقم بزند که اولین آن روز گذشته حسابی سرو صدا کرد و آنهم مربوط به تغییر نام باشگاه و اضافه کردن پسوند خلیج فارس به استقلال بود. موضوعی که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

دخالت وزارت ورزش

یکی از واکنش‌ها به خبر تغییر نام باشگاه استقلال و اضافه شدن پسوند خلیج فارس به آن از سوی وزارت ورزش و معاونت این مجموعه رقم خورد. محمدشروین اسبقیان در این خصوص اظهار داشت: اینها مواردی است که باید به طور رسمی به وزارت ورزش اعلام تا بررسی کنیم. اینگونه نیست که شایعه‌ای مطرح شود که مثلاً باشگاهی می‌خواهد اسمش را عوض کند. تا کنون به‌طور رسمی چنین چیزی از سوی مالکین دو باشگاه یعنی کنسرسیوم بانک‌ها و پتروشیمی خلیج فارس به ما اعلام نشده است.

این اظهار نظر وزارت ورزش در شرایطی رقم خورده که مالکیت باشگاه استقلال واگذار شده و وزارتخانه دیگر دخل و تصرفی در امور باشگاه ندارد و طبق ادعای خود مسئولان وزارت ورزش آنها دیگر دخالتی در امور داخلی باشگاه‌ها نخواهند داشت. از سوی دیگر تغییر نام یک باشگاه جزو اختیارات مالک یک مجموعه است و متولی ورزش کشور اختیار قانونی برای دخالت در این موضوع را ندارد و مشخص نیست چرا معاونت این وزارتخانه چنین اظهار نظری صورت داده است.

واکنش سازمان خصوصی سازی

واکنش دیگر از سوی ریاست سازمان خصوصی سازی رقم خورد. ابراهیم بازیان، رئیس این سازمان در این مورد اظهار داشت: برای تغییر نام باشگاه استقلال به استقلال خلیج فارس، درخواستی آمده که این موارد هم محل طرح و بحث است و می‌توانند هر پسوندی را مالکان در چارچوب قانون مطرح کنند. اگر نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر کند و منع قانونی نداشته باشد مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

پسوند خلیج فارس منع حقوقی دارد؟

یکی از نگرانی‌های مطرح شده در خصوص نام جدید باشگاه استقلال منع حقوقی آن در میادین بین المللی است و این نگرانی عنوان شده که شاید در لیگ قهرمانان آسیا این موضوع برای استقلال دردسر ایجاد کند. در این خصوص اظهار نظر چند کارشناس حقوق ورزشی قابل تامل است.

رضا شاه منصوری:

طبق ماده ۳۰ و ۳۵ قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد؛ بنابراین وقتی هلدینگ خلیج فارس سهامدار عمده استقلال است می‌تواند نسبت به این دارایی خود، دخل و تصرفاتی داشته باشد. ضمن اینکه الحاق نام خلیج فارس، خدشه‌ای بر برند باشگاه ایجاد نمی‌کند.

در ایران و آسیا نام بسیاری از تیم‌ها طوری است که قید مکان یا شهر در آن وجود دارد؛ بنابراین من با این استدلال مخالفم که شعار سیاسی است چرا که این نام (خلیج فارس) پیشینه تاریخی دارد و ابداً تحریک آمیز نیست. ضمن اینکه ما در ایران لیگ برتر را با پسوند خلیج فارس برگزار می‌کنیم. این موارد غیرسیاسی است.

رسول باختر:

یکسری الزامات و قواعدی برای تعیین نام داریم که طبیعتاً بر اساس آن‌ها انتخاب نام خلیج فارس مشکلی ندارد؛ بنابراین اگر اسم خلیج فارس به عنوان پسوند تیمی انتخاب شود، نباید مشکلی داشته باشد.

جامی با نام جعلی بین تیم‌های عربی برگزار می‌شود که سر و صدای زیادی به پا کرده و ما هم به آن معترض شدیم؛ اما اسم آن تغییر نیافت و کنفدراسیون فوتبال آسیا ایرادی به آن مطرح نکرد. در حالی که خلیج فارس اسم تاریخی، درست و صحیح آن است و طبیعتاً نباید به کارگیری اسم اصیل و قدیمی مشکلی داشته باشد.

آرش شکرریز

در نقشه سازمان ملل و اسناد قدیمی نام خلیج فارس ثبت شده و با توجه به این موضوع ایرادی بر استفاده از نام مذکور وجود ندارد. از طرف دیگر حامی مالی باشگاه که برای تیم هزینه می‌کند، حق دارد در مورد نام آن تیم تصمیم‌گیری کند. فقط در قانون گفته شده نام‌ها تبعیض‌آمیز یا تنفرآمیز نباشند. برای مثال موجب شعاری نباشد که نژادپرستانه محسوب شود.

باشگاه استقلال باید نام جدید خود را در داخل کشور به ثبت رسمی برساند و در بحث بین المللی به منظور شرکت در مسابقات لیگ نخبگان باید به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا برساند و آن‌ها نام را تأیید کنند چرا که قرار است این نام در قرعه‌کشی باشد و تاکنون با نام استقلال ایران شناخته می‌شد.

اسناد قدیمی ثبت شده در سازمان ملل و خلیج فارس که با عنوان Persian Gulf روی نقشه جهانی شناخته می‌شود، ناقض ادعای برخی است. تا زمانی که این موارد تغییر نکند آن‌ها نمی‌توانند موفق باشند.

جمع بندی

با توجه به موارد مطرح شده و قوانین داخلی و بین المللی، اولاً باید گفت باشگاه استقلال تحت تملک هلدینگ خلیج فارس قرار دارد و این هلدینگ که عمده سهام باشگاه را در اختیار گرفته می‌تواند نسبت به نام و لوگو و رنگ پیراهن و سایر موارد تصمیم گیری کند و هر تغییراتی اعمال کند و منع قانونی در این خصوص وجود ندارد. در مورد قوانین بین المللی هم جای نگرانی نیست چرا که خلیج فارس یک نام ثبت شده جغرافیایی است و استفاده از آن در نام یک باشگاه در دنیا مرسوم است. ضمن اینکه لیگ برتر فوتبال ایران هم با نام خلیج فارس در فیفا به ثبت رسیده و اگر مشکلی وجود داشت در این مورد هم رقم خورده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha