کد خبر 250110
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

برقی‌سازی تاکسی‌ها، فرصت یا چالش؟

برقی‌سازی تاکسی‌ها، فرصت یا چالش؟

برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوعی پر اهمیت است که هنوز موفقیت کاملی برای عملی کردن آن رخ نداده است اما این مسئله باعث به وجود آمدن چالش‌هایی هم برای شهرداری و هم برای وزرات کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، اواخر سال‌ گذشته بود که شهرداری و شورای شهر قصد داشتند با همکاری چین، تاکسی‌های برقی وارد کشور و سپس ابتدا در تهران این موضوع را پیاده سازی کنند اما حالا این موضوع به تاخیر افتاده است چرا که حتی شهرداری و شورا با وزارت کشور بر سر این موضوع به ناهماهنگی خوردند.

حتی با پیگیری‌های صورت گرفته از وزیر کشور پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها در دست اقدام قرار گرفته است اما طبق استعلام بیشتر می‌توان متوجه این شد که وزارت کشور هنوز هماهنگی‌های لازم را با شهرداری نتوانسته اجرایی کند.

شادی مالکی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه شهری آلودگی هواست. در همین راستا شهرداری تهران به سمت برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی حرکت می‌کند. ما در شهر تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم که نزدیک به ۴۰ هزارتای آن‌ها خودروهای فرسوده است و گواهی صحت عملکرد ندارند. به همین خاطر یکی از سیاست‌های اصلی دولت کنونی برقی‌سازی خودروهاست.

وی افزود: شهرداری تهران نسبت به وارد کردن خودروهای برقی اقدام کرده است. در سال ۱۴۰۳ شاهد وارد شدن ۲۵ هزار خودروی برقی، ۲ هزار و پانصد تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی خواهیم بود. در واقع نزدیک به ۶۰ هزار خودروی برقی وارد کشور خواهد شد. تا به امروز نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی در دست انعقاد قرار گرفته است. همچنین هزار خودروی برقی پلاک ملی دریافت کرده و استانداردهای لازم برای فعالیت آن‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم شده است.

نباید فراموش کرد که برقی سازی تاکسی و اتوبوس‌های سطح شهر برای محیط زیست و حل معضل آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردا است چرا که با جایگزینی تاکسی‌های برقی بجای تاکسی‌های فرسوده می‌توان نفس تهران را سبک‌تر کرد.

محمد درویش، فعال محیط زیست و برنده جایزه ترویج علم در این خصوص به حیات گفت: برقی سازی ناوگان حمل  و نقل عمومی می‌تواند حال هوای تهران را بشدت بهتر کند اما هنوز  وزارت کشور و شهرداری به توافق نرسیده‌اند.

موضوع دیگری که نیاز به تامل دارد بحث منابع شارژی است که باید در سطح شهر برای تاکسی‌های برقی فراهم شود،  مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی گفت: این اتوبوس‌ها کاملا برقی هستند و در پایانه‌ها شارژ می‌شوند و قابلیت این را دارند که یک روز کامل شارژ نگه دارند.

گفتنی است که در حال حاضر در برخی از مناطق تهران، ایستگاه‌های شارژ به صورت محدود و آزمایشی نصب شده است اما این تعداد برای استفاده همگان مناسب نیست و باید تمهیدات اصولی‌تری برای تامین شارژ تاکسی‌های برقی صورت بگیرد و در ادامه شرایط برای خودروهای برقی شخصی هموارتر شود تا در آینده دیگر مشکلی من باب تردد خودروهای برقی وجود نداشته باشد و هر راننده‌ای در هرجای این کشور بتواند با خیالی آسوده از خودروی شخصی خود بهره ببرد.

در تازه‌ترین خبر در خصوص پلاک و شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی باید عنوان کرد که هنوز هیچ تاکسی برقی پلاک نگرفته است و هنوز مشخص نیست که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟!

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو  حیات، عنوان کرد: شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی به عهده موسسه استاندارد و محیط زیست است که خودرو را بررسی کرده و سپس آن را شماره‌گذاری کنند.

وی افزود: در مورد تاکسی‌های برقی شرط دیگری اضافه می‌شود که مشخصات ابلاغی شورای عالی هماهنگی کشور را هم داشته باشند و هنوز هیچ کدام از تاکسی‌های برقی پلاک تاکسی نگرفته‌اند و باید تشریفات قانونی آن طی شود و هنوز زمان آن مشخص نیست.

گفتنی است طبق نظریات کارشناسان و فعالین محیط زیست هرچه زودتر اقدامات قانونی و اداری ورود تاکسی‌ و اتوبوس برقی صورت بگیرد تا شاهد آن باشیم که از معضل آلودگی تهران تا حدودی کاسته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha