کد خبر 248101
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

توصیه‌های یک متخصص به جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی برای کاهش علائم آلرژی

توصیه‌های یک متخصص به جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی برای کاهش علائم آلرژی

یک متخصص داخلی از شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی با هدف رفع تسکین آلرژی خبر داد و گفت: رعایت توصیه‌ها در بین بیماران تنفسی و همچنین جانبازان عزیز شیمیایی، می‌تواند به کاهش علائم یا پیشگیری از تشدید آلرژی کمک کند.

کیانوش جهانپور متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، اظهار کرد: گرده افشانی بسیاری از گیاهان در بهار و توسط بادهای فصلی صورت می‌گیرد. شاید هیچ راهی برای خلاص شدن کامل از شر آلرژی فصلی وجود ندارد، اما می‌توان از تغییرات سبک زندگی و برخی داروها برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی خود در طول فصل آلرژی استفاده کرد.

وی افزود: آلرژی فصلی معمولاً از سن ۲ تا ۵ سالگی شروع می شود، علائم در سنین مدرسه، نوجوانان و جوانان به اوج خود می‌رسد و  علائم در کودکان زیر ۲ سال نادر است و به حداقل ۲ فصل مواجهه با گرده نیاز دارند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه علائم معمول آلرژی فصلی شامل عطسه، احتقان، آبریزش بینی و سایر علائم آزاردهنده است، ادامه داد: آلرژی‌های فصلی که تب یونجه و رینیت آلرژیک نیز نامیده می‌شوند؛ رعایت توصیه‌ها در بین بیماری‌های تنفسی نظیر آسم و همچنین جانبازان عزیز شیمیایی، نیز می‌تواند به کاهش علائم یا پیشگیری از تشدید آن کمک کند.

وی اضافه کرد: در روزهای خشک و هنگام وزیدن باد در خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون رفتن البته پس از یک باران خوب است که به پاکسازی نسبی گرده‌ها از هوا کمک می‌کند و در همین خصوص گیاهان خانگی و گلدان‌ها را تا حد امکان دور کنید. اگر مبتلا به آلرژی فصلی هستید، از چمن‌زنی، جمع‌آوری برگ درختان، کندن علف‌های هرز و سایر کارهای باغبانی که باعث مواجهه بیشتر شما با آلرژن‌ها می‌شود، خودداری کنید.

توصیه‌های یک متخصص به جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی برای کاهش علائم آلرژی

جهانپور در ادامه تاکید کرد: لباس‌هایی را که بیرون منزل پوشیده‌اید را بیرون بیاورید و دوش بگیرید تا گرده‌ها را از روی پوست و موهایتان شسته شود. لباس‌های شسته شده را بیرون آویزان نکنید زیرا گرده‌ها می‌توانند به ملحفه‌ها، حوله‌ها و لباس‌ها بچسبند.

وی با بیان اینکه در فصولی که تجربه آلرژی دارید، قبل از شروع علائم با مشورت پزشک یا مراقب سلامت خود شروع به مصرف داروهای آلرژی یا اصطلاحا ضد حساسیت کنید، یادآور شد:  در صورت امکان در شب و یا هر زمان دیگری که گرده ها زیاد است، درها و پنجره ها را ببندید.

این متخصص داخلی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی (سرم شستشو) یک راه سریع، ارزان و موثر برای رفع گرفتگی بینی است. شستشوی بینی می‌تواند مخاط و آلرژن ها را از بینی شما خارج می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در صورت عدم دسترسی به سرم شستشو می‌توانید از محلول‌های خانگی استفاده کنید.

جهانپور در پایان گفت: این محلول باید ۱ لیتر آب بطری یا آب جوشیده سرد شده، ۱.۵ قاشق چایخوری (۷.۵ میلی لیتر) نمک تصفیه شده و ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) جوش شیرین تهیه شده باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha