کد خبر 238367
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

تاریخچه تقابل ایران و ژاپن؛ حسرت ۳۶ ساله به پایان می‌رسد؟!

تاریخچه تقابل ایران و ژاپن؛ حسرت ۳۶ ساله به پایان می‌رسد؟!

تیم ملی فوتبال ایران تا کنون موفق به شکست دادن ژاپن نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران پس از عبور سخت از سد سوریه در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا حالا باید در دشوارترین دیدار ممکن در مسیر رسیدن به نیمه نهایی روز شنبه به مصاف ژاپن برود. دیداری که فوتبال دوستان ایرانی خاطرات خوشی از آن ندارند. 

این بازی که می‌توانست در فینال بزرگترین رویداد فوتبالی قاره کهن برگزار شود، حالا در این نقطه میان دو قدرت فوتبال آسیا انجام خواهد شد و دو تیم باید در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف همدیگر بروند.

شاگردان هاجیمه موری‌یاسو قبل از آغاز مسابقات، چهره ترسناکی از خود به نمایش گذاشتند و در 11 بازی متوالی پیروز شدند؛ حتی آلمان هم نتوانست «سامورایی‌ها» را متوقف کند، ولی این تیم در بازی دوم مرحله گروهی شکستی غیرمنتظره برابر عراق تجربه کرد. این نتیجه سبب شد دیگر تیم‌های مدعی به تکاپو بیفتند و قید صدرنشینی را بزنند تا مبادا در مرحله حذفی به ژاپن برخورد کنند.

اولین حضور ژاپن در جام ملت‌های آسیا به سال 1988 و نهمین دوره این مسابقات برمی‌گردد. «سامورایی‌ها» در هشت دوره ابتدایی غایب بودند، ولی در 9 دوره اخیر چهار بار عنوان قهرمانی را کسب کرده و به پرافتخارترین تیم جام تبدیل شده‌اند. 

ایران و ژاپن تاکنون چهار بار برابر همدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که سهم «سامورایی‌ها» دو برد بوده و دو بازی دیگر مساوی شده است. ایران نه تنها تاکنون ژاپن را در جام ملت‌ها شکست نداده، بلکه در باز کردن دروازه این تیم هم ناکام بوده است.

اولین بار دو قدرت آسیا در سال 1988 به مصاف هم رفتند. این بازی در مرحله گروهی برگزار شد و با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت. ژاپن در اولین حضورش بدون پیروزی و ثبت یک تساوی و سه شکست، قعرنشین گروه A شد و قطر را ترک کرد. ایران تحت هدایت پرویز دهداری هم در گروه خود دوم شد، در ادامه به عربستان در نیمه‌نهایی باخت و سوم شد.

سال 1992 بار دیگر این دو تیم در مرحله گروهی مقابل همدیگر صف‌آرایی کردند. ایران با مربیگری علی پروین به ژاپن با نتیجه یک بر صفر باخت. «سامورایی‌ها» اولین قهرمانی خود را در خانه جشن گرفتند و شاگردان پروین پایین‌تر از امارات در گروه A سوم شدند و از صعود به مرحله حذفی بازماندند.

سال 2004 باز هم تقابل در مرحله گروهی. این بار ایران با برانکو ایوانکوویچ مقابل ژاپن به تساوی بدون گل رسید. ژاپن در پایان سومین قهرمانی خود در جام ملت‌ها را جشن گرفت و ایران در مرحله نیمه‌نهایی به چین باخت؛ همان دیدار معروف و پنالتی چیپ یحیی گل محمدی!

دوره قبل هم ایران با کارلوس کی‌روش به مصاف ژاپن رفت. این بار بازی در مرحله نیمه‌نهایی برگزار شد. آتش‌بازی «سامورایی‌ها» از دقیقه 56 با اشتباه فاحش ملی‌پوشان ایران به‌ویژه محمدحسین کنعانی‌زادگان آغاز شد و در نهایت پیروزی سه بر صفر رقم خوردد.

حالا ایران برای پنجمین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن قرار می‌گیرد. امیر قلعه‌نویی و شاگردانش باید طلسمی 36 ساله را بشکنند؛ هم باز کردن دروازه «سامورایی‌ها» و هم پیروزی مقابل پرافتخارترین تیم جام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha