کد خبر 237615
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

تعیین گروه‌های فرعی خون در ۸ استان کشور انجام می‌شود

تعیین گروه‌های فرعی خون در ۸ استان کشور انجام می‌شود

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، ضمن اعلام این مطلب افزود: هم‌اکنون در ۱۶ استان کشور دستگاه‌های اتوماتیک تعیین فنوتیپ و شناسایی گروه‌های فرعی خون، مستقر شده است که به زودی این استانها آماده انجام این فرآیند می شوند.   

به گزارش گروه اجتماعی حیات، عباداله سالک مقدم معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد:  غیر از آنتی ژن های اصلی که گروه های اصلی خونی شامل (AB,O,B,A) هستند، گروهی دیگر از آنتی ژن ها وجود دارند که گروه فرعی را تشکیل می دهند و برای اینکه بتوانیم بهترین خون سازگار را در اختیار بیماران قرار بدهیم، لازم است بتوانیم فنوتیپ گروه های فرعی را نیز تعیین کنیم.
 
وی افزود: هم اکنون انتقال خون استان هایی که بیشترین بیماران تالاسمی را دارند به این سیستم تجهیز شده اند و در ۸ استان، برای این بیماران که نیاز به تزریق مکرر خون دارند این امکان دیده شده است.

سالک مقدم  تاکید کرد: هم اکنون در ۱۶ استان کشور دستگاه های اتوماتیک تعیین فنوتیپ و شناسایی گروه های فرعی خون، مستقر شده است که به زودی این استانها آماده انجام این فرآیند می شوند. 
  
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان افرود:  ۸ استان دیگر که دارای این سیستم هستند نیز به زودی انجام این فرآیند را آغاز می کنند و در فاز بعدی به فراخور بودجه سازمانی این طرح را گسترش خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم برای کل کشور تعیین فنوتیپ گروه های فرعی را امکان پذیر کنیم.
 
وی افزود: پس از بیماران تالاسمی و بیماران سیکل سل (کم خونی داسی شکل)، تامین خون شناسایی شده با گروه های فرعی، برای بیمارانی که  شیمی درمانی می کنند و بیماران نیازمند به تزریق خون مکرر در اولویت قرار خواهد گرفت.
 
سالک مقدم  از فراهم شدن ۵۲۰ هزار تست در سال برای تعیین فنوتیپ خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با تامین شرایط لازم و حمایت های مورد انتظار برای کل کشور این فرایند در مورد خونهای اهدایی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha