کد خبر 237195
۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

حیوانات با ارزشی که در خطر انقراض هستند

حیوانات با ارزشی که در خطر انقراض هستند

شکارهای بی‌رویه و غیرقانونی و همچنین تخریب زیست بوم جانوران، آن ها را به خطر انقراض نزدیک می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بسیاری از گونه‌های جانوری این مرز و بوم با خطر انقراض روبرو هستند و زنگ خطر برای حیات وحش ایران سال هاست به صدا درآمده است.

آمار اعلام شده سازمان حفاظت محیط‌ زیست این موضع را به وضوح اعلام می‌کند که طی ۵۰ سال اخیر  ٧٠درصد گونه‌های مهم حیات وحش از دست رفته اند و بسیاری از گونه‌ها ازجمله یوزپلنگ آسیایی نیز در لبه پرتگاه انقراض قرار گرفته اند.

به جز یوزپلنگ ایرانی که در وضعیت بدی قرار دارد، پستاندارانی مانند گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، هوبره، پلنگ، خرس سیاه آسیایی، تمساح پوزه ‌کوتاه، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

مهدی اسماعیلی بیدهندی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، تخریب زیستگاه و اکوسیستم توسط انسان، حیوانات را به خطر می‌اندازد، عنوان کرد: شکارهای بی رویه و غیرقانونی و همچنین تخریب زیست بوم جانوران، آن ها را به خطر انقراض نزدیک می‌کند.

گفتنی است که شیر ایرانی و ببر مازندارن دو حیوان با ارزشی بودند که در سالیان پیش نسل‌شان منقرض شد. آخرین ببر مازندران در سال ۱۳۳۸ در جنگل گلستان توسط یک شکارچی کشته شد.

حسن اکبری، معاون محیط ‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در گفت‌وگویی با اشاره به حفظ محیط زیست، تشریح کرد: زمانی که مردم مطالبه‌گر باشند و نسبت به تخریب محیط ‌زیست و زیست جانوری حساسیت داشته باشند، سرمایه‌های زیستی ایران حفظ می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha