کد خبر 236731
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

وزیر صمت خبر داد: 

تاسیس مرکز رصد فن‌آوری‌های نوین صنعتی برای توسعه کسب و کارها

تاسیس مرکز رصد فن‌آوری‌های نوین صنعتی برای توسعه کسب و کارها

وزیر صمت اعلام کرد که قرار است مرکز دیده‌بانی با هدف سنجش استعدادها در هر منطقه و رصد فن‌آوری‌های نوین صنعتی در راستای توسعه کسب و کارها تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برای تاسیس این مرکز، همه امکانات وزارت صمت صنایع را بسیج کند.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی ما بیشتر در قالب اقدامات فرصت‌طلبانه اتفاق افتاده است، ادامه داد: به همین دلیل شاهد ورود فن‌آوری‌های هستیم که عمرشان تمام شده است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه منشأ بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات در تجارت، ارز چند نرخی است، ادامه داد: اعتقاد ندارم که همه شرکت‌های نیمه‌تعطیل باید احیا شود؛ چراکه عمر یک‌سری از فناوری‌ها تمام شده و زیرساخت‌های آن نیست؛ ضمن اینکه هزینه‌های حمل بیشتر از هزینه‌های تولید است. از این رو در ایدرو رصد فن‌آوری‌ها را باید مورد توجه قرار گیرد و صلاحیت‌سنجی فناوری‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا فساد وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید مرام‌نامه برای مدیران پاکدست و جسور توسط تمانی سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط وزارت صمت با همکاری سازمان بازرسی کل کشور تدوین شود و از ظرفیت مدیران پاکدست در حوزه صنعت و تولید بهره برد.

علی‌آبادی با بیان اینکه باید جدی‌تر به توسعه کشور مبتنی بر صنعت فکر کنیم، تاکید کرد: باید به سمت صنعتی شدن صنایع حرکت کرد؛ اکنون آب گران‌قیمت را به صنایع کشور می‌دهیم و یا از پساب به صنایع اختصاص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، موضوع مهمی است که در حوزه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: تشکیل سرمایه یکی از مهم‌ترین مسایل شرکت‌هاست، همچنین منبع انسانی بزرگ‌ترین سرمایه کشور است که بانوان نصف جمعیت کشور هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه جهت‌دهی رشد صنعتی پایدار بر اساس صادرات محور است، خاطرنشان کرد: نیاز است شرکت‌های بزرگ در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کرده و به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی شرکت‌های برتر برای شفاف‌سازی فضای کسب و کار و میزان اثرگذاری مهم است، تصریح کرد: امسال در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشتند؛ همچنین در ۱۰۰ شرکت برتر، پنج شرکت دانش بنیان است.

علی‌آبادی همچنین گفت: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فن‌آوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، برقی‌سازی، داروسازی و تجاری‌سازی حائز رتبه‌های خوبی شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha