کد خبر 235876
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

واکنش‌های منفی به انتخاب مسی/ جوایز فیفا عادلانه است؟!

واکنش‌های منفی به انتخاب مسی/ جوایز فیفا عادلانه است؟!

انتخاب لیونل مسی به عنوان مرد سال فیفا شائبه برانگیز بود و انتقادهای زیادی هم به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ مراسم انتخاب برترین‌های سال فوتبال دنیا از سوی فیفا تحت عنوان The Best شب گذشته برگزار شد و طی آن لیونل مسی برای سومین بار موفق شد این عنوان را با کسب بیشترین آرا به خودش اختصاص دهد. یکی از نکاتی که باعث شد مسی برنده این عنوان شود، قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم ملی آرژانتین است. با این حال مسی با همه عناوینی که کسب کرده، با ارلینگ هالند مساوی شده بود و ستاره آرژانتینی به دلیل آرای بیشتری که از کاپیتان‌های تیم‌های ملی کسب کرده بود، برنده جایزه د بست شد. ستاره آرژانتینی چندی پیش جایزه توپ طلای فرانس فوتبال را هم به خودش اختصاص داده بود و این جایزه هم مثل جایزه قبلی او حواشی و واکنش‌های منفی به دنبال داشت و در فضای مجازی هم علیه آن موضع گیری شد.

فینال مسابقات جام جهانی قطر در دسمابر ۲۰۲۲ برگزار شد و بعد از آن مسی دیگر در هیچ تورنمنت بزرگی در سطح اول دنیا حضور نداشته است و حضورش در بین نامزدهای برترین بازیکن سال عجیب و انتخابش به عنوان مرد سال  فوتبال دنیا عجیب‌تر بود و این موضوعی است که برای چندمین بار، جهت‌دار بودن انتخاب‌ها و جوایز توپ طلای فرانس فوتبال و فیفا The Best را به عنوان یک شائبه جدی مطرح می‌کند.

پیش از این هم در برخی از سال‌ها شائبه جهت‌دهی به انتخاب‌ها و جوایز این چنینی در فوتبال دنیا مطرح شده بود و تعدادی از عناوین به دست آمده از سوی مسی را حاصل لابی دستگاه‌های تبلیغاتی و بنگاه‌های شرط‌بندی می‌دانند و حتی حرف و حدیث‌هایی در خصوص خرید و فروش آرا هم همیشه مطرح بوده که البته هرگز از سوی نهاد رسمی مورد بررسی جدی قرار نگرفته است.

یکی از عناوینی که به لیونل مسی رسید و هنوز هم عده زیادی معتقدند استحقاقش را نداشت، توپ طلای سال ۲۰۱۰ بود و خیلی‌ها عقیده دارند وسلی اسنایدر مستحق دریافت این عنوان بود. وسلی اسنایدر در سال ۲۰۱۰ با اینتر قهرمان لیگ قهرمانان و سری آ  شد و همچنین با هلند به فینال جام جهانی ۲۰۱۰ نیز رسید. ‌هافبک سابق رئال مادرید، ۹ سال پس از اینکه به عنوان یکی از پیشتازان کسب توپ طلا شناخته شد، از فوتبال خداحافظی کرد. در سال ۲۰۱۰ او سه‌گانه لیگ قهرمانان سری A و کوپا ایتالیا را با اینترمیلان به دست آورد و سپس با شکست در فینال به اسپانیا نایب قهرمان جام جهانی شد. این ‌هافبک هلندی سال را با پنج جام از جمله سوپر جام ایتالیا و جام باشگاه‌های جهان به پایان رساند اما در نهایت در رده بندی توپ طلا چهارم شد و لیونل مسی برای دومین سال متوالی آن سال اول شد و  آندرس اینیستا و ژاوی هرناندس دوم و سوم شدند.

توپ طلای ۲۰۱۵ هم عنوان دیگری بود که لیونل مسی رسید در حالی‌که رونالدو آن سال عملکرد فردی بهتری داشت و رکوردهایی به ثبت رساند. رونالدو در بازیهای رودرو هم عملکردی بهتر از مسی داشت، در سال ۲۰۱۴ که رونالدو عناوین تیمی بالاتری داشت این مسی بود که به واسطه عناوین تیمی عنوان توپ طلا را کسب کرد و سال بعد که عکس این قضیه صادق بود بازهم مسی بود که این جایزه را به خود اختصاص داد. ژوزه مورینیو طی صحبت‌هایی پیش از آن توپ طلا را جایزه‌ای بی ارزش عنوان کرده بود.

به هر شکل همیشه این شائبه وجود داشته که لابی بنگاه‌های شرط‌بندی و شبکه‌های تبلیغاتی برای حق پخش و سود مالی بیشتر از فتح عناوین توسط مسی حمایت می‌کند و هم جهت‌دار بودن مراسم فرانس فوتبال و جایزه سال فیفا از این جهت دچار شبهه شده است و هم آرای نفراتی که حاضر در این مراسم هستند دچار شبهه تاثیر جریانات مالی است و اوج آن در مراسم شب گذشته رقم خورد که اعتراض خیلی از مخاطبان فوتبال و کارشناسان را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد آخرین فرصت‌های فیفا برای درآمدزایی از نام سلبریتی‌هایش شب گذشته رقم خورد و جایزه‌ای داده شد که می‌تواند رسوایی و بدنامی برای فیفا به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha