کد خبر 234669
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

سیر تکاملی لوگوی ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا

سیر تکاملی لوگوی ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا

لوگوی جدید جام ملت‌های آسیا که در قطر برگزار می‌شود جانشین لوگوی قبلی بود که قرار بود به میزبانی چین باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ جام ملت‌های آسیا 2023 قطر بزرگترین و غنی‌ترین دوره در تاریخ معتبر این رقابت‌ها خواهد بود و رویدادی به این بزرگی به هویتی متمایز نیاز دارد تا با قد و قامت آن مطابقت داشته باشد.

لوگوهای جام ملت های آسیا در هر نسخه ای تغییر کرده اند تا متمایز بودن کشور میزبان و تنوع فرهنگ آسیایی را به نمایش بگذارند.

از سال 1996 کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام به طراحی نماد برای این مسابقات کرده است.

شعار سال 1996 یک ملت در حال ظهور از غرب را به تصویر می‌کشد که پویایی سه شهر میزبان کشور - ابوظبی، دبی و العین و همچنین وحدت قاره را به نمایش می‌گذارد.

لوگوی جدید با چیدمانی از خطوط برگرفته از بال های شاهین به عنوان نماد شاخص کشور قطر که آناتومی جام قهرمانی مسابقات را به تصویر می کشد ارائه شده است. قسمت بالای لوگو به رنگ ملی قطر یعنی قرمز عنابی مزین شده و نمادی از گل نیلوفر آبی از گونه های گیاهی که در قاره آسیا فراوانی بالایی دارد نیز در دل قسمت قرمز رنگ به کار رفته است.

سیر تکاملی لوگوی ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا

عنوان مسابقات “AFC Asian Cup Qatar 2023” در پایین لوگو و المان نقطه برگرفته از الفبای نوشتاری عربی در زیر آن ترکیب لوگوی رسمی جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ قطر را کامل می کند.

این لوگو جایگزین لوگوی قبلی این رقابت ها شد که پیش از این قرار بود به میزبانی چین برگزار شود. جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ به میزبانی قطر برگزار خواهد شد.

سیر تکاملی لوگوی ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا

نمادهای دوره‌های پیشین جام ملت‌های آسیا زا 1996 تا 2019

شاید جذاب‌ترین جام در تاریخ پرافتخار این رقابت‌ها، جام ملت‌های آسیا در سال 2007، زمانی که چهار کشور - مالزی، اندونزی، ویتنام و تایلند - گرد هم آمدند تا میزبان جواهر تاج آسیا باشند، نقطه عطف مهمی بود. برای جشن گرفتن این رویداد مهم، لوگو به شکل یک فوتبال با چهار جعبه رنگی متمایز برای هر کشور میزبان طراحی شد.

زمانی که جام ملت های آسیا در سال 2011 به قطر سفر کرد، این لوگو از نماد ملی این کشور، Oryx الهام گرفته شد. تم آسیایی از طریق شکل دایره‌ای که به کره‌ای با طلوع خورشید در شرق و رنگ مارونی ملی قطر در غرب تبدیل شد، تجسم یافت.

لوگوی جام ملت های آسیا 2015 از تابستان زیبای استرالیا الهام گرفته شده است که فضای جشن اتحاد آسیا را در بر می گیرد و در عین حال روحیه ورزشی و انرژی فوتبال را تداعی می کند. نقشه ای از استرالیا نیز با نوارهای طلایی پویا به نمایندگی از شهرهای میزبان سیدنی، ملبورن، بریزبن، کانبرا و نیوکاسل ایجاد شد.

هر لوگوی جام ملت‌های آسیا به شکلی خلاقانه طراحی شده است تا تأثیری ماندگار بر شرکا و طرفداران فوتبال در سراسر جهان داشته باشد. با تبدیل شدن ماه ها به روز و افزایش هیجان، هویت لوگوی نسخه هفدهم اکنون به عنوان یکی از شناخته شده ترین جلوه های بصری در میان نمادین ترین مکان های امارات متحده عربی جای خود را گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha