کد خبر 234311
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

حسین فرکی در گفتگو با «حیات»:

قهرمانی در جام ملت‌ها انتظار بی‌جایی از تیم ملی است

قهرمانی در جام ملت‌ها انتظار بی‌جایی از تیم ملی است

سرمربی اسبق تیم ملی در مورد وضعیت این تیم و شانس قهرمانی در جام ملت‌ها صحبت کرد.

حسین فرکی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی حیات در خصوص وضعیت تیم ملی در آستانه شروع جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: من وضعیت خوبی را بر تیم ملی حاکم می‌بینم و با توجه به فهرستی که داده شده و دیدارهای تدارکاتی اخیر و اینکه خود کادرفنی ابراز نارضایتی خاصی نداشته فکر می‌کنم اوضاع تا حدودی بر وفق مراد است و برای همین می‌توان به نتیجه گیری در آسیا امیدوار بود. فکر می‌کنم شناخت خوبی هم میان اعضای کادرفنی و خواسته‌هایش و بازیکنان شکل گرفته و به خوبی با تفکرات هم آشنایی پیدا کردند و از سبک و شیوه گذشته هم فاصله گرفتند و با مدل جدیدی که تعریف شده تطابق پیدا کردند.

وی افزود: یک نگرانی موجود این است که ما بازی‌های تدارکاتی سنگین که محک جدی برایمان باشد تجربه نکردیم و این ممکن است مارا در مواجهه با تیم‌های بزرگ آسیایی دچار مشکل کند چرا که دیدارهای تدارکاتی ما محک جدی برای تیم و خط دفاعی نبودند و ما از میزان آمادگی تیم ملی در بازی‌های تحت فشار آگاهی نداریم. این یک ضعف جدی است که جای نگرانی دارد و امیدوارم مشکلات ما در این زمینه یقه مان را در بازی‌های بزرگ نگیرد. ما باید 2-3 بازی تدارکاتی سنگین برگزار می‌کردیم و در این زمینه محک می‌خوردیم و ایراداتمان پیدا و رفع می‌شد که چنین اتفاقی صورت نگرفت.

سرمربی اسبق تیم ملی در ادامه گفت: انتقادی هم به میانگین بالای سنی تیم گرفته شده که شاید به جا باشد ولی با توجه به آنچه در وضعیت تیم ملی و کادرفنی دیده می‌شود باید به آنها حق داد که دنبال نتیجه گرایی باشند. اگر کادرفنی حال حاضر در این مسابقات نتیجه نگیرد ادامه فعالیتش در تیم ملی به خطر خواهد افتاد و بعد از آن دیگر حضور ندارند که بخواهند برای آینده برنامه ریزی کنند ولی اگر در جام ملت‌ها عملکرد خوبی شاهد باشیم و افکار عمومی همراهی کند با این کادر تا جام جهانی بعدی می‌توانیم ادامه دهیم و آنجا می‌شود به تغییر نسل و جوانگرایی به مرور زمان فکر کرد.

فرکی در مورد شانس قهرمانی جام ملت‌ها هم گفت: کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا تبدیل به رویا شده است. به‌ خصوص در دو دهه اخیر دچار افت شده‌ایم و نتوانسته‌ایم از سه عنوان قهرمانی متوالی دفاع کنیم. فوتبال اصولی دارد که در کشور ما رعایت نشده و بابت این اصول باید هزینه شود و به درستی مورد مدیریت قرار گیرد. اگر مدیریت را درست نکنیم در ادامه هم نمی‌توانیم به موفقیت بزرگی چشم بدوزیم. خودمان بهتر از همه می‌دانیم چیزی نکاشتیم که بتوانیم خوب درو کنیم. اگر موفقیتی هم بوده بر حسب اتفاق رخ داده و البته در سطح تیم ملی بزرگسالان در جام ملت‌ها قهرمانی نداشتیم و در بازی‌های آسیایی قهرمانی‌های رخ داده که از این قهرمانی‌ها هم سالیان زیادی می‌گذرد. صعودهایی که به جام جهانی داشتیم هم با حذف در مرحله گروهی همراه شده و هرگز به مرحله حذفی نرفتیم. در آسیا سالیان زیادی است که حرف اول و آخر را نمی‌زنیم. فکر می‌کنیم در سال‌های آینده هم چنین موفقیتی برای ما یک رویا باقی خواهد ماند. به خاطر اینکه در فوتبال ما هیچ چیز روی منطق و اصول خود نیست. هیچ آدمی در جایگاه خود نیست و هزینه‌هایی که باید برای زیرساخت‌ها نشده و کار دست متخصص نبوده است. توجه لازم به تیم‌های پایه نشده و طبیعتاً نمی‌توان به آینده امیدی داشت. خیلی مشکلات دیگر هم وجود دارد که کل جامعه این ورزش را درگیر کرده است.

سرمربی سابق تیم ملی امید خاطرنشان کرد: اینکه ۱۱ دوره است قهرمان نشدیم و به فینال این تورنمنت نرفتیم اتفاق عجیبی نیست. تنها امید و انگیزه ما به استعدادهایی برمی گردد که به صورت خودجوش در فوتبال ما رشد می‌کنند. لژیونر می‌شوند و فوتبال حرفه‌ای را در باشگاه‌های خارجی بهتر دنبال می‌کنند. این موضوع بیشتر کمک کرده تا اینکه به کارهای زیربنایی دل ببندیم. چیزی که در شرق آسیا از سوی ژاپن و کره جنوبی در حال رقم خوردن است. آن‌ها روی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خود به اهداف بسیار خوبی رسیده‌اند و نمود آن را در جام جهانی گذشته دیدیم و به زودی در قطر هم می‌بینیم. سیر صعودی این دو کشور به شکلی بوده که در آسیا از ما گذر کرده‌اند و پشت سر آن‌ها قرار گرفته‌ایم. ما با وجود داشتن استعدادهای برتر، ولی با بی‌توجهی به زیرساخت‌ها، حاصل آن را شاهد هستیم که حسرت گرفتن جام قهرمانی قاره آسیا در عرصه ملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha