کد خبر 233624
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

تیم ملی پیشکسوتان در راه قطر؛ آینده‌نگری، حلقه گم شده تفکرات کادرفنی

تیم ملی پیشکسوتان در راه قطر؛ آینده‌نگری، حلقه گم شده تفکرات کادرفنی

تیم ملی فوتبال کشورمان با میانگین سنی ۲۸.۶ سال در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ فهرست اسامی دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت‌های قطر ساعتی پیش اعلام شد و طی آن ۲۷ بازیکن به اردو فراخوانده شدند که ۲۶ نفر از آنها در فهرست نهایی قرار خواهند گرفت. یکی از نکات قابل اهمیت در این فهرست، میانگین سنی بالای بازیکنان تیم ملی است که نشان می‌دهد کادرفنی نتیجه‌گرایی را در اولویت خود قرار داده و آینده نگری برای جام جهانی آتی و تورنمنت‌های پیش روی بعدی را مد نظر قرار نداده است.

لیست تیم ملی در حالی برای حضور در جام ملت‌های قطر اعلام شده که در بین ۲۶ بازیکن دعوت شده به اردو، تنها نام سه بازیکن زیر ۲۳ سال دیده می‌شود. در این بین دو بازیکن ۲۵ ساله هستند، ۱۰ بازیکن زیر ۳۰ سال حضور دارند و ۱۲ بازیکن هم از مرز ۳۰ سالگی عبور کرده‌اند. جوان‌ترین بازیکنی که سرمربی تیم ملی در لیستش قرار داده آریا یوسفی ۲۱ ساله است که به تازگی پس از درخشش در ترکیب سپاهان به اردو دعوت شده. مسن‌ترین بازیکن دعوت شده به تیم ملی هم امید ابراهیمی ۳۶ ساله است. با این توضیحات میانگین سنی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها ۲۸.۶ خواهد بود. 

لیست اسامی و سن بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی به شرح زیر است:

علیرضا بیرانوند (۳۱ سال)، پیام نیازمند (۲۸ سال)، سیدحسین حسینی (۳۱ سال)، احسان حاج‌صفی (۳۳ سال)، میلاد محمدی (۳۰ سال)، شجاع خلیل‌زاده (۳۴ سال)، سید مجید حسینی (۲۷ سال)، سامان فلاح (۲۲ سال)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (۲۹ سال)، صادق محرمی (۲۷ سال)، رامین رضاییان (۳۳ سال)، آریا یوسفی (۲۱ سال)، روزبه چشمی (۳۰ سال)، امید ابراهیمی (۳۶ سال)، سعید عزت‌اللهی (۲۷ سال)، سامان قدوس (۳۰ سال)، محمد محبی (۲۵ سال)، مهدی ترابی (۲۹ سال)، مهدی قائدی (۲۵ سال)، محمدجواد حسین‌نژاد (۲۰ سال)، مهدی طارمی (۳۱ سال)، رضا اسدی (۲۷ سال)، علیرضا جهانبخش (۳۰ سال)، علی قلی‌زاده (۲۷ سال)، سردار آزمون (۲۸ سال)، کریم انصاری‌فرد (۳۳ سال) و شهریار مغانلو (۲۹ سال).

این فهرست نکات قابل تاملی دارد که می‌توان به حضور ۱۳ بازیکن بالای ۳۰ سال اشاره کرد و علاوه بر آن ۵ بازیکن هم بالای ۲۸ سال هستند که تا زمان جام جهانی به بالای ۳۰ سال خواهند رسید. ولی در سمت مقابل فقط ۳ بازیکن زیر ۲۳ سال در این لیست دیده می‌شوند که جا داشت نفرات بیشتری در آن حضور پیدا کنند. برای مثال دلیل موجهی برای دعوت از امید ابراهیمی 36 ساله به تیم ملی دیده نمی‌شود که از دوران اوج فوتبالش به مراتب فاصله گرفته است و قطعاً در جام جهانی 2024 هم نمی‌تواند کمک حال تیم ملی باشد ولی در پست او بازیکنان با کیفیتی در لیگ داریم که می‌توان به علی قربانی، پدیده جوان سپاهان اشاره کرد که عملکرد خیلی خوبی در ترکیب این تیم داشته و تنها 22 سال دارد و دعوت از او به جای ابراهیمی حتی اگر از لحاظ فنی هم باعث زیان تیم ملی می‌شد که اینگونه هم نبود، بازهم این اختلاف 14 ساله میان دو نفر تاثیر متفاوتی برای آینده تیم ملی دارد.

این فهرست تغییرات کمی نسبت به دوره قبلی جام ملت‌ها دارد و به جز امیری و پورعلی‌گنجی مصدوم و نوراللهی که به دلیل مسائل انضباطی از بازی‌ها جا مانده است، دژاگه، شجاعی، غفوری و منتظری که از تیم ملی خداحافظی کردند و امیر عابدزاده در این فهرست غایبند و سایرین در این لیست مشترک هستند. از این نفرات بیرانوند، رضاییان، حاج صفی، ابراهیمی، آزمون، جهانبخش و انصاری فرد در جام ملت‌های 2015 هم حاضر بودند و حاج صفی و انصاری فرد دو بازمانده از جام ملت‌های 2011 هستند و چهارمین حضور در این تورنمنت را تجربه می‌کنند.

نفرات جدید تیم ملی هم به شرح زیر هستند:

سیدحسین حسینی 31 ساله
سامان فلاح 22 ساله
صادق محرمی 27 ساله
آریا یوسفی 21 ساله
سعید عزت‌اللهی 27 ساله
محمد محبی 25 ساله
مهدی قائدی 25 ساله
جواد حسین‌نژاد 20 ساله
رضا اسدی 27 ساله
علی قلی‌زاده 27 ساله
سردار آزمون 28 ساله
شهریار مغانلو 29 ساله

که نکته جالب در مورد این نفرات وجود 6 بازیکن بالای 26 سال است که اولین تورنمنت خود را تجربه می‌کنند که در نوع خودش جالب است.

به هر جهت میانگین سنی تیم ملی از مواردی است که کادر فنی تیم ها با برنامه ریزی روی آن کار می‌کنند و به نظر می‌رسد در این دورا از مسابقات کادرفنی نتیجه گرایی را در اولویت قرار داده و کمتر به آینده تیم ملی توجهی شده است.

فهرست نهایی تیم ملی روز ۱۲ دی ماه اعلام خواهد شد و از این لیستی که برای حضور در آخرین اردوی تیم ملی اعلام شده است، نام یک بازیکن خط خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha