کد خبر 233031
۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

مراسم «شکوه ایثار» در اهواز برگزار شد

مراسم «شکوه ایثار» در اهواز برگزار شد

مراسم «شکوه ایثار» (تکریم همسران و مادران شهدا) امروز پنجم دی، در گیت بوستان اهواز برگزار شد.

 به گزارش گروه استان‌های حیات، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم شکوه ایثار (تکریم همسران و مادران شهدا) که امروز پنجم دی، در گیت بوستان اهواز برگزار شد، درباره اهمیت مقام زن گفت: سنگ بنای تمدن ‌ولایی را یک مادر گذاشت‌. حضرت ابراهیم(ع) و فرزندان‌ ایشان تا نبی اکرم(ص) همه مدیون یک مادر هستند  و ایشان حضرت هاجر است. 

وی اظهار کرد: وقتی حضرت ابراهیم(ع) ایشان و اسماعیل را در بیابان فرود آوردند به خداوند عرضه داشتند: «رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ» (ابراهیم، ۳۷) من همسر و فرزندم را در سرزمین بی آب و علفی ساکن کردم که نماز را برپا دارند. حضرت هاجر از حضرت ابراهیم(ع) سؤال می‌کند که چرا ما را در این بیابان ترک می‌کنی؟ حضرت فرمود: خداوند به من چنین امر فرمود. حضرت هاجر وقتی این را شنید، گفت: اگر دستور خدا است، برو. وقتی در بیابان با فرزند کوچکش تنها شد، برای یافتن آب، هفت بار سعی بین صفا و مروه کرد. این قدر این زن به خدا وصل شد که زمزم زیر پای اسماعیل جوشید. مکه آباد شد. مکه را یک مادر و فرزند آباد کردند.

آیت‌الله فرحانی گفت: جایگاه زن عجیب است. خدیجه(س) بود که در سرزمین کفر و قبل از بعثت، محمد امین(ص) را شناخت. وقتی دید صادق است، ثروت خود را به ایشان داد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: به فرموده امام راحل، اولین فتح الفتوح، تربیت یک نسل است. نسل دفاع مقدس را شما، مادران شهدا تربیت کردید. نسل دفاع از حرم را شما تربیت کردید. انقلاب اسلامی به برکت امام و تربیت مادران شهدا بود که در دوران جنگ تحمیلی، یک وجب از خاک خود را نداد دفاع تمام شد. راق و سوریه را شما آزاد کردید.

وی افزود: امروز مساله مهم دنیا، غزه است. این نسلی است که این گونه تربیت شده است. جوان‌ها یاد بگیرند مطالعه کنند. دست شما مادران را باید ببوسیم. این موفقیت‌ها از آن شما و شهدای شما است‌.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز در ادامه گفت: قرن‌ها است که درباره مقام مادر، صحبت شده و کتاب‌ها نوشته شده است، اما همه این صحبت‌ها تنها قطره‌ای از عظمت مادر است. وقتی مادر، مقام مادر شهید را به دست بیاورد، دیگر این جایگاه غیر قابل وصف است.

وی اظهار کرد: مادران شهدا، گنجینه‌‎های بزرگی هستند که نهال شهدا را غرس کردند و پرورش دادند. وقتی درباره جایگاه شهدا حرف می‌زنیم و آن را رفیع می‌دانیم باید درباره جایگاه مادرانی که آنها را پرورش دادند هم تفکر کنیم.  باید قدر این گنجینه‌ها را بدانیم. متأسفانه برخی از مادران شهدا را داریم از دست می‌دهیم، اما باید مادرانی را که میان ما هستند تکریم کنیم.

نورانی افزود: الحمدلله امروز مراسم شکوه ایثار در اهواز و چند شهرستان دیگر برگزار شد و فردا نیز در چند شهر دیگر از مادران و همسران شهدا تقدیر می شود. این مراسم علامت عرض ارادت خادمین شهدا به خانواده های آنان است.

صغری نان‌پرداز، مادر شهیدان حقیقی، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) درباره اهمیت نقش مادران و پدران‌ شهدا گفت: این مادران با تربیت فرزندانی رشید به اسلام خدمت کردند. پدران شهدا با نان حلال فرزندانی پرورش دادند که عصاره آن خون پاکشان شد.

وی اظهار کرد: نقش مادران کم نیست‌؛ عزیزانی که بسیار سخت زندگی کردند، شبانه‌روز تلاش کردند، فرزندان خود را پرورش دادند و با طیب خاطر آنها را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و همسران شهدا که امانت‌های شهدا را پرورش دادند و برای مسئولیت‌های مهم آماده و تقدیم کردند.

مادر شهیدان حقیقی با تأکید بر اینکه مادران و همسران شهدا امروز باید بار جهاد تبیین را بر دوش بکشند، افزود: مادران و همسران شهدا اگر نتوانستند اسلحه گرم به دست بگیرند، امروز اسلحه آنها زبان و قدم‌هایشان است که در این روزگار کارگرتر از اسلحه شهدا است.

وی گفت: خوشحالم که در شمار این مادران هستم. گاهی از من می‌پرسند که چه شد که فرزندان شما به اینجا رسیدند؟ زیربنای رسیدن به این جایگاه، لقمه حلال است که به اوج افتخار می‌رساند و اگر نباشد جهان را خراب می‌کند.

این مادر شهید ادامه داد: پدر شهیدان حقیقی در آموزش و پرورش کار می‌کرد. برخی روزها با پرونده‌های اداره به خانه می‌آمد با اینکه در ناحیه گردن مشکل داشت. وقتی می‌پرسیدم چرا اینها را به خانه می‌آوری؟ می‌گفت این پرونده‌ها کار امروز من بود. اگر این کارها را برای فردا بگذارم، حقوقم حلال نمی‌شود. این توجه پدر شهیدان به لقمه حلال، باعث می‌شد که بچه‌ها به احکام شرعی توجه کنند. شهیدان محمد رضا و  محمود رضا به دستورات شرع مقید بود. به خمس توجه می‌کردند.

مادر شهیدان حقیقی در پایان، نحوه شهادت فرزندان خود را بازگویی کرد و گفت: مراقب باشیم که مال و مقام و پست ما را از راه شهدا جدا نکند. به کوچکی گناه نگاه نکنیم، باید دقت کنیم در برابر چه کسی گناه می‌کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از مادران و همسران شهدا به رسم یادبود هدایایی از سوی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha