کد خبر 230177
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

وزیر بهداشت در بازدید رییس جمهور کوبا از انستیتو پاستور ایران:

تحریم های آمریکا در رشد علمی ایران و کوبا بی اثر بوده است

تحریم های آمریکا در رشد علمی ایران و کوبا بی اثر بوده است

وزیر بهداشت که همراه با رییس جمهور کوبا از انستیتو پاستور ایران بازدید می کرد، تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران و کوبا را در رشد علمی دو کشور بی اثر دانست و گفت: کشورهای انقلابی به سرعت راه پیشرفت را از طریق همکاری های مشترک طی می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در نشست با رییس جمهور و هیأت کوبایی پس از بازدید از توانمندی های انستیتو پاستور ایران، با اشاره به تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین ایران و کوبا و زمینه های فراوان همکاری های مشترک بین دو کشور، گفت: دانشمندان دو کشور می توانند ارتباطات خود را با یکدیگر، تقویت کنند؛ همچنان که تعاملات گسترده ای برای انجام تحقیقات مشترک و انتقال فناوری ساخت واکسن در دستور کار است.

وی تولید مشترک دارو و فرآورده های سلامت محور بین ایران و کوبا را عاملی برای توسعه صادرات این محصولات در منطقه جنوب غرب آسیا و همچنین آمریکای لاتین دانست و از همکاری در تولید داروهای های تک، سل تراپی و ژن تراپی به عنوان زمینه های این تعامل یاد کرد و افزود: لازم است با تقویت همکاری مراکز تحقیقاتی دو کشور، خود را برای مقابله با بیماری های نوپدید  آینده آماده کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس در ایران، گفت: در حال حاضر سرطان، یکی از مشکلات عمده جهان است و امیدواریم با همکاری مشترک ایران و کوبا بتوانیم در حوزه درمان و پیشگیری از انواع سرطان ها کار کنیم.

دکتر عین اللهی با اشاره به سابقه ۱۰۳ ساله انستیتو پاستور ایران، یادآور شد: این مؤسسه محصولات ارزشمندی برای ارتقای سلامت مردم ایران و برخی کشورهای دنیا تولید و از سه دهه پیش، همکاری های گسترده این موسسه با موسسات کوبایی از جمله فینلای، آغاز شده است.

وی همکاری ایران و کوبا را راهبردی و برای مردم هر دو کشور، سودمند و ارزشمند دانست و ادامه داد: در دوران همه گیری کرونا، شرایط سختی در دنیا وجود داشت اما ایران و کوبا در تولید واکسن پاستوکووک یا سوبرانا، نشان دادند که اگر عزم و وحدت بین کشورها وجود داشته باشد، هر سختی، آسان می شود بنابراین هیچ کشوری به تنهایی، قدرتی ندارد و برای رشد به همکاری های متقابل نیاز است.

وزیر بهداشت به فعالیت 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 22 هزار عضو هیات علمی، 850 مرکز تحقیقاتی و تحصیل 270 هزار دانشجو در این دانشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود تحریم های ناجوانمردانه، 99 درصد دارو و 40 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیازمان، تولید داخل است. تحریم ها ما را قوی تر و ثابت کرد که باید نگاهمان به داخل کشور و تکیه بر توانمندی های جوانان و محققان خودمان باشد.

دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن جنایات فجیع صهیونیست ها در غزه، تصریح کرد: این رژیم جعلی، تمام معاهدات و کنوانسیون های بین المللی را نقض کرده و با قساوت تمام بیش از ۶ هزار کودک و ۵ هزار زن را به شهادت رسانده است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که تمام مردم دنیا، جنایات وحشیانه صهیونیست ها را محکوم می کنند، سازمان های بین المللی مدعی حقوق بشر، بی تفاوت و نظاره گر هستند و حال آن که  وقوع این جنایات و دیدن صحنه هایی از  جمله قطع کردن اکسیژن  کودکان در بیمارستانها و یا بمباران مراکز درمانی فاجعه بار و جانسوز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha